• Ticktack

Träna magmusklerna, När?

Hur vet man att magmusklerna gått tillbaka? Om de har gått tillbaka, är det fritt fram då för att börja göra sit-ups m.m.? Eller när får man börja med detta? Har hört att man ska vänta ett bra tag innan man ska börja träna magmusklerna...

• Svar på tråden Träna magmusklerna, När?
  • Carisma95

Jag har läst rekommendationen: Gör en "halv" situps (som en liten "crunch" och känns med handen strax nedanför revbenen. Om du får plats med mer än 2 fingrar ska du vänta. Är det mindre kan man börja träna magmusklerna.

Däremot tycker jag att du ska överväga "plankan" som första övning. (Bildoogla).  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Ticktack
    JennL skrev 2011-08-29 14:30:28 följande:
    Inte kanske det svar du vill ha, men en bra blogg om mammaträning
    blogg.mama.nu/olgas-blogg/
    Å tack! Den bloggen ska jag kolla närmare på!
  • Ticktack
    Carisma95 skrev 2011-08-29 14:37:34 följande:
    Jag har läst rekommendationen: Gör en "halv" situps (som en liten "crunch" och känns med handen strax nedanför revbenen. Om du får plats med mer än 2 fingrar ska du vänta. Är det mindre kan man börja träna magmusklerna.

Däremot tycker jag att du ska överväga "plankan" som första övning. (Bildoogla).  
    Ja jag har ock hört något om två fingarar..... Men får man göra plankan direkt då eller? Den behöver man inte vänta med eller tills magmusklerna hittat tillbaka igen?? Tack för svar!
  • Carisma95
    Ticktack skrev 2011-08-29 14:46:42 följande:
    Ja jag har ock hört något om två fingarar..... Men får man göra plankan direkt då eller? Den behöver man inte vänta med eller tills magmusklerna hittat tillbaka igen?? Tack för svar!
    Om du har MINDRE än 2 fingrars mellanrum så har ju musklerna mer eller mindre gått tillbaka. Eller vad menar du?
  • Ticktack
    Carisma95 skrev 2011-08-29 14:48:50 följande:
    Om du har MINDRE än 2 fingrars mellanrum så har ju musklerna mer eller mindre gått tillbaka. Eller vad menar du?
    Nej om man har mer än två fingarar emellan... får man göra plankan då eller måste man vänta med den också? Antar att man kan göra plankan med en gång, låter så på ditt svar.
  • Carisma95
    Ticktack skrev 2011-08-29 14:57:05 följande:
    Nej om man har mer än två fingarar emellan... får man göra plankan då eller måste man vänta med den också? Antar att man kan göra plankan med en gång, låter så på ditt svar.
    Aha, nu ser jag hur du tolkade mitt svar...
    Nja, om jag säger så här. Jag har läst om de som har börjat med plankan redan innan magmusklerna har gått ihop. Sen vet jag inte om det är att rekommendera.

Däremot är plankan generellt sett bättre, då det är en sk. "statisk" övning och kommer åt djupare bålmuskler, jämfört med vanliga raka situps.
  • Ticktack

Ok, får forska vidare inom det området då ;) Vill ju inte få en "Bullmage" som jag har hört att man kan få om man börjar träna för tidigt. Är bara såå rastlös och vill komma igång med träningen med en gång. Däremot har jag hört en magmuskelövning man kan göra direkt. Varje gång man reser sig från stolen, plockar upp något från golvet m.m. då ska man dra in magen, på så sätt tränar man magen utan att det är någon fara! :)

Svar på tråden Träna magmusklerna, När?