Elle80 skrev 2011-09-21 15:34:51 följande:
Glad i kvadrat: Jag känner verkligen igen mig med det där om akuten... Så fort vår lille pojke blir förkyld börjar man fundera över om man ska börja packa resväskan. Senaste akutenbesöket var för två månader sedan, slutade med en vecka på sjukhus då han hade fått dubbelsidig lunginflammation.
Vi har levt "isolerade" från omvärlden, så gott det går i alla fall, sedan Levi föddes i augusti förra året. Han har nedsatt immunförsvar på grund av att han saknar mjälte och äter dagligen antibiotika och får extra vaccinationer. Större delen av tiden tycker jag att detta funkar bra, men emellanåt känns det så tråkigt att vi inte kan gå på någon vanlig dagverksamhet. Utöver de närmaste är det egentligen bara sjukvårdspersonal som vi träffar just nu. Hur har du gjort för att "överleva"?
Det känns som att du beskriver vårt liv... minsta förkylning slutade på sjukhus. Svårt att andas och lunginflammation. Vår son har sjuka lungor men även immunbrist som gör att han lätt blir sjuk. Vi fick rekommendationen att isolera oss. Inte träffa andra vuxna som var förkylda eller träffat någon nyligen som varit förkyld. Inte träffa andra barn i förskoleålder eller uppåt... Inte vistas i offentliga miljöer som öppna förskolan, mataffären, bussen eller liknande. Bara vara hemma eller ute i lekparken. Vår son är tvilling så han har en tvillingsyster, det har varit väldigt jobbigt att de faktiskt är två barn som man har varit isolerad med, men samtidigt så tror jag att det varit bra för dem, att de haft varandra. Tiden från att de föddes, fram till maj i år, har utan överdrift varit den absolut svåraste och jobbigaste perioden i hela mitt liv. Rädslan för förkylningar, isoleringen, och det sjukt onormala liv man lever. Vi kunde i princip inte träffa våra vänner under ett och ett halvt års tid eftersom de hade barn i förskoleåldern och alltid var förkylda.
Så här i efterhand kan jag säga att jag överlevde, men that's it. Precis som du skriver så var läkarbesöken det som hände, och även där så försökte vi hålla oss borta från alla andra genom att vänta i separata väntrum etc.
För ett par veckor sedan har barnen börjat på förskola och jag kämpar som en tok för att försöka våga leva "normalt". Är livrädd att han ska hamna i samma situation igen, ser framför mig när han blivit förkyld och så dålig att nästan inte överlevde, hamnade i respirator och hela den resan... usch...
Vart bor du Elle80? Har lite tips på Stockholmsaktiviteter att göra även om man ska vara "isolerad" :)