• Anonym

Klättrar er 18 mån i klätterställningar? Får ångest!

Shit jag har nog varit en skitdålig mamma och begränsat min son! Han klättrar inte i klätterställningar! Han är 17,5 månad. Han kan krypa upp i trappan på en men åker inte rutschkana själv men i mitt knä och han klättrar inte runt i klätterställningar och tunnlar och så. Shit shit :( Jag bara ser hur efter han kommer vara nu när han börjar på dagis och efter alla :(:(:(

• Svar på tråden Klättrar er 18 mån i klätterställningar? Får ångest!
  • clembke

Min 17 månaders klättrar upp själv till rutschbanan o åker själv. O han klättrar upp på sånt som han kan komma upp på. 
    Tror inte det har begränsat honom o att han efter så att det gör nåt. Han lär sig snabbt sen på dagis.

• viseversa

Alwa var en apa vid 18 mån. Hon klättrade innan hon kunde gå. Jag var nervös såklart men låter henne hållas för det mesta. Hon har extremt bra balans. Hon är nu 3 år. 

• Ema86

min tjej blir 18 månader i oktober. hon har klättrat o åkt kana, ålat i tunnlar o överallt sen hon va ett år ca. med lite handhållning i dom stora rutschbanorna.

men jag tycker inte att du ska oroa dig :) 

• Anonym

Usch det är jättesvårt att inte oroa sig för jag känner mig sjukt ensam om det här nu :( Som att vi är de enda.

• Anonym (coola ner)

finns värre saker att oroa sig över. ta det lugnt, det kommer!

• Anonym

Ja det vet jag men i min värld är detta jättestort nu och jag mår dåligt.. Speciellt när ingen verkar känna igen sig

• Tow2Mater

He he. Nej. Vid ca 18 mån fick han en sån där liten plast rutchbana, med tre eller fyra steg upp. Stora klätterställningar i typ lekparker tror jag vi började med först efter 2.

• frukarlssonn

Min dotter klättarde inte als mkt i den åldern. Fast hon hade precis lärt sig gå. Det riktiga klättrandet kom inte förrän runt tvåårsålder.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Anonym

Åh tack!! Då finns det fler.. Jag ber om ursäkt men jag vill så gärna att ddt ska bli bra på dagis och inte att han ska vara helt annorlunda andra :( Tack ni två som berättade att ni började senare!! :)

• Tow2Mater

De gör snabbt vad andra barn gör, på gott och ont :) Tar väl en dag på dagis, så klättrar han o rutchar lika bra som nån annan.

• Paincake

Min son, 17,5 månad, klättrar inget nämnvärt. Han har svårigheter med trappor och tar sig nätt och jämt upp i den låga soffan vi har. Ändå är jag inte det minsta orolig för honom, han har andra intressen och är jätteduktig på andra grejer helt enkelt. Vad är ditt barn bra på?

• mpermper
    Anonym skrev 2011-08-29 20:10:49 följande:
    Åh tack!! Då finns det fler.. Jag ber om ursäkt men jag vill så gärna att ddt ska bli bra på dagis och inte att han ska vara helt annorlunda andra :( Tack ni två som berättade att ni började senare!! :)
    Hehe - ja, det där är jätteolika. Min dotter klättrade i ett obevakat ögonblick upp i stora klätterställningen i Vasaparken (Sthlm) när hon bara var ett år. Syrrans dotter skulle inte ens drömma om sådana saker. Hon satt på rumpan tills hon var typ två. Tror knappt hon vågar sig upp i en klätterställning ens idag (vuxen).
  • Suri

Nej men oj, det där ar absolut inget att oroa sig över och heeelt normalt. Det finns treåringar som inte klättrar i klätterställningar. Det finns 18 månaders som inte kan gå. Som är helt normala. Bara lite försiktiga. En del barn som är lite klokare, små tänkare, blir försiktiga. De förstår att de kan skada sig och verkar sena men de vågar inte pga att de egentligen är "smarta". Vildingar som klättrar överallt tänker sig inte för alls. Din unge kanske är smartare än de andra helt enkelt...? Barnen utvecklar olika sidor olika fort. Barn som är tidiga språkligt/Kognitivt kan vara senare motoriskt. Och tvärtom.

• Kya

ja, minsta började klättra och åka rutschkana vid 10 månader. men hon skulle göra som storebrorsan.

men är det så att ditt barn kan, men du är hönsmamma? eller visar han inget intresse av sånt? för om han vill, men du begränsar, så tycker jag helt klart att du kan släppa litegrann, han klarar lätt av att åka i mindre rutschkanor! de lär sig genom att göra, vet du.   

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Khitele

Det finns 7,5 åringar som inte vågar klättra klätterställning och sådant! Ja, nu överdriver jag lite, men saken är den att min stora flicka är försiktig av sig och hon skulle då aldrig ens försöka klänga, klättra osv som många andra barn gör i den åldern. Hon är jätteförsiktig. Hon hänger dock utan problem med på hennes vilda nästan 2 åriga systers upptåg så är inte efter i utvecklingen alltså. Vilda syster åker alla rutschkanor hon får, de största i storasysters knä. Vilda syster klättrar högt, högt om vi inte stoppar henne. =) Vad stora syster däremot vågar är att åka alla sakerna hon får på Gröna Lund utan förälder (tex Kvasten och Vilda musen). De hade någon ny i trä i år som hon åkte ensam utan att bli minsta rädd. Sedan såg jag en tjej i parken som skulle fylla 3 år nu i sept, hon var jätterädd och höll pappa hårt i händerna då hon gick de fyra steg upp till rutschkanan och sedan satte hon sig men vågade inte åka utan pappas hjälp. Lite snopet att nästan bli omkullsprungen av en snart 2 åring =) Så var lugn och följ barnets tempo så kommer man mycket längre än att tvinga dem. Kanske läsa i någon bok om hur man utvecklar sitt barns motoriska färdigheter ? Många förälder ser inte möjligheterna omkring sig utan har bara bråttom, bråttom och "nu får du sluta" osv Nä, barn gör som vi gör och inte som vi säger. Så visa barnen hur man ålar, kryper, står, hoppar osv så härmar de och kan utveckla leken allt efter ålder.

• Tigrino

Om vi uppmuntrar honom och visar var han kan gå upp så klättrar han gärna upp i leksaker i parken... han åker inte rutschkana själv. Eller jo: en gång när svärmor vaktade honom. Då åkte han på magen tydligen, haha... Det får han inte när jag är med, inte i dom stora kanorna  
    Kryper i tunnel har han gjort, det är ju kul med lite tittut. Men man får visa och leka lite.

När vi är i lekparken går han mest omkring och tittar på de andra barnen, leker med sanden, vill gunga och observerar liksom på avstånd vad alla gör. De gånger han aktivt leker med "redskapen" i lekparken är när vi uppmuntrar det.
    Uppmuntrar du honom eller väntar du på att han ska springa iväg själv och börja klättra? Vi brukar blanda lite, vara med bredvid en stund och sen sätta oss på en bänk så han får gå omkring lite själv och kika...  

Svar på tråden Klättrar er 18 mån i klätterställningar? Får ångest!