Det finns 7,5 åringar som inte vågar klättra klätterställning och sådant! Ja, nu överdriver jag lite, men saken är den att min stora flicka är försiktig av sig och hon skulle då aldrig ens försöka klänga, klättra osv som många andra barn gör i den åldern. Hon är jätteförsiktig. Hon hänger dock utan problem med på hennes vilda nästan 2 åriga systers upptåg så är inte efter i utvecklingen alltså. Vilda syster åker alla rutschkanor hon får, de största i storasysters knä. Vilda syster klättrar högt, högt om vi inte stoppar henne. =) Vad stora syster däremot vågar är att åka alla sakerna hon får på Gröna Lund utan förälder (tex Kvasten och Vilda musen). De hade någon ny i trä i år som hon åkte ensam utan att bli minsta rädd. Sedan såg jag en tjej i parken som skulle fylla 3 år nu i sept, hon var jätterädd och höll pappa hårt i händerna då hon gick de fyra steg upp till rutschkanan och sedan satte hon sig men vågade inte åka utan pappas hjälp. Lite snopet att nästan bli omkullsprungen av en snart 2 åring =) Så var lugn och följ barnets tempo så kommer man mycket längre än att tvinga dem. Kanske läsa i någon bok om hur man utvecklar sitt barns motoriska färdigheter ? Många förälder ser inte möjligheterna omkring sig utan har bara bråttom, bråttom och "nu får du sluta" osv Nä, barn gör som vi gör och inte som vi säger. Så visa barnen hur man ålar, kryper, står, hoppar osv så härmar de och kan utveckla leken allt efter ålder.