Väntar barn i januari i malmö och söker bostad.. tips?
Hejsan!
Jag är gravid i vecka 20 & bor just nu ihop med min sambo hemma hos mina föräldrar.
Ekonomiskt sätt klarar vi oss. Jag jobbar just nu men min månadsanställning går ut i december. Om jag räknar rätt kommer jag dock få en hyffsad föräldrapenning och min sambo tjänar ca 10000-16000 i månaden.
Det som stressar mig nu är ju att vi behöver en egen bostad innan bebisen anländer.
Har satt upp mig i kö överallt. Boplatssyd, staffanstorp, LKF, kollar på blocket delvis, eslöv, arlöv - you name it!
Vi har även ringt runt och försökt prata. Många är inte samarbetsvilliga utan hänvisar endast till hemsidan där vi redan står i kö. En av dem la tillochmed luren i örat på oss.
Detta var inte en planerad graviditet. Vi hade precis flyttat hit till ett litet rum som stod tomt för att spara undan pengar och i samma veva fick vi då reda på detta. Vi är otroligt lyckliga och känner ju att självklart kan det gå ihop - men nu verkar detta bostads-jagande vara helt omöjligt.
Mina föräldrar är inte glada över tanken att ha ett spädbarn i lägenheten då det redan är trångt med oss fyra här, därav vill de att vi flyttar ut innan barnet kommer (de skulle ju självklart inte kasta ut oss), men det skulle inte bli en bra miljö att bo i för någon av oss.
Är det någon som nånsin varit i samma sits? Vad ska vi göra och vart ska vi vända oss?
Socialen har endast gett oss en lista på olika fastighetsförmedlingar, och många av dessa ringer vi och tjatar på utan resultat.
Tänkte att vi kunde söka en i 2:a hand iallafall under de första 6 månaderna med bebisen så vi hinner spara ihop pengar till en insats-summa till en köpeslägenhet, men detta är ju något som ligger längre fram och tror inte vi hinner få ihop det innan bebben kommer.
Vill inte ha pekpinnar & moralpredikan här, utan bara bra tips & råd på hur vi kan gå till väga! Börjar känna mig stressad :(
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 19:49
Just det: Söker andrahandskontrakt på blocket också, men eftersom dessa är mycket eftertraktade får vi oftast inte ens svar.