• Anonym

Väntar barn i januari i malmö och söker bostad.. tips?

Hejsan!

Jag är gravid i vecka 20 & bor just nu ihop med min sambo hemma hos mina föräldrar.
    Ekonomiskt sätt klarar vi oss. Jag jobbar just nu men min månadsanställning går ut i december. Om jag räknar rätt kommer jag dock få en hyffsad föräldrapenning och min sambo tjänar ca 10000-16000 i månaden.
    Det som stressar mig nu är ju att vi behöver en egen bostad innan bebisen anländer.
    Har satt upp mig i kö överallt. Boplatssyd, staffanstorp, LKF, kollar på blocket delvis, eslöv, arlöv - you name it!
    Vi har även ringt runt och försökt prata. Många är inte samarbetsvilliga utan hänvisar endast till hemsidan där vi redan står i kö. En av dem la tillochmed luren i örat på oss.

Detta var inte en planerad graviditet. Vi hade precis flyttat hit till ett litet rum som stod tomt för att spara undan pengar och i samma veva fick vi då reda på detta. Vi är otroligt lyckliga och känner ju att självklart kan det gå ihop - men nu verkar detta bostads-jagande vara helt omöjligt.

Mina föräldrar är inte glada över tanken att ha ett spädbarn i lägenheten då det redan är trångt med oss fyra här, därav vill de att vi flyttar ut innan barnet kommer (de skulle ju självklart inte kasta ut oss), men det skulle inte bli en bra miljö att bo i för någon av oss.

Är det någon som nånsin varit i samma sits? Vad ska vi göra och vart ska vi vända oss?
    Socialen har endast gett oss en lista på olika fastighetsförmedlingar, och många av dessa ringer vi och tjatar på utan resultat.

Tänkte att vi kunde söka en i 2:a hand iallafall under de första 6 månaderna med bebisen så vi hinner spara ihop pengar till en insats-summa till en köpeslägenhet, men detta är ju något som ligger längre fram och tror inte vi hinner få ihop det innan bebben kommer.

Vill inte ha pekpinnar & moralpredikan här, utan bara bra tips & råd på hur vi kan gå till väga! Börjar känna mig stressad :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 19:49
    Just det: Söker andrahandskontrakt på blocket också, men eftersom dessa är mycket eftertraktade får vi oftast inte ens svar.

• Svar på tråden Väntar barn i januari i malmö och söker bostad.. tips?
  • Gunnell

Anmäl någon av er till en kurs på högskolan och sök studentbostäder :)

• Anonym

I stort sett tror jag att ni får "nöja" er med att hyra i andrahand tills något bättre dyker upp. Tips är annars att söka er utanför Malmö. Mindre kommuner med några mils pendling till Malmö har oftare lediga lägenheter, framförallt är det lättare att tjata sig till kontrakt hos privata hyresvärdar i mindre kommuner. Hur långt kan ni tänka er att flytta?

• Anonym
    Gunnell skrev 2011-08-29 19:51:35 följande:
    Anmäl någon av er till en kurs på högskolan och sök studentbostäder :)
    Kötiderna till studentlägenheterna här i Skåne ligger på minst 1 år för kassa korridorrum.
  • Anonym
    Gunnell skrev 2011-08-29 19:50:23 följande:
    Jag fick lägenhet genom Heimstaden när jag flyttade till Malmö. Har du kollat där?

www.heimstaden.com/
    Var det via hemsidan? För vi är redan uppsatta i kö isåfall. Eller kontaktade du dem personligen?
    Hur lång tid tog det?
    Anonym skrev 2011-08-29 19:56:09 följande:
    I stort sett tror jag att ni får "nöja" er med att hyra i andrahand tills något bättre dyker upp. Tips är annars att söka er utanför Malmö. Mindre kommuner med några mils pendling till Malmö har oftare lediga lägenheter, framförallt är det lättare att tjata sig till kontrakt hos privata hyresvärdar i mindre kommuner. Hur långt kan ni tänka er att flytta?
    Vi hade självklart nöjt oss med ett andrahandskontrakt, i iallafall 6 mån-1år. Det hade funkat hur bra som helst.
    Problemet är att vi söker dessa kontrakt dagligen också, men får i princip aldrig svar (antar att annonserna får väldigt många svar) & har ingen chans att komma på visning. Men man får väl fortsätta ligga i.

Känner du möjligtvis till några privata hyresvärdar i förorterna till malmö/lund? Själv har vi ringt de vi hittat i burlöv, arlöv, dalby, staffanstorp & södra sandby.

Vi vill helst inte vara för långt ifrån lund/malmö trakten då vi jobbar i malmö båda två.
  • Gunnell
    Anonym skrev 2011-08-29 20:03:33 följande:
    Var det via hemsidan? För vi är redan uppsatta i kö isåfall. Eller kontaktade du dem personligen?
    Hur lång tid tog det?
    Anonym skrev 2011-08-29 19:56:09 följande:
    Vi hade självklart nöjt oss med ett andrahandskontrakt, i iallafall 6 mån-1år. Det hade funkat hur bra som helst.
    Problemet är att vi söker dessa kontrakt dagligen också, men får i princip aldrig svar (antar att annonserna får väldigt många svar) & har ingen chans att komma på visning. Men man får väl fortsätta ligga i.

Känner du möjligtvis till några privata hyresvärdar i förorterna till malmö/lund? Själv har vi ringt de vi hittat i burlöv, arlöv, dalby, staffanstorp & södra sandby.

Vi vill helst inte vara för långt ifrån lund/malmö trakten då vi jobbar i malmö båda två.
    Vi anmälde oss via hemsidan. 

Det var 5 år sedan men då tyckte jag att det var lätt att få en lägenhet i Malmö. Blev erbjuden flera stycken. Både av mkb och Heimstaden. Men det har väl blivit svårare antar jag.  
  • fridaaxelina

Har du kollat blocket?

• Anonym

Just nu råder fullt kaos i Malmö/Lund med omnejd just pga anstormningen av studenter som just börjat högskola/universitet och saknar bostad (det är måååånga), därför är det svårt att få bostad just nu. Okt/nov/dec är det alltid lättare att få bostad. Och eftersom ni fortfarande bor hemma så kan ni flytta in med kort varsel, ett STORT plus för privata fastighetsvärdar.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-31 09:19:00 följande:
    Just nu råder fullt kaos i Malmö/Lund med omnejd just pga anstormningen av studenter som just börjat högskola/universitet och saknar bostad (det är måååånga), därför är det svårt att få bostad just nu. Okt/nov/dec är det alltid lättare att få bostad. Och eftersom ni fortfarande bor hemma så kan ni flytta in med kort varsel, ett STORT plus för privata fastighetsvärdar.
    Jo, har nästan förstått det. Bara vi har en lägenhet innan dec/januari så är det lugna puckar. Saker och ting löser sig ju säkert till slut, men det är en stressig situation.
    Ska absolut testa att ringa runt och söka hos både de privata & kommunala ännu mer ihärdigt i höst/vinter då :) tack så mkt för tipset!
  • Anonym (bi)

Stena
    Newsec
    Stadsbostäder
    Stadsfastigheter

Är de jag kommer på såhär på rak arm. Newsec brukar av erfarenhet vara något sånär lätt att få lägenhet hos och inte har så stenhårda krav. Särskilt skötsamma med inkomster borde vara en fördel då de annars har ganska många hyresgäster utan. Kanske funkar såhär till en början medan ni letar annat?     

• Anonym

tänkte bara säga lycka till och att en etta på minst 30 kvm fungerar bra första året.

• Anonym
    Anonym (bi) skrev 2011-08-31 11:00:47 följande:
    Stena
    Newsec
    Stadsbostäder
    Stadsfastigheter

Är de jag kommer på såhär på rak arm. Newsec brukar av erfarenhet vara något sånär lätt att få lägenhet hos och inte har så stenhårda krav. Särskilt skötsamma med inkomster borde vara en fördel då de annars har ganska många hyresgäster utan. Kanske funkar såhär till en början medan ni letar annat?     
    Ja, Newsec har jag också hört mycket om, dem ringer vi varje månadsskifte, ingen napp än. Kanske får man försöka vara mer pushig :P
    Anonym skrev 2011-08-31 11:08:33 följande:
    tänkte bara säga lycka till och att en etta på minst 30 kvm fungerar bra första året.
    Tack så mycket! Ja, självklart skulle det fungera!
  • Anonym
    irenenjau skrev 2011-09-03 16:52:48 följande:
    hej¨
    vi letar också efter en.har ni lyckat än?
    Nae, ingen lycka än. Vi kikar på blocket, ringt runt & ska iallafall på en visning denna månaden så vi får hålla tummarna!
    Testa ringa runt till privata så gott det går, man kan också lägga upp en annons själv på blocket att man söker lägenhet så kontaktar ibland folk en själva med erbjudanden :)
  • Hi5

Ett tips är Mildners fastigheter i Lund. Jag har nyligen flyttat därifrån, och jag har för mig att det ska finnas tomma lägenheter ... Finns på Runslingan (Linero) och Väster.

• Anonym

Har ni kollat upp Hagagruppen i Malmö?

• Anonym

Bertil Lindahl har några fastigheter i Malmö, prova att kontakta honom.

Svar på tråden Väntar barn i januari i malmö och söker bostad.. tips?