• Anonym

Vad händer om man fyllt i fel namn vid en resebokning?

Vi ska åka utomlands i oktober och jag har bokat/beställt resa via nätet.

När jag sen betalat och fått bokningsbekräftelsen ser jag att våra namn blivit fel!  Jag försökte fylla i enligt vad som står i passen men i slutbekräftelsen blev det fel namn på fel plats i alla fall.

Gör det något att våra andranamn står som bokningsnamn?

Jag menar det kan ju inte vara första gången nån skriver fel?  Tänker på dyslektiker, folk som har synfel ,  folk som inte kan språket osv.... 

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad händer om man fyllt i fel namn vid en resebokning?
  • Tow2Mater

Namnet på biljetten måste matcha namnet i passet. Ring resebolaget så de kan ändra. Själv betalade jag en gång ca 2000kr för denna miss - det var vad det kostade för att få dem att ändra namnet rätt, en dyrköpt läxa.

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2011-08-29 20:25:05 följande:
    Namnet på biljetten måste matcha namnet i passet. Ring resebolaget så de kan ändra. Själv betalade jag en gång ca 2000kr för denna miss - det var vad det kostade för att få dem att ändra namnet rätt, en dyrköpt läxa.
    när ni betalade detta - var det via resebolaget eller vid incheckningen?
  • Tow2Mater

Vi betalade och ändrade namnet via resebolaget. Jag skulle inte ta risken och vänta till incheckningen.

• izzibizz

Kontakta resebolaget snarast eftersom du vid incheckning kan bli stoppad från att resa. Pass o bokning måste överensstämma. Kommer troligen att kosta att ändra eftersom det kan räcka med att ändra en bokstav för att det ska räknas som ombokning.

• och

Men är det ett förnamn som är fel bara? Det lär de väl inte ens märka, det står väl inte vilket som är tilltalsnamnet i passet?

• GulTussilago

Egentligen är det bästa att fylla i förstanamnet i beställningen, även om man inte heter det som tilltalsnamn.
    (framför allt om man ska resa till USA, där är reglerna stränga! (ESTA)

• Anonym

Vi ska till Spanien

beställde resa via Expedia.se  och hur jag än fyllde i blev det ju fel i slutändan eftersom man ska fylla i namnen flera ggr under bokningen.

Det är våra andranamn som står i resebekräftelsen

och jag kände också att vem vet egentligen vad vi heter? Man kan ju faktiskt ha andranamnet som tilltalsnamn.

(jag har i alla fall mailat till dom nu så får vi se vad dom säger)

• Anonym
    och skrev 2011-08-29 20:38:45 följande:
    Men är det ett förnamn som är fel bara? Det lär de väl inte ens märka, det står väl inte vilket som är tilltalsnamnet i passet?
    ja men det var ju det jag tänkte också, vem vet vad man faktiskt heter`?
  • Anonym
    GulTussilago skrev 2011-08-29 20:48:58 följande:
    Så länge det står samma i passen så går det fint
    ja alla namn är korrekta - dom står bara inte i rätt ordning.
  • GulTussilago
    Anonym skrev 2011-08-29 20:54:48 följande:
    ja alla namn är korrekta - dom står bara inte i rätt ordning.
    Tror inte att det ska vara några problem.

Mina svärföräldrar heter Carlsson, men av någon anledning står det med K i skatteverkets register, så i passen står det Karlsson. Inget de tänkte på när de beställde resan. Inga problem i Sverige, men när de skulle åka hem var det ganska så besvärligt att förklara för dem att C och K i princip är samma sak i Sverige
Svar på tråden Vad händer om man fyllt i fel namn vid en resebokning?