• Snöfrun

Tips på "allergitestad" mascara

Jag har problem med eksem på ögonlocken och kring ögonen när jag sminkar mig. Jag sminkar mig nästan aldrig (pga eksemen) men ibland är det kul att kunna fräscha till sig lite genom att åtminstone ha lite mascara. Har någon något bra tips på en mascara som funkar även för oss överkänsliga?

• Svar på tråden Tips på "allergitestad" mascara
  • rockdoll

Har du testat Apotekets mascara?
    Eller mineralsmink? Och då menar jag inte ID Bare Minerals.

• Snöfrun
    rockdoll skrev 2011-08-29 21:43:39 följande:
    Har du testat Apotekets mascara?
    Eller mineralsmink? Och då menar jag inte ID Bare Minerals.
    Nej jag har testat Isadora, MaxFactor, Nivea och Clinique. Dessa har jag kunnat låna av mina systrar eller hade innan jag fick problem (har bara haft problem i ca 1 år). 

Vad menar du för mineralsmink då? Och varför inte ID Bare Minerals? Jag är inte så bevandrad i sminkvärlden så jag vet inget om detta. 
  • misplacedname

Börja med att inte låna mascara av någon annan, eller låna ut din egna. Och om du har såna problem så kan du även inkludera alla penslar och smink du använder i närheten av ögonen.

• Vroooooom

Testa Blincs mascara. Den är toppen för mina känsliga ögon.

A room without books is like a body without a soul
  • Snöfrun
    misplacedname skrev 2011-08-30 11:12:24 följande:
    Börja med att inte låna mascara av någon annan, eller låna ut din egna. Och om du har såna problem så kan du även inkludera alla penslar och smink du använder i närheten av ögonen.
    Jag lånar inte ut min egen, det har jag aldrig gjort. Jag har dock fått låna/testa mina systrars som de inte använder längre. Fast de kan ju ha varit gamla och dåliga förstås. Men om jag ska köpa en mascara av varje sort och testa mig fram så blir det ju så ruskigt dyrt. Men jag ska prova mineralsmink nu när jag har läst på lite om det. Är det någon som har tips på bra mineralsmink?
  • Snöfrun
    Vroooooom skrev 2011-08-30 11:16:03 följande:
    Testa Blincs mascara. Den är toppen för mina känsliga ögon.
    Tack! Ska kolla upp den!
  • Gurkburken

Isadoras Hypo-Allergenic Mascara fungerar utan problem för mig.
    Har genom åren försökt mig på att testa andra men har nu gett upp och använder bara den.

• rockdoll

Mascara ska bytas var 3-4 fjärde månad. Det står 6-12 månader på förpackningen, men en mascara är en perfekt grogrund för bakterier och såna vill man inte ha runt ögonen. Ögoninflammationer är inte att leka med!

Id Bare Minerals menar att dom är ett mineralsmink-märke, men har fortfarande bismuth/vismuth i sina produkter, som är ett ämne som kan framkalla riktigt taskiga allergiska reaktioner om man har otur.

• Snöfrun

Rockdoll, tack för dina tips! Kan du tipsa mig om något märke som är "rent" från allergiframkallande ämnen?

• rockdoll

Tyvärr har jag ingen vidare koll eftersom jag själv inte använder mineralsmink, förutom några mineralögonskuggor.
    Däremot har jag hört gott om bland annat Tikei, MAD Minerals och Meow. Men jag har inte kollat närmare på deras innehållsförteckningar, så jag vet egentligen inte om de är helt "rena".

Själv använder jag IsaDoras och Niveas mascara och har klarat mig bra med det.

Svar på tråden Tips på "allergitestad" mascara