• Analoga

Hur mkt bechamel/ostsås har ni i en lasagne?

Tycker det är så konstigt; läser man lasagnereceptet i en vanlig kokbok så ska man göra ostsås på 7 dl. En del recept har ännu mindre mängd mjölk.

Det blir ju alldeles för lite! Räcker absolut inte till alla varven.

Jag brukar göra på drygt 1 liter mjölk och det är nätt och jämnt det räcker då heller, så jag förstår inte hur det skulle bli om man följer receptet??

Hur mkt ostsås har ni i en lasagne på 4-5 portioner? Hemgjord el köpt spelar ingen roll.      

• Svar på tråden Hur mkt bechamel/ostsås har ni i en lasagne?
  • Queenie70

TIll en ganska stor glasform har jag ca 1 liter.

• TEDDEN

En liter. Annars blir den ju torr och äcklig..
    Förstår inte heller hur det kan vara så stor variation olika recept emellan.  

• Analoga
    TEDDEN skrev 2011-08-30 09:12:32 följande:
    En liter. Annars blir den ju torr och äcklig..
    Förstår inte heller hur det kan vara så stor variation olika recept emellan.  

Nej precis!  Har som sagt sett recept med ännu mindre mjölkmängd angiven!? 
  • Moyo

Det recept jag har är på 7 dl, men då ska man enligt instruktion bara ha ostsås i botten och upptill.
    Jag gör oftast på en liter mjölk och har 1/3 i botten, 1/3 fördelat mellan pastavarven och 1/3 upptill.

• Analoga
    Dimitra skrev 2011-08-30 09:13:30 följande:
    Har inte ostsås alls

Inte? Går det att göra lasagne utan ostsås? Det är ju en av huvudingredienserna.   Blir det inte torrt? 
  • Dimitra
    Analoga skrev 2011-08-30 09:15:18 följande:
    Inte? Går det att göra lasagne utan ostsås? Det är ju en av huvudingredienserna.   Blir det inte torrt? 
    Jag använder keso. Tycker att ostsås är bland det vidrigaste man kan äta Tyst
    The Dimitra universe.
  • lalasmama

Ganska mkt, ca 1 liter, men sen beror det ju på hur blöt fyllningen (tex köttfärssåsen då) är oxå.. Är den för blöt och man har mkt och tunn b.sås blir det väldigt blaskigt! Hellre stabbigare fyllning och mkt sås (och mkt ost!!) Tycker jag!

• cloudberry79

8 dl. Gör min på idealmjöl för att slippa bottenreda

If you love me - please don't feed me!
  • Emmi27

1 liter brukar jag köra på, 7 dl blir värdelöst, helt torrt.
    Man ska inte följa recept till punkt och pricka när det gäller matlagning, man testar och sen drar man ifrån eller lägger till. Sen kan man undra om de som skrivit kokböckerna ens lagat maten...

• niky40

Jag använder 1 frp Kelda Pastasås Mild ost. 4 dl. Räcker till en stor form för 4 -6 pers. Men jag gör en ganska "blöt" köttfärssås då.

• Mumu

Fast jag vet inte ändå... Jag gjorde alltid mer bechamelsås (har inte ostsås i lasagne) än vad som stod tidigare, minst på en liter. Men så för flera år sedan var jag med i viktväktarna och följde ett recept till punkt och pricka, och det receptet är på bara 4 dl mjölk ! Jag tänkte att det där måste ju bli skittorrt. Men det blev det inte! Så numera använder jag betydligt mindre sås än jag gjorde tidigare och ändå är min lasagne så långt ifrån torr man kan komma. Aningen tunnare sås och krämig köttfärssås gör att resultatet blir perfekt ändå.

Bäst just nu: Älskade sommar!
  • Analoga
    Emmi27 skrev 2011-08-30 09:19:32 följande:
    1 liter brukar jag köra på, 7 dl blir värdelöst, helt torrt.
    Man ska inte följa recept till punkt och pricka när det gäller matlagning, man testar och sen drar man ifrån eller lägger till. Sen kan man undra om de som skrivit kokböckerna ens lagat maten...

Ja det kan man undra. Ta t ex recept på allehanda grytor; det är alltid på tok för lite såsmängd angiven. Får alltid dubbla, för annars blir det ju bedrövligt lite vätska i grytan.
  • angio101

har inte heller bechamelsås i min lasagne. Jag gör en ordentligt såsig köttfärssås och varvar med riven ost istället, avslutar med att hälla på ca 3 dl mjölk när lasagnen är hoplagd, mer om det är torra lasagneplattor, mindre om det är färska plattor

Svar på tråden Hur mkt bechamel/ostsås har ni i en lasagne?