Inlägg från: amia01 |Visa alla inlägg
  • amia01

Problem med skolskjuts och fritids

FasterK skrev 2011-08-30 15:14:58 följande:
    Finns pappan med i bilden? Kan han möjligen börja på arbetet på fredagarna, så det passar med dotterns tider bättre?

Han jobbar mest hemma så det är inget alternativ.
  • amia01
    Nickan10 skrev 2011-08-30 15:29:49 följande:
    På mina barns fritids är det OK att alla barn (även de som inte har fritidsplats) är inne på fritids innan skolan startar. De håller då till i kapprummet så att de inte stör förskolebarnen och de som ev. äter frukost.... En bra överenskommelse som fungerar  jättebra! En förutsättning dessa vintrar då det är 30 minusgrader.....Men om personalen inte tycker att det känns OK att se din dotter stå ensam ute på skolgården, varför låter de henne inte bara komma in och vänta - Var finns hjärtat hos dem undrar jag. Jag skulle aldrig med gott samvete låta ett barn stå ensamt ute på skolgården så länge.........
    Det är just det, att de flesta av hennes klasskamrater får gå in och äta frukost medans hon får stå ensam på skolgården, förutom några mycket äldre killar.
    Har som sagt var erbjudit mig att hon kan ta med egen frukost, eller att hon bara ska få sitta med, men tydligen är det inte så enkelt. Känns inte bra, men jag vet att personalen diskuterar det här internt just nu, så det kanske har löst sig tills ajg ska hämta på fritids i eftermiddag. Hoppas  
  • amia01
    Darling06 skrev 2011-08-30 15:51:55 följande:
    Jag som förälder skulle aldrig tillåta att mitt barn fick vara helt själv ute så länge.
    Om fritids inte har löst detta, varför skjutsar du inte henne på fredagar??
    Det hade jag gjort.. Eller har du ingen bil/körkort?
    Hoppas det har löst sig idag när du hämtar:)

Har inga problem med att lämna henne ute, men det som inte funkar är ju att alla hennes kompisar får gå in, och det bara är hon som måste stanna ute. Svårt att förklara för en 6-åring
  • amia01
    Amoudara skrev 2011-08-30 19:52:47 följande:
    Både du och pappan är ju hemma på fredgarna varför kan inte då en av er skjutsa dottern och den andra vara hemma med sonen? Förstår inte problemet faktiskt.
    Pappan jobbar.
  • amia01
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:02:50 följande:
    *morr*

32§ som handlar om rätt till skolskjuts i grundskolan.

Tittar man under kapitel 11 grundsärskolan har de en egen paragraf om skolskjuts.

Alltså finns det ingen lag som säger att förskoleklassbarn har rätt till skolskjuts.
    Helt rätt. Är själv politiker och har jobbat endel med skolskjutsreglementet, och det är ingen lagstadgad rätt med skolskjuts för förskoleelever. Däremot erbjuder alla kommuner det ändå. Och om erbjudandet finns så är det skolans ansvar att ta hand om eleverna när dom kommer till skolan.
  • amia01
    Emeli skrev 2011-08-30 20:09:15 följande:
    Ja, så ser jag det också. Och när det gäller fritids finns inga restriktioner. Om det finns behov av fritids så ska eleven erbjudas det.

"4 § Utbildning i fritidshem ska erbjudas så snart det framkommit att eleven har behov av en sådan plats."

TS kommun har valt att erbjuda barnen si förskoleklassen att åka skolskjuts. Busstiderna skapar ett behov av fritids på morgonen.
    Jag håller inte med om att det behövs fritids - jag skulle vara väldigt nöjd om alla barn som åkte skolskjuts fick vara ute och vänta, men då ska det gälla lika för alla, och det måste finnas vuxna som har koll på barnen.
  • amia01
    MammaHela skrev 2011-08-30 20:10:55 följande:
    fast står det någonstans att skolan ska ha ansvar innan skoldagen börjar? Jag har inte sett det någonstans. Är barnen inskrivna på fritids har fritidspersonalen ansvar innan skoldagen börjar och skolans ansvar börjar.

Jag vet att barnen är försäkrade från det de lämnar hemmet, men är skolan ansvariga innan skoldagen börjar? Vart står det?
    Står i den informationen vi fått från skolan att dom har ansvar från det att barnen kliver av bussen vid skolan.
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-30 20:25:41 följande:
    Om det var mitt barn hade jag skjutsat även på fredagarna.
    Dels pga de problem du tar upp som jag som förälder ALDRIG skulle utsätta mitt barn för, och dels för att det känns orimligt att vara i skolan 40minuter tidigare då barnet kunnat få sova den tiden istället. Skulle ALDRIG köra upp mitt barn ur sängen så tidigt om det inte var nödvändigt.

Så jag har lite svårt att förstå dig faktiskt TS, ur min synvinkel.
    Skillnaden i tiden hon får sova extra blir ju inget - gå upp tidigt hemma för frukost och 20 minuters resa eller åka hemmifrån en timme innan skolan börjar och få äta frukost på plats - har räknat ut att jag behöver väcka henne vid  6.40 i båda fallen + att det är faktiskt inte gratis att skjutsa + jobbigt att släpa upp lillebror + att jag är "ledig" på fredagar just för att jag har en del jobb att göra - dock oavlönat
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-30 20:28:18 följande:
    Men barnet som ska vara i skolan, koncentrerad och pigg kan du väcka JÄTTEtidigt?
    Den lilla är ju bara att sätta in i bilen och sen äta frukost etc. när ni kommer hem igen.
    Som sagt var så blir tiden den samma om hon får frukost på fritids.
  • amia01
    Myzan skrev 2011-08-30 19:41:20 följande:
    Helt ärligt. Både du och pappan är hemma på fredagar, ni har en dotter som får stå själv ute på skolgården i 30 minuter för att INGEN av er känner för att skjutsa henne???

Ok att ni har rätt till skolskjuts, man har rätt till många saker i livet, men helt ärligt om ni ser ett problem med att hon är ensam så får ni väl baske mig lyfta på röven och skjutsa henne!!!!!!
    Som sagt var så jobbar pappan - kan inte vakta lillebror. Och varken dottern eller vi ser något problem med att vänta på skolgården - bara det funnits vuxna i närheten och att det gällde samma för alla barn.
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids