Inlägg från: amia01 |Visa alla inlägg
  • amia01

Problem med skolskjuts och fritids

vetvadjagvill skrev 2011-08-31 09:06:20 följande:

Hur gymmar det din dotter?

Det gynnar dig men varför inte ta dem där de behövs?

Tror det är bra för barnen att få vila upp sig från grupptryck och stress i förskola och skola. Ger oss mcyket tid tillsammans, men det är kanske ltie OT?
  • amia01
    Myzan skrev 2011-08-31 09:39:29 följande:
    Du är rädd för påhopp från dom stora killarna, men uppenbarligen så är din lediga tid så mycket mer värd än att du kan skjutsa henne till skolan. Ok att lillebror får gå upp samtidigt, men eftersom han är hemma med dig hela dagen ändå så hinnar han ta igen sig under dagen. Helt ärligt TS så tycker jag du har lite fel prioriteringar. Om jag hade den minsta tvekan  om mitt barn så hade jag skjutsat henne direkt oavsett beniskostnad, tidig väckning . ledig dag mm.... Det känns som du bara hittar på massa ursäkter och vill lämpa över ansvaret på någon annan. FÖRÄLDRARANSVAR!
    JA, jag vill lämpa över ansvaret på skolan så till vida att jag anser att det är dom som har ansvaret för att skolmiljön är trygg och säker.
    Det har förekommit misshandel även under andra raster och på andra platser i skolan också - hur löser jag det då? Ska jag följa med henne hela dagarna för att ta mitt FÖRÄLDRAANSVAR eller???? 
  • amia01
    vetvadjagvill skrev 2011-08-31 10:33:11 följande:
    Men ts

Skolans ansvar börjar kl 08 med skolan.
    Det är vad jag förstår ditt val att sätta henne på bussen så hon är där redan 7.20 

jag tycker inte det låter som nåt fel  med skolskutsen utan problemet låter att du borde ha fritids eller lämna henne själv på fredagen.
    Om det bara  är fredagen det handlar om så är det kanske inte så mycket begärt.

Skolans ansvar börjar när hon stiger på skolskjutsen här hemma vid grinden enligt skollag och enligt info från skolan.

Och jag skulle gärna ha henne inskriven på fritids, men det får jag inte eftersom jag är ledig. 
  • amia01
    vetvadjagvill skrev 2011-08-31 10:24:58 följande:

så ni har ledigt för att barnen ska vila ut sig från grupptryck?

det ger er tid tillsammans på bekostnad att din dotter får stå  ute  ensam.

Jag tycker det låter som en lite tokig prioritering...  

Vår dotter skulle inte behövt stå ute ensam om skolan hade förljt sitt ansvar med tillsyn och om dom inte börjat dribbla med regler och undantag, så att de kompisar som skulle varit ute med henne redan fått "spevialtillstånd" att få gå in på fritids. Det jag reagerar mot är att de undantag som gäller andra inte gäller henne.
  • amia01
    freefalling skrev 2011-08-31 10:36:08 följande:
    Hos oss har dom löst det så att skolskjutsbarnen får gå in på fritids på morgonen. Om skolskjutsen kommer före skolan öppnat dörrarna så är det skolans ansvar att se till att de barnen har någonstans att ta vägen. Det är kommunen som upphandlar skolskjuts och inte föräldrarna så föräldern kan inte påverka tiden den anländer till skolan. Samma så ska de mindre barnen ha någonstans att vänta på eftermiddagen tills skolskjutsen går även om de inte har fritids.

Låter som en bra lösning!
  • amia01
    freefalling skrev 2011-08-31 10:36:08 följande:
    Hos oss har dom löst det så att skolskjutsbarnen får gå in på fritids på morgonen. Om skolskjutsen kommer före skolan öppnat dörrarna så är det skolans ansvar att se till att de barnen har någonstans att ta vägen. Det är kommunen som upphandlar skolskjuts och inte föräldrarna så föräldern kan inte påverka tiden den anländer till skolan. Samma så ska de mindre barnen ha någonstans att vänta på eftermiddagen tills skolskjutsen går även om de inte har fritids.

Snygga hundar oså Och så skönt med någon som fattar det här med skolskjutsproblematiken istället för skyller på föräldraansvar????
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 11:28:56 följande:
    Du säger ju att hon inte får frukost i skolan utan får stå ute ensam. Äter hon inte frukost alls då menar du?
    Eftersom hon får stå ute och vänta i 40minuter innebär det ju minst 40minuters längre sömn på morgonen vilket är mycket. Eller har hon nu en picknickkorg med sig att mumsa på ute på skolgården?

Vad trodde du när du skaffade barn boende ute på landsbygden?
    "jobb" i hemmet har vi alla. Även föräldrar som sätter barnen främst och låter dom slipa stå 40min ensamma på skolgården.
    men eftersom du inte anser att det är ett problem att stå ute en kall och mörk vintermorgon 40minuter står vi långt ifrån varandra du och jag. Men du kommer ALDRIG att få andra föräldrar att låta sina barn stå ute dessa morgonar tillsammans med ditt barn då de förskonar sina egna barn från detta.

Jag anser att detta är för dina egna bekvämlighetsskäl. Vi tycker alla att det är skönt att gå och skrota i pyjamas på morgonen och slippa åka hemifrån tidigt, men har man valt att bli förälder så har man även tagit på sig ett ansvar. Ett ansvar att sätta barnes välmående framför sitt eget.

Att det är dyrt köper jag inte.
    Bor man ute på landet är bensin en del större del av kostnaden än för någon som bor i stan. Det handlar om en gång i veckan, 4gånger på månadslönen och så mycket kostar det inte att köra den sträckan. 
    Jag jämför tiden med att åka skolskjuts och äta på fritids alternativt äta hemma och få skjuts, då blir väckningen samma tid. naturligtvis måste hon upp ännu tidigare om hon ska äta hemma och sedan åka skolskjutsen. Men tidiga morgnar får man räkna med när man bor på landet om man åker skolskjuts, och det går ju att lösa.
    Och så förstår jag inte hur kyla och mörker kan vara farligt? Har hört många som resonerar som dig, men på vilket sätt är det farligt??? Finns ju bra kläder och utebelysning. Det som måste till är ju bara att skolan tar sitt ansvar och inte särbehandlar barn och håller den tillsyn dom är skyldiga att göra.

Och du vet inget om mig, har aldrig ägt en pyjamas och har aldrig i hela mitt liv "gått och skrotat" - klart något av det värsta jag vet! 

En resa för att lämna henne blir 24 km = ca 100 kr, 4 gånger i månaden blir 400 kr/månad. Dyrt eller inte handlar väl om vilken ekonomi man har, men för oss är det dyrt!     
  • amia01
    vetvadjagvill skrev 2011-08-31 11:51:59 följande:

jag håller med dig till fulla att omkommunen gör undantag så ska det ske hela vägen enligt regler och reutiner.

men har ts ett beslut om att dottern som går förskolaklass får åka skolksjuts som barn i grundskolan får.. eller åker barnet bara med för att chaffören är snäll?

TS ska fixa ett beslut om att dottern är beviljad skolskjuts för att få resten att gälla med.

Självklart har vi beslut på skolskjuts - annars hade hon inte fått åka!
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 11:56:02 följande:
    Isåfall lämnar man väl VERKLIGEN inte sitt barn på det sättet på mornarna
    Jisses! Tänk att en lugn morgon kan vara så mycket viktigare....
    amia01 skrev 2011-08-31 10:37:16 följande:
    Vår dotter skulle inte behövt stå ute ensam om skolan hade förljt sitt ansvar med tillsyn och om dom inte börjat dribbla med regler och undantag, så att de kompisar som skulle varit ute med henne redan fått "spevialtillstånd" att få gå in på fritids. Det jag reagerar mot är att de undantag som gäller andra inte gäller henne.
    Du menar att din dotter står ensam ute för att de andra föräldrarna har tagit sitt föräldraansvar och ordnat så deras barn slipper stå ute 40minuter varje morgon...
    Så du tycker jag ska förlja henne hela dagarna på skolan också? Var tar skolans ansvar över? Enligt skollagen är det när hon kliver på bussen här hemma!
    Och jag kan inte kalla fusk, tjat och hot för ansvar, men det är min definition. För mig är ansvar att vara ärlig och kunna lösa problemen tillsammans på bästa sätt. 
  • amia01
    vetvadjagvill skrev 2011-08-31 12:11:50 följande:

kan man bli beviljad bara en dag i veckan för att man vill vara mer hemma?

Är inte skolskjutsen 5 dagar i veckan?

Man får skolskjuts de tillfällen man söker för. Och regelverket säger att man inte får skolskjuts om man går på fritids. Och man får inte gå på fritids om någon av föräldrarna är hemma.
    Dvs. Hon har rätt till skolskjuts, men inte fritids. Dock är det mycket fusk kring det här hos oss.... 
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 12:12:12 följande:

Nu handlar det inte om varje dag, utan om en dag i veckan.

TS har ju inte heller gått vidare utan hennes "smarta man" tyckte skolan skulle lösa det själva. Med andra ord låter de hellere barnet stå ute än att ringa till rektorn och få en blanket för speciella behov av fritidsplats, dit barnet kan gå en gång i veckan.

TS tycker ju inte heller att det är något problem att barnet står ute en kall morgon eftersom skolgården har belysning och barnet varma kläder, utan tycker att barnen, vars föräldrar har ordnat problemet också ska vara ute tillsammans med dottern.

Det spelar heller ingen roll om det tar 10, 15 eller 20minuter. Det är ändå tid mannen kan jobba igen ute i sitt stall för att vara inne den korta stunden med sin sovande son.

Jag tycker också att det är ganska självklart att skolan har ansvaret när bussen ankommit. Men fungerar det inte rent praktiskt får man som förälder aktivt jobba fram en lösning och inte låta det lilla barnet stå där i sin ensamhet innan det är löst samt förvänta sig att ANDRA ska lösa det. DETTA är ett föräldraansvar.

Min smarta man hade helt rätt - efter att personalen fått diskutera det i lugn och ro har jag just fått veta att det inte är några problem att hon går på fritids på morgonen. Dom tackade också för att vi ärligt frågat om vad som gällde, och tyckte det hade varit ett bra tillfälle att fundera över hur situationen skulle lösas generellt - så det var väl rätt smart, eller???
    Som sagt var så har det inte varit justa lösningar för de andra barnen heller, har varit mycket tjafs och fusk... och det kallar jag varken för ansvar eller ordning...
    Att skjutsa dottern skulle ta 45 minuter, och ska mannen åka fram och tillbaks mellan skog, stall och vårt hus och byta om för att gå in,  så tappar han en och en halv timme  arbetstid. Funkar liksom inte rent praktiskt...
    Återigen - vad är föräldraansvar och vad är skolans ansvar? Kan man inte förvänta sig att de mest grundläggande skyldigheterna skolan har om trygghet och tillsyn följs, så måste man ju följa med sitt barn hela dagarna, eller??? Tycker att man måste ta diskussionen med dom i första hand, och försöka hitta en bra lösning för alla, vilket vi nu lyckats med
  • amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 12:18:13 följande:
    Jisses vilken dyr bil ni måste ha!

De andra föräldrarna har ORDNAT så deras barn SLIPPER stå ute. Det är inte särbehandling utan det är ansvar.

Att en 6-åring står ute i mörker och kyla utanför en skola där det förekommer misshandel, polisanmälningar etc. är du nog ganska ensam om att tycka det är okej. Även utan misshandelsproblematik.
    Ansvar = lögner, tjat och hot? Det är nämligen så de andra föräldrarna löst det...
    Och det ska naturligtvis inte förekomma misshandel på skolan, men det är ju ett annat problem, som man måste lösa! Och det är inte mitt föräldraansvar, eller?
    Det jag har sett till att göra är ju bara att hitta en lösning där hon slipper vara ensam ute utan vuxna i närheten, för det tycker jag liksom dig är oacceptabelt när situationen är som den är.  
  • amia01

Som sagt var, så har det hela löst sig på bösta sätt. Hon kommer att få gå på fritids och äta frukost även de dagar hon åker skolskjuts.
    Känns bra att ha hittat den lösningeng genom att fråga personalen helt ärligt. På det sättet fick dom ju en chans att ärligt diskutera problemet, och hitta en lösning som gäller alla, istället för det mygel och trixande som varit tidigare.
    Skönt! 

• amia01
    Starkast skrev 2011-08-31 14:23:48 följande:
    Det är bra att fritids löst situationen åt dig. För BARNETS skull. Just den här gången.

De andra föräldrarna har tagit ansvar genom att se till att deras barn SLUPPIT stå ute 40min INNAN skolan startade. Givetvis har någon (ex rektorn) beviljat att de andra skolskjutsbarnen får komma in på fritids, det är ju inte så att de bara knallar in.
    Det är faktiskt inte okej för en 6-åring att göra det en endaste dag! Som förälder låter man det inte hända, för en 6-åring är inte stor. Man ställer upp på sitt barn TILLS situationen är löst! Framförallt när det är en stökig skola med misshandel etc. Förstår du hur illa skrämd ditt barn kunnat bli om någon äldre varit hotfull och hon stått där ensam?

Så nej, det är inte smart att lasta över problemen på andra och under tiden låta barnet stå där. Denna gång kom en lösning snabbt, nästa gång kan lösningen ta tid eller inte komma alls. Man ser till att lösa det innan det är ett faktum.
    amia01 skrev 2011-08-31 12:28:39 följande:
    Ansvar = lögner, tjat och hot? Det är nämligen så de andra föräldrarna löst det...
    Och det ska naturligtvis inte förekomma misshandel på skolan, men det är ju ett annat problem, som man måste lösa! Och det är inte mitt föräldraansvar, eller?
    Det jag har sett till att göra är ju bara att hitta en lösning där hon slipper vara ensam ute utan vuxna i närheten, för det tycker jag liksom dig är oacceptabelt när situationen är som den är.  
    Nej det ska inte förekomma, men när det nu gör det så låter man inte sin 6-åring gå där ensam i 40min.
    De andra föräldrarna har vägrat låta sina barn gå ute 40min före skolstart, hur det är löst är mindre viktigt så länge barnet är trygg.
    Du har låtit ditt barn stå där ute INNAN situationen varit löst istället för att trygga henne tills det löste sig. Tänk om det tagit ytterligare flera veckor?
    Jag har inte skrivit någonstans att det har hänt att hon varit ute ensam. Bara beskrivit hur situationen var och vad som skulle hänt om jag skickat iväg henne utan att ta upp frågan med personalen.
    Hittills har hon har åkt skolskjuts en fredag, och då var jag väldigt noga med att prata med personalen som skulle jobba den morgonen om att de dels skulle se till att hon fick hjälp att öppna grinden till skolgården, eftersom de små barnen inte klarar den själva, och att hon skulle få vara med på fritids frukost, vilket var helt ok då!Men efter den frukosten kom fritidsfröken in, och upptäckte vår dotter där, vilket hon tyckte var fel, vilket ledde till en diskussion bland personalen, vilket lett till att problemt lösts på bästa sätt för alla. Ärlighet och ödmjukhet varar längst!
    Mitt syfte med TS vara bara att höra hur andra i liknande situationer löst problemet, och få tips som jag kunde diskutera med personalen om jag hade behövt det.   
  • amia01
    Miew skrev 2011-08-31 16:23:06 följande:
    Så det jag vill säga med detta är att det ibland blir missförstånd om de barn som åker skjuts till skolan som inte kommunen eller alla i skolan vet om förrns någon nämner det.
  • amia01
    Satisfaction skrev 2011-09-01 09:58:27 följande:
    Har läst tråden och håller med Jenny F.

Om detta gällde mitt barn hade jag gjort allt för att mitt barn inte skulle behöva stå ute ensam och vänta på att släppas in. Jag hade tagit bilen, bett min man ställa upp, pratat med skolan mm. Nu har det ordnat sig, bra det, men varför var inte TS lojal med barnet under väntan på ev. lösning? Här tycker jag att mamman svikit sin dotter.

Och på vilket sätt har jag svikit min dotter? Jag har aldrig lämnat henne utan tillsyn, sett till att hon vetat var hon skall gå, och att det funnits vuxna som mött upp och tagit hand om henne.
    Problemet uppstod efter att hon varit där förra fredagen, diskuterades av personalen, och löstes på bästa sätt.
    Vad skulle jag gjort annorlunda tycker du?  
  • amia01
    Wilowa skrev 2011-09-02 07:41:45 följande:
    Du tycker alltså att föräldrarna ska köra dem till skolan trots att en buss eller taxi åker samma väg med syfte att köra barnet till skolan? Då unrar jag varför barn upp till till trean-fyran överhuvudtaget erbjuds skolskjuts, de är ju sällan ensamma hemma och behöver med andra ord oftast inte skolskjuts när föräldrarna jobbar. Visst ibland som i ts fall (må-to) kan man som förälder synka sina arbetstider så man åker samtidigt som barnet, men då kan man i de flesta fall köra barnen till skolan med.

Visst man kan tycka att föräldrarna ska köra för att lösa problemet, men det kvittar för skolan måste ha en lösning ändå. Om något fritidsledigt barn måste komma med skolskjutsen så ÄR det skolans ansvar oavsett vad vi andra tycker. Det gäller ju även de äldre barnen som inte längre har fritids, men där föräldrarna jobbar. Min erfarenhet är att det kan hända mycket runt dessa barn och de behöver någon vuxen som är med dem. Det kan annars bli ett perfekt tillfälle för mobbning och skadegörelse.
    Precis!
Svar på tråden Problem med skolskjuts och fritids