Starkast skrev 2011-08-31 12:12:12 följande:
Nu handlar det inte om varje dag, utan om en dag i veckan.
TS har ju inte heller gått vidare utan hennes "smarta man" tyckte skolan skulle lösa det själva. Med andra ord låter de hellere barnet stå ute än att ringa till rektorn och få en blanket för speciella behov av fritidsplats, dit barnet kan gå en gång i veckan.
TS tycker ju inte heller att det är något problem att barnet står ute en kall morgon eftersom skolgården har belysning och barnet varma kläder, utan tycker att barnen, vars föräldrar har ordnat problemet också ska vara ute tillsammans med dottern.
Det spelar heller ingen roll om det tar 10, 15 eller 20minuter. Det är ändå tid mannen kan jobba igen ute i sitt stall för att vara inne den korta stunden med sin sovande son.
Jag tycker också att det är ganska självklart att skolan har ansvaret när bussen ankommit. Men fungerar det inte rent praktiskt får man som förälder aktivt jobba fram en lösning och inte låta det lilla barnet stå där i sin ensamhet innan det är löst samt förvänta sig att ANDRA ska lösa det. DETTA är ett föräldraansvar.
Min smarta man hade helt rätt - efter att personalen fått diskutera det i lugn och ro har jag just fått veta att det inte är några problem att hon går på fritids på morgonen. Dom tackade också för att vi ärligt frågat om vad som gällde, och tyckte det hade varit ett bra tillfälle att fundera över hur situationen skulle lösas generellt - så det var väl rätt smart, eller???
Som sagt var så har det inte varit justa lösningar för de andra barnen heller, har varit mycket tjafs och fusk... och det kallar jag varken för ansvar eller ordning...
Att skjutsa dottern skulle ta 45 minuter, och ska mannen åka fram och tillbaks mellan skog, stall och vårt hus och byta om för att gå in, så tappar han en och en halv timme arbetstid. Funkar liksom inte rent praktiskt...
Återigen - vad är föräldraansvar och vad är skolans ansvar? Kan man inte förvänta sig att de mest grundläggande skyldigheterna skolan har om trygghet och tillsyn följs, så måste man ju följa med sitt barn hela dagarna, eller??? Tycker att man måste ta diskussionen med dom i första hand, och försöka hitta en bra lösning för alla, vilket vi nu lyckats med