Jäst vs. Bakpulver?
Jag såg på ett program från england att de använde bakpulver istället för jäst. Hur funkar det? Annan konsistens? Annan smak? Hur mkt ska man ha i jämförelse med jäst?
Jag såg på ett program från england att de använde bakpulver istället för jäst. Hur funkar det? Annan konsistens? Annan smak? Hur mkt ska man ha i jämförelse med jäst?
ngn som vet?
Bytte de ut jäst mot bakpulver i ett befintligt recept, eller hur menar du?
Det blir olika resultat beroende på vad du har för jäsmedel. Jämför tex scones med tekakor. Det är i princip samma ingredienser, men väldigt olika konsistens.
Jaha ok blir det kladdigare då, med bakpulver? jag vet inte exakt men det var i ett tv program... tittade inte på hela men hörde typ att i england byter de ibland ut det... =)
eller alltså jag vet inte om de BYTER ut det, men att de ibland anvnder det i BRÖD så att säga =)
Det blir olika smak också, bakpulver smakar ju lite speciellt och det kommer fram rätt bra i bröd.
Och man kan ju baka matbröd med bikarbonat dessutom. Olika recept, olika tekniker bara.
ngn som vet ngt bra recept på bröd med bakpulver? =) eller var man kan hitta?
Olika typer av gröt- och filmjölksbaserade limpor innehåller ofta bakpulver. Googla
Du har inte blandat ihop det med torrjäst? För både i England och USA så använder man sällan fäskjäst utan oftare torrjäst.
Jag vet inte om det de har är samma typ av bakpulver som vi använder..? Det finns ju 'baking powder' och 'baking soda' och det verkar vara olika saker...
Men jag tror det blir luftigare med jäst än bakpulver just för att bullar och bröd har tyngre deg och behöver oftast något med bättre jäskraft. Ska man använda endast bakpulver måste det nog handla om flera matskedar... jag tror både bikarbonat och hjorthornssalt har bättre jäskraft än bakpulver, som verkar vara ganska svagt egentligen. Och bikarbonat måste ha något surt att jäsa på, som t ex. filmjölk.
Har också hört att det finns bagare som använder både jäst OCH bakpulver i exempelvis bullar, så jag testade men märkte ingen skillnad.
baking powder = bakpulver
baking soda = bikarbonat
baking powder = bakpulver
baking soda = bikarbonat
hehehehehehe