• Anonym

Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!

Håller med!

Risken är större att barn som eg skulle behöva tas om hand inte får den hjälpen....

• Anonym
    h8him skrev 2011-08-30 16:06:41 följande:
    Det måste finnas en påtaglig risk för att barnet inte har det bra. Den risken ska vara konkret, dvs att det finns belägg för att barnet riskerar skada. Däremot krävs inte vittnen som sett barnet bli misshandlat, fysiskt eller psykiskt, eller liknande bevis. 
    Så i Förvaltningsrätt/Kammarrätt så finns inga vittnen?
    Inga bevis alls tas in menar du?
    Utlåtande från BVC, Dagis,Skola,Läkare,Psykologer,BUP o andra instanser gör alltså bara en massa antagande
    som man sen i rätten pratar om som över  en kopp kaffe o så beror det på lkisom hur det går eller...
    Nä du i dom LVU förhandlingar jag deltagit så har det legat ordentliga bevis material om omsorgsbrist på ett eller annat sätt!
    Inte har rättegångarna innehållit en massa antagande som sen jurister och domare dömer efter!
  • Anonym
    Anonym (Misan) skrev 2011-08-30 18:45:13 följande:
    Jag har arbetat inom socialtjänsten sedan början av året. Är ganska ny alltså.

INGET av de LVU:n jag kommit i kontakt med har varit obefogade anser jag. Ofta handlar det ju om missbrukande föräldrar eller föräldrar som slår sina barn. Där är det liksom solklart.

Det som är svårt är när föräldrar är antingen svagbegåvade eller har något psykiskt handikapp som gör att det helt enkelt inte förstår varför "elaka soc" tar deras barn. När det för mig är helt jävla uppenbart att det inte går, att barnet inte på långa vägar får den trygghet det behöver eller sina känslomässiga behov tillgodosedda. Jag tror att det är många av dessa föräldrar som skapar dessa hat-trådar mot soc på familjeliv...

Lite nyfiken på en sak. Om den ena föräldern i en familj har missbruksproblem men inte den andra..... hur gör man då´? Blir det LVU och placering i familjehem då?
  • Anonym
    Anonym (Misan) skrev 2011-08-30 20:48:17 följande:
    Handläggaren gör ju alltid en individuell bedömning. Skulle tippa att om den andra föräldern lämnar den som missbrukar och kan tillgodose sina barns behov på ett fullgott sätt så får barnen bo med den föräldern.

Ett lit annorlunda fall kan vara att pappan slår mamman/barnen fast mamman är en okej förälder (bortsett från att hon inte kan skydda barnen från våld) och då kan det kanske bli LVU om mamman inte lämnar pappan och skyddar sig/barnen från hans våld på alla tänkbara sätt.

Man gör som sagt alltid en individuell bedömning. Visst finns det praxis, men inget fall är det andra likt så det är egentligen omöjligt att svara på. Jag kan bara anta och gissa :)

Tackar för svar.

Men om den missbrukande föräldern går i behandling och tar antabus regelbundet. Då borde det rimligtvis inte vara rätt att splittra familjen?
    Tycker så fruktansvärt synd om barnen som förlorar sin förälder. Varför tänker man inte på barnens bästa?
    Soc är märkliga och ibland känns det som att dem bara handlar på måfå, utan minsta tanke på vad som egentligen är bäst för just denna familj. Vad som är bäst för barnen framförallt.   

Jag menar iom antabus så GÅR det inte att missbruka.

(som du säkert förstår så pratar jag om en familj i min närhet)   

Jag tycker soc agerar mkt skumt i detta fall, men jag vet ju inte hur det brukar se ut eller ska se ut. Att det är individuellt förstår jag, men det borde inte skilja så totalt från fall till fall.     
  • Anonym

Förklara denna då?
    Socialtjänstens handläggare har aldrig träffat min dotter som är 20 månader gammal.
    SAMTLIGA referenspersoner säger bra saker. 20 instanser har skrivit intyg som är enbart positiva. BVC, Förskolan, Öppna förskolan mfl.
    Socialtjänsten skriver i sin egen utredning att "även om ******* på utsidan inte uppvisar några symptom på att fara illa hos sin mamma, så har vi anledning att ändå tro att hon har gjort det".
    Jag har aldrig missbrukat. Har inga psykiska sjukdomar, tvärtom har jag utretts hos psykiatrin som konstaterar att jag är fullt frisk, har bra insikt och har en begåvning som ligger över den övre normalzonen. Jag har aldrig misshandlat barnet varken fysiskt eller psykiskt. Och trots detta ansöker man om LVU på min dotter.
    Jag är anklagad för att inte kunna älska mitt barn. Hur motbevisar man någonting sånt? Vilken kompetens har socialtjänsten att göra en sådan bedömning utan att ha träffat barnet i fråga?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-30 22:14:49 följande:
    Förklara denna då?
    Socialtjänstens handläggare har aldrig träffat min dotter som är 20 månader gammal.
    SAMTLIGA referenspersoner säger bra saker. 20 instanser har skrivit intyg som är enbart positiva. BVC, Förskolan, Öppna förskolan mfl.
    Socialtjänsten skriver i sin egen utredning att "även om ******* på utsidan inte uppvisar några symptom på att fara illa hos sin mamma, så har vi anledning att ändå tro att hon har gjort det".
    Jag har aldrig missbrukat. Har inga psykiska sjukdomar, tvärtom har jag utretts hos psykiatrin som konstaterar att jag är fullt frisk, har bra insikt och har en begåvning som ligger över den övre normalzonen. Jag har aldrig misshandlat barnet varken fysiskt eller psykiskt. Och trots detta ansöker man om LVU på min dotter.
    Jag är anklagad för att inte kunna älska mitt barn. Hur motbevisar man någonting sånt? Vilken kompetens har socialtjänsten att göra en sådan bedömning utan att ha träffat barnet i fråga?
    Jag vill tillägga att jag inte blivit erbjuden frivilliga insatser. Det är jag som har sökt dem. Det är därför utredning har startats.
  • Anonym
    Anonym (Misan) skrev 2011-08-30 23:24:56 följande:
    Ingen orsak.

Det finns ett barnperspektiv som präglar hela socialtjänstlagen, så jag tror och hoppas att alla som arbetar med barn på något sätt har detta i beaktande.

Vad gäller familjen i din närhet har jag ingen aning om hur den ansvarige handläggaren resonerar. Jag hoppas att han/hon har en tanke med sitt beslut. Jag kan tänka att OM en förälder missbrukat så att barnen far illa och man omhändertar barnen så vill man se över en lång tid att föräldern mår bra. Det vore ju inte bra för ett barn att först tas ifrån sina föräldrar, sedan få komma tillbaka för att därefter få flytta igen. Det behöver ju inte vara så, men det kan vara en tanke. Man kanske behöver se varaktighet. Målet är ALLTID att barnen ska återförenas med sina föräldrar, när läget är stabilt.

Tja. Och sen så föreligger det ju alltid en risk att en handläggare tar ett felaktigt beslut. Det går liksom inte att undkomma att det blir fel ibland när människor gör enskilda bedömningar. Sorgligt men sant.

Jag hoppas att det går bra för familjen i din närhet och att barnen får komma hem till två stabila föräldrar snart!

Barnen bor med ena föräldern och är m.a.o inte omhändertagen.Men synd om barnen ÄR det.
  • Anonym
    h8him skrev 2011-08-30 23:45:36 följande:
    Det kan den göra utan problem. Har sett att vården kan kosta ännu mer också.
    Lite nyfiken bara, hur ser DU själv på LVU, vad har DU för tankar runt barn som måste omhändertas och det ibland akut ifrån sina förldrar?
    Är alla föräldrar i dina ögon sorgsfulla?  
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-30 22:14:49 följande:
    Förklara denna då?
    Fast har inte du redan eldre barn som inte bor hemma pga lvu förutom det du har hemma?Du har en hel del olika trådar igång här på forumet
  • Anonym
    h8him skrev 2011-08-30 23:44:52 följande:
    Måste tyvärr tillägga att målet alltid SKA VARA att barnet ska återförenas med sina föräldrar men att det tyvärr inte alltid är så det läggs fram varken till familjehem eller i dokumentationen.
    Även vid allvarligare förstånshandikapp hos en eller båda föräldrarna?
    Även tillbaka till en pappa som utsatt sitt barn för insect?
    Även föräldrar som år efter år misshandlat sitt barn så pass mycket fysiskt att barnet trots 4 års ålder har fysiska men för livet för att inte prata om dom psykiska?
    Menar du at dessa barn alltis ska återförenas med sina föräldrar?
    Det hoppas jag verkligen inte, hoppas verkligen att dessa barn jag kommit/ varit i kontakt med inte återförenas med dessa "monster" till föräldrar, ja det låter hemskt jag vet men jag finner inget bättre ord än just "monster" just nu.
    Lider med dessa barn! 
Svar på tråden Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!