Ni med P-stav..är ni nöjda?..biverkningar?
Ska sätta in en p-stav i oktober och undrar ni som har en..funkar den bra för er?biverkningar?..blöder ni?..osv...
Ska sätta in en p-stav i oktober och undrar ni som har en..funkar den bra för er?biverkningar?..blöder ni?..osv...
Hade svettattacker som hette duga, hade vrålhungrig-attacker som var svåra att stå emot, småblödde i flera månader men detta var bara småpotatis jämfört med anledningen till att jag efter 7 månader tog ut den - sexlusten tvärdog.
Mitt humör är upp och ner, sexlusten är typ helt borta & jag blöder titt som tätt (inte varje dag men nästintill). Jag ska ta ut den, haft den i 2 månader.
Jag har haft min sedan maj. Har haft lite småblödningar och finnar. Har inte gått upp i vikt, men blivit mer svullen i ansiktet. Kommer inte ta ut den då jag inte har något annat alternativ än minipiller och det är sju resor värre. Min BM sa att man ska ge den 6 mån innan allt stabiliserats :)
Min senaste mens varade i fem(!) veckor, då ledsnade jag och tog ut den.
För en del funkar det kanon (ingen mens alls) för en del funkar det inte alls.
Jag hade min i 1½-2 år och hade spottings hela tiden, förutom en sommar. fick sköra slemhinnor med kronisk svamp som följd av att jag behövde använda trosskydd. det blev bättre efter att jag fick första barnet.
så mitt råd till dig om du vill prova är att inte försöka föör länge med den. en viss omställningstid får man räkna med men man ska inte behöva ha mens varannan vecka eller blöda hela tiden i flera år...
Jag hade p-stav i två år och var älskade den verkligen! Jag hade ätit minipiller tidigare och p-staven fungerade precis likadant, men utan att man behövde komma ihåg sina piller varje dag. Jag fick ingen mens och inga biverkningar.
Efter att jag tagit ut den för att försöka bli gravid tog det ganska lång tid innan vi lyckades (ett år och en månad), men det finns ju en miljon andra saker än p-staven som det skulle kunna bero på.
Jag tror förresten att det är fler som har negativa erfarenheter som skriver i en sån här tråd när de ser den, urvalet är nog inte helt representativt så du behöver nog inte bli bortskrämd. Särskilt inte om du ätit minipiller tidigare utan problem, eftersom staven innehåller samma hormon och ska fungera på samma sätt.
Jag har precis satt in min andra stav, och har varit jättenöjd för det mesta.
Jag fick oregelbundna blödningar, men det var inte så jobbigt eftersom jag oftast blödde väldigt lite. Ett par gånger per år blödde jag rejält, och det var lite jobbigt, ungefär som en vanlig mensblödning som varade dubbelt så länge. Men i andra perioder blödde jag inte på flera månader så det vägde upp vartannat
Annars fick jag inga direkta biverkningar som jag direkt kan säga berodde på staven (förutom att jag fick ett gigantiskt blåmärke när den sattes in ). Jag var rätt dålig på att komma ihåg mina p-piller, så det var skönt för mig att slippa tänka på det!
När jag hade p-stav så var jag vrålhungrig hela tiden, humöret var uppåt väggarna och hade titt som tätt småblödningar. Sexlusten var väck också. Efterliknade sahara mer än nåt annat.
Har inte det längre men jag vart väldigt nere och åt mer (antagligen för att jag kände mig nere) gick upp 30kr. Blödde i 6 månader utan stopp. dessutom fått ett fult ärr på armen. Ingen sexlust.
Aldrig mer p-stav!
Hade min i 4-5 månader och hade mens konstant...eller ja, kanske var några dagar varje månad där jag bara hade bruna flytningar. Så nej, ingen hit för mig.
Jag har haft min nästan 1 år - är super nöjd! Har aldrig riktig mens, utan som alla skriver, småblödningar då och då. Har inte märkt av några biverkningar. Bäst av allt är ju att slippa komma ihåg a tt skydda sig
Jag har haft p-stav i 8 år, har nyss plockat ut min tredje dock ett år för tidigt då vi har planer på att skaffa barn. Jag har inte haft några problem alls! Annars hade jag inte haft den så länge såklart. Ingen mens, inte mer hungrig än vanligt, inga humörsvängningar. Jag tycker det har varit toppen! Men som sagt, det är olika för alla.
P-staven har inte funkat för mig. Har flyttningar hela tiden. Ska ringa till min barnmorska i morgon och vill ta ut den. Önskade att den kunde passa för mig men tyvär :(
Nej, nej, nej! Gick ner 12 kg för att sedan gå upp 20 under två månader, svår mensvärk men ingen mens och plötsliga störtblödningar utan att vara förberedd öht. Skengraviditet och konstiga flytningar.
Jag har Nexplanon i min arm, jag e supernöjd inne på min tredje pstav, ingen mens på många år. Jag är jättenöjd. Blödde en del de sex första månaderna med oregelbunden mens, men efter den försvann e jag nöjd