• Isola33

Föräldrapenning - Har vi råd att skaffa barn?

Vi har hyfsade inkomster och fast jobb båda två och bor sedan 1,5 år tillbaka i hus med ett normalstort lån (ca 1,7mkr). Vi lever snålt för att kunna spara så mkt som möjligt för att ha buffert till lån/räntehöjning och oförutsedda utgifter. Vi är inte gifta och har därmed inte gemensam ekonomi officiellt.

Nu vill vi skaffa barn och försöker läsa på så mkt somm möjligt om allt vad det innebär och när jag läser och räknar på det här med sjukpenning vrider det sig i magen för det känns som att det inte kommer gå runt. Men jag tänker att det måste ju finnas fler som har en liknande situation som oss och det verkar ju funka - eller?

Min fråga är alltså, hur gör ni andra? Hur får man det att gå ihop? Vi är snart 30 och vill gärna ha barn nu, men med det här som underlag känns det som att drömmarna går åt skogen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 15:03
    *Föräldrapenning ska det stå, inte sjukpenning
  • Svar på tråden Föräldrapenning - Har vi råd att skaffa barn?
  • clembke

Ja, man räknar o räknar o få det inte att gå ihop.

Tror man kan säga att plocka du ut 7 dagar/v så få du ut ca 80% av din normala lön.

Vi kollade vad vi hade för räkningar, hur mkt inkomst vi behövde ha för att få det att gå runt o därefter kunde jag räkna på hur många dagar jag va tvungen att ta ut för att vi skulle klara oss.

Vi tog huslån 2 månader innan vår första grabb föddes. Ett huslån på 970 000kr + ett lån på ca 150 000 kr (bil o lite andra lån vi slog ihop till ett). Några månader senare blev min sambo uppsagd från sitt arbete (lågkonjukturen) o blev arbetslös. Dock ordnade sig det mesta o han fick tillfälliga jobb (men med nackdelen då att vi fick skaffa en bil till + ökade bensinkostnader)

Det vi lärde oss av detta va att allt går om man bara vill. Medan sambon ff inte hade ett fast jobb planerade vi in en 2:a o han kom när den stora va 16 mån. (2-3 v innan vår yngsta föddes fick han tillbaka sitt gamla jobb).
    Vi har klarat oss även om vi kanske inte ha kunnat unna hos värsta lyxen men vi har kunnat åka iväg med husvagnen o vi har kunnat köpa nya kläder till barnen när det har behövt.
    Sparade in på dagarna med äldsta så hans tog slut i samma veva som lillebror föddes. Har dagar kvar med lillebror men har börjat jobba så dom finns att ta av när julen kommer t.ex.

• clembke

De sista månaderna innan jag började jobba hade vi lån på sammanlagt  ca1.2 miljoner så vi är ju inte riktigt uppe i eran nivå.
    Plus att när sambon va arbetslös så va räntan så låg att vi betalade i genomsnitt 3500 kr/mån i huslån.
    Få man fråga vad du har ut i månaden? (antar att det är du som kommer att vara f-ledig)

• Isola33

Jag såg att man kunde räkna på en inkomst på högst 321000kr/år (7,5 prisbasbelopp) och jag ligger strax däröver -> alltså jag som tar ut fl.

• JennyLS

Hej!
    Vet inte om jag har något bra svar på hur man "ska" göra men vi sitter i samma situation just nu.
    Hus sedan ett år tillbaka med kostnader på 11.000/mån.  (stabila och bra inkomster)
    Väntar tredje barnet och räknar och vänder, nu går det toppen att ha hus och två barn och man har vant sig och skapat en fungerande rutin och budget.

Jag tror det är omställningen vi oroar oss för, att tänka om. Att börja leva på ett annat sätt.  För det är egentligen det det handlar om tror jag.
    Det GÅR men man måste sätta sig in i vart man kan skära ner och reducera kostnader.

Med både ettan och tvåan bodde vi i hyresrätt med 5500/mån. Snacka om skillnad. 
    Men det går. 

Har man två bilar? Behöver man det?
    Vilka abonnemang har man på teve/tele, finns det billigare?
    Hur mycket lägger man på mat? Vad kan man ändra där?
    Hur mycket sparar man? Kan man spara mindre under den tid man är hemma? (det rådet gav banken en av mina vänner. (Vi sparar till barnen av barnbidraget och till oss själva av lönen)

Sen kanske det är lugnande att höra att en bebis kostar inte så mycket första tiden (om man inte räknar in allt man ska köpa till)

Om du ammar är det gratis.
    Träningen kommer på köpet när du går ut med vagnen, kanske kan eventuella träningskort pausas (det gjorde jag) 
    Kläder kostar visserligen men måste man vara ekonomisk går det där också, (barnbidraget har räckt för oss)

Vill också bara varna lite för att ta ut 7 dgr/vecka. Gör du det hela tiden räcker dagarna bara ca ett år och många vill ha barn hemma längre. Min mamma jobbar på FSK och säger att MÅNGA ringer och blir chockade när de får veta att dagarna är slut och barnet bara är ett år och måste börja på dagis.. 

När jag har varit föräldraledig har dessutom skatten varit lägre.
    Och efter 7 månader ville inte mina barn amma längre utan började med ersättning och annat, då var det ett perfekt tillfälle för pappan att vara hemma och i vårt fall tjänar han mer = han får högre föräldrapenning, så vi bytte, fick min lön och hans högre föräldrapenning och vips! Mer pengar i kassan. PLUS att vi då fick jämställdhetsbonus på 7000 året därpå. Tipsar därför om att dela så lika man kan =D

Jag hoppas och tror att ni klarar det, man gör det, vi människor är förvånansvärt bra på det!
    STOR KRAM!!

• Isola33

Visst kan vi klara det, men det kommer bli väldig tajt.
    Är också inne på att inte ta ut 7 dagar och sedan får man ju se hur länge man är hemma med tanke på jämställdhetsbonusen t.ex.

Vi försöker redan idag leva så ekonomiskt som möjligt. T.ex. storhandla billigast möjligast, köper inte mkt kläder, knappt några alls och när vi gör det är det typ H&M-priser, äter sällan ute, åker inte utomlands osv. Visserligen finns det enstaka utgifter som vi kan ändra lite på som tv och tele annars är de fasta kostnaderna försäkringar, avgifter för huset osv. Några av utgifterna kommer försvinna iom att jag kommer vara fledig (dagisavg för hund och pendlarkort t.ex.) Så visst finns det lite att göra, men jag har svårt att se vad mer vi kan ändra på bortsett från att minska sparandet kanske.

• Isola33
    clembke skrev 2011-08-30 15:12:09 följande:
    Ja, man räknar o räknar o få det inte att gå ihop.

Tror man kan säga att plocka du ut 7 dagar/v så få du ut ca 80% av din normala lön.

Vi kollade vad vi hade för räkningar, hur mkt inkomst vi behövde ha för att få det att gå runt o därefter kunde jag räkna på hur många dagar jag va tvungen att ta ut för att vi skulle klara oss.

Vi tog huslån 2 månader innan vår första grabb föddes. Ett huslån på 970 000kr + ett lån på ca 150 000 kr (bil o lite andra lån vi slog ihop till ett). Några månader senare blev min sambo uppsagd från sitt arbete (lågkonjukturen) o blev arbetslös. Dock ordnade sig det mesta o han fick tillfälliga jobb (men med nackdelen då att vi fick skaffa en bil till + ökade bensinkostnader)

Det vi lärde oss av detta va att allt går om man bara vill. Medan sambon ff inte hade ett fast jobb planerade vi in en 2:a o han kom när den stora va 16 mån. (2-3 v innan vår yngsta föddes fick han tillbaka sitt gamla jobb).
    Vi har klarat oss även om vi kanske inte ha kunnat unna hos värsta lyxen men vi har kunnat åka iväg med husvagnen o vi har kunnat köpa nya kläder till barnen när det har behövt.
    Sparade in på dagarna med äldsta så hans tog slut i samma veva som lillebror föddes. Har dagar kvar med lillebror men har börjat jobba så dom finns att ta av när julen kommer t.ex.
    Hur många dagar tog du ut? Var du hemma på heltid i början t.ex? Tänker att man - eller jag vill vara helt ledig iaf det första halvåret om man ammar.
  • Carisma95

Men ni sparar idag pengar varje månad för framtida räntehöjningar? Kan ni inte låta bli att spara under de månader ni är hemma /föräldralediga "bara"?

Om ni inte klarar av 20 % mindre marginal i 1-2 år, hur gör ni då om räntorna går upp med 5 %-enheter och ligger kvar där?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • skrutto
    Isola33 skrev 2011-08-30 15:32:33 följande:
    Jag såg att man kunde räkna på en inkomst på högst 321000kr/år (7,5 prisbasbelopp) och jag ligger strax däröver -> alltså jag som tar ut fl.
    Föräldrapenning räknas på 10 prisbasbelopp, dvs drygt 36 000 i månadslön.
    VAB däremot räknas på 7,5.
  • Isola33

Carisma95: Jo, vi får dra ner sparandet så klart. Vi har pratat om hur det skulle vara om räntorna steg så pass mkt och låg kvar och det skulle nog bli kärvt då.

Skrutto: Jaha! Då läste jag fel, det är inte helt lätt att förstå det här! Då blir det en liten skillnad iaf.

Man blir bara så panikslagen när man går in för att planera att skaffa barn och så får man veta hur mkt man har att leva på som f-ledig. Men det finns med stor sannolikhet de som har det sämre än oss och ändå klarar det så visst går det.

• Carisma95

Nu vet jag inte hur er ekonomi ser ut i övrigt.

Men som exempel: Vi lägger vanligtvis 3.000 kr/månad i bensin när jag pendlar till jobbet, samt lunch (ute) för ca 1.000 kr/månad. Dessa kostnader försvinner ju (mer eller mindre) när jag går hemma.  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • clembke
    Isola33 skrev 2011-08-30 16:04:38 följande:
    Hur många dagar tog du ut? Var du hemma på heltid i början t.ex? Tänker att man - eller jag vill vara helt ledig iaf det första halvåret om man ammar.
    Jag tog 18-19 dagar/månad (tex 1-18 maj, mån-sön) Va hemma hela f-ledigheten med båda barnen.
    Dels för att min sambo blev arbetslös då stora grabben va 2 mån o sen hade han inte mer än tillfälliga jobb fram tills sonen va 16 mån o den lille kom. Sen va det oxå att hade jag gått tillbaka till mitt arbete så hade jag blivit uppsagd oxå så vi valde att jag gick hemma.
    När lillebror föddes så hade jag den stores lägsta nivå dagar kvar så det gjorde att jag kunde plocka 12 dagar från lillebror o sen fylla på med lägstanivå dagar från den storas o på så sätt spara lite extra dagar.
    På dagarna jag tog fick jag ut drygt 7000 kr (nån mån tog jag nån mer dag o fick på så sätt ut mer)
    Vi räknade ut att fick vi ihop ca 21-22000 kr / mån så gick vi runt, men inte mkt mer än det. Hade räkningar o mat/hygien mm för ca 19 000 kr /mån, resten va pengar till "nöjen", lite husvagnssemester, nåt köpemat, kläder, presenter, julklappar osv

Kolla över försäkringarna, om det finns bolag med minst lika villkor till bättre pris. Det gjorde vi när vi köpte huset o jag skulle bli mammaledig. Vi sänkte bilförsäkringen med ca hälften likaså husvagnsförsäkringen. Sen upptäckte vi att vi va lite dubbelförsäkrade på våra personförsäkringar så de gjordes om. O iom att vi har alla försäkringar på samma ställe så blir det ju dessutom lite rabatt på det.
  • Isola33

Ok, då blev jag lite klokare. Tack för er uppmuntran!

• Alexi

Du har högre lön än vad jag har och vi har mer lån än vad ni har och jag tycker inte det varit några stora problem att vara föräldraledig. Man gör av med oerhört mycket mindre pengar som föräldraledig, kläder, uteluncher, utekvällar, resekostnader osv, allt sånt tar ju paus. Blir förvånad att någon med två heltidsjobb och lån under 2 miljoner ens är tveksam till att ha råd med barn faktiskt.

Man får barnbidrag 1050 kr, täcker en del av bebisens kostnader första året i alla fall, framför allt om man ammar.

Vi har tagit ut runt tre dagar per vecka, visst har vi fått använda sparkontot då och då men det beror mest på att vi inte rättat munnen efter matsäcken ordentligt, dvs köpt saker vi inte hade behövt...

Har du kollat upp om ditt jobb betalar något extra till dig som föräldraledig?

• Isola33

Jag är tveksam till om jobbet betalar extra, men sånt går ju att kontrollera! 
    Som sagt har vi skurit ner på det mesta redan. Äter i princip aldrig ute, samåker delvis (jag åker tåg en bit) Vi kommer se över våra olika abonnemang osv för att spara in några hundringar här och där. Däremot måste lånen läggas om snart och då har räntorna stigit rejält från när vi tog lån. Dessutom måste vi låna ytterligare/spara ihop framöver då det ska dras in kommunalt VA. Vi har också ett billån och jag betalar dessutom av på ett studielån. Många bäckar små...

Nej, jag ska inte vara så negativ. Bor ganska nära mamma så skiter det sig har de ett gästhus på tomten Tungan ute

• clembke

Jag tror ni kommer att klara er galant.

När vi väntade vårt första drog vi ner min lön redan några månader innan (dvs jag la undan några 1000 för att komma ner till det jag skulle få på ett ungefär) o dom sparpengarna va perfekta att ha sen när vagn o sånt skulle köpas plus att man va redan van vid mindre pengar o såg vad man behövde göra för att minska mer.
    Ett förslag ni kan göra sen när det börjar närma sig mer (tänk vilken extra sparbuffert ni får om det skulle vara nåt som skiter sig en månad sen när bebis har kommit)

• Piggelin

Man klarar det. Vi har just nu 9000 kr mindre i månaden och vi köpte bil precis innan vår dotter kom.
    Jag har helt slutat shoppa, min sambo har fått börja sluta äta uteluncher och köpa stockar av snus (han vill sluta men det är inte så lätt...speciellt inte med en 2 1/2 mån bebis hemma
    Vi tog bort amorteringen på lånet så betalar just nu bara ränta  - plus att vi band räntan. Vi har även fått tänka på hur mycket pengar vi lägger på mat och försöker äta så ekonomiskt som möjligt.

Jag tar ut 4 dagar i veckan bara för att kunna vara hemma längre med henne....

• Isola33

Mee86: Tar din sambo ut en dag också eller hur gör ni med den 5:e dagen i veckan (om du jobbar alltså)?
    clembke: Ja det var ett bra tips!

Har för övrigt möjlighet att löneväxla också, det ska tydligen vara fördelaktigare än att ta ut FL. 

• Anne69

Om ni tror att ni får svårt att klara själva föräldraledigheten och det inkomstbortfall man har då, då tycker jag att ni ska tänka till lite extra. Barn kostar! Mycket mer än det inkomstbortfall man har under ett par år. Vilket liv vill ni ge ert barn?

• Piggelin
    Isola33 skrev 2011-08-31 08:30:18 följande:
    Mee86: Tar din sambo ut en dag också eller hur gör ni med den 5:e dagen i veckan (om du jobbar alltså)?
    clembke: Ja det var ett bra tips!

Har för övrigt möjlighet att löneväxla också, det ska tydligen vara fördelaktigare än att ta ut FL. 
    Föräldrapenningdagar tar du ut så många eller få du vill. Antingen tar man ut fullt (7 dagar i veckan) eller t.ex som jag - 4 dagar i veckan. Jag jobbar ju inte just nu, är ju föräldraledig
Svar på tråden Föräldrapenning - Har vi råd att skaffa barn?