• ilime

Flyga 8 timmar med katt

Hej!
    Jag ska flyga i 8 timmar med min katt. Jag vet allt som behövs göras innan och när man ska flyga tillbaka igen.
    Min katt brukar lätt bajsa på sig  när vi åker bil, ibland kissar han och någon få gång har han kräkts. Han blir väldigt nervös och andas snabbt.
    Hur ska flygresan gå bra? Vad kan man ge honom som VERKLIGEN funkar för att han ska vara lugn? vad händer om han nu skulle göra något av de tre sakerna på flyget?
    Jag testade ge honom tabletter förut som inte funkade alls, och nu har jag någon feromonspray som jag ej testat än.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Flyga 8 timmar med katt
  • nemo1

Var det Zylkene du provade? Dom ska du helst ge i några dagar före avresa.

• ilime

Kommer inte ihåg, det var mörkröda tabletter i en ask. Det är det enda jag kommer ihåg....

• Alexandra77

Har du kissen med dig i kabinen? Det finns flygbolag som tillåter det och många djur har dött i lastrummet under flygningar.

• ilime

Nejnej, jag tänker ha min katt i kabinen! Jag vågar inte annat.

• Alexandra77
    ilime skrev 2011-08-30 17:36:18 följande:
    Nejnej, jag tänker ha min katt i kabinen! Jag vågar inte annat.
    Åh vad roligt att höra :) Jag begriper mig inte på folk som flyger sina djur i lastutrymmet. 
  • ilime
    Alexandra77 skrev 2011-08-30 18:20:28 följande:
    Åh vad roligt att höra :) Jag begriper mig inte på folk som flyger sina djur i lastutrymmet. 
    Nej jag skulle nog inte kunna slappna av för en sekund under hela resan. :/
  • ilime

bump, någon mer som har tips?

• Alexandra77

Kanske du kan fråga en veterinär?

• Havanna82

Om din katt är väldigt stressad under bilresor är nog risken väldigt stor att den är det även under flygresan. Problemet är att du ofta måste ha den i ett mindre utrymme än i bilen, eftersom väskan måste rymmas under sätet plus att många bolag inte tillåter dig ta fram katten under flygningen.
    Du borde ha med dig några underlag och kanske något att torka med så du slipper springa med kisse till toaletten flera gånger. Det finns speciella väskor för flyg och den som heter Sleepypod Air och den har även så man kan köpa till en väldigt absorberande underlag.

• ilime
    Alexandra77 skrev 2011-08-31 19:19:28 följande:
    Kanske du kan fråga en veterinär?
    Jo det ska jag, tänkte bara kolla upp så mycket som jag kan i förväg. :)
    Havanna82 skrev 2011-08-31 20:32:23 följande:
    Om din katt är väldigt stressad under bilresor är nog risken väldigt stor att den är det även under flygresan. Problemet är att du ofta måste ha den i ett mindre utrymme än i bilen, eftersom väskan måste rymmas under sätet plus att många bolag inte tillåter dig ta fram katten under flygningen.
    Du borde ha med dig några underlag och kanske något att torka med så du slipper springa med kisse till toaletten flera gånger. Det finns speciella väskor för flyg och den som heter Sleepypod Air och den har även så man kan köpa till en väldigt absorberande underlag.
     Okej, det lät väldigt bra! Det ska jag kolla upp! tack för tipset :)
Svar på tråden Flyga 8 timmar med katt