SandraLindholm skrev 2011-09-01 14:40:15 följande:
Jag fick mina barn i v24.
Så prematura barn blir oftast lite "annorlunda" i utseendet av många orsaker. De på sjukhuset sa att det skulle "rätta till sig".. När jag fick hem mina barn såg de inte alls ut som "normala" bebisar. Jag tyckte självklart att de var sötast i världen men förstår absolut att de flesta ändå såg att huvudformen var konstig och de hade uppåtnäsa pga maskiner som fick dem att andas..
Nu är de två år och jag tycker de är helt underbart söta och allt har rättat till dig ;) .
Men det finns en kommentar jag fick höra av en vän som hört det av en annan vän att "De ser ju helt konstiga ut, de kan ju inte ha blivit normala av att födas så tidigt"... De är JÄTTEFRISKA. Men just då, i början så visste vi ju inte om de skulle utvecklas normalt osv. Så den kommentaren tog hårt. Nu i efterhand så vet jag att det är okunskap om prematura barn och varför de inte ser ut som barn som fått bo i magen utan istället fått utvecklats med maskiner och bo i en kuvös.
Alla barn är inte söta, inte heller vuxna. Däremot så behöver man inte lägga så stor vikt i vem som är söt och vem som inte är det.