• Nadjis

    Vill ha tips och idéer för barngympa, 3 åringar.

    Hej!
    Jag ska vara ledare för min dotters gympagrupp. De är födda år 2008 och alla barn kommer ha en förälder med sig, så kallad "stor och liten" gympa. Jag och den andra ledaren har idag satt ihop ett litet program som bas men jag vill gärna ha era tips och åsikter! :)

    Vårt program för första lektionen.

    - Presentation av gympan och oss som ledare  "Upprop".
    - Namnlek med boll. (Vi skickar helt enkelt runt bollen i ringen och säger vad vi heter)
    - Uppvärmning, ramsa med handövningar och sen stående "huvud, axlar, knän och tår"
    - Hinderbana till musik. Alltifrån att åla, klättra i ribbstol, gå balansgång etc.
    - Lek, "kom alla mina skogsdjur". ( Som kom alla mina kycklingar, fast man ålar som ormar, hoppar som grodor etc)
    - Avslappning till musik.
    - Avslutningsramsa.

    Programmet kommer ändras lite efterhand som barnen blir tryggare i gruppen och blir äldre. En del av barnen är ju 3 ½, andra 2 ½ eftersom det är födda under 2008. Lekarna kommer ändras från gång till gång och hinderbanan ändrar vi nog också på beroende på hur många vi blir och vad de tycker är roligast.
    Vad tycker ni? Har ni fler tips? Åsikter? Kritik?

  • Svar på tråden Vill ha tips och idéer för barngympa, 3 åringar.
  • Alexi

    Maken gick hela vårterminen med dottern på familjegympa på F & S, hon är född december -08. Han säger spontant att den där presentationsgympan tar för lång tid, är seg om den görs varje gång, och i alla fall vår dotter blir rätt rastlös.

    Efteråt brukar ledarna ha gömt frukter (clementiner och bananer) i hela salen och detta tycker tydligen alla barn är roligt, gå runt och leta efter frukt och sen sitta och äta.

  • äppelpäppel01

    gymnastikförbundet har mycket bra material där man kan få tips och ideer

    det finns kurser man kan gå i hela landet, kolla in på butiekn så finns det lite böcker och cd skivor man kan köpa. Det finns en som är jätte bra det är klara färdiga gå skivan, till uppvärmning och avslut. de säger precis vad du ska göra.
    www.gymnastik.se

    annars det man kan tänka på när man har familjegymnastik är att försöka få in alla grundövningar någon gång under hela passet
    åla
    krypa
    klättra
    kasta/fånga
    hänga

    springa
    stödja tex hoppa harskutt över bänk (hoppa från sida till sida)
    balans
    hoppa

    är man inte så många i gruppen tycker jag att man kan göra det med bollen i början varje gång
    det är roligt att se att barnen en dag vågar säga sitt namn

Svar på tråden Vill ha tips och idéer för barngympa, 3 åringar.