• Sassa A

Gammal katt som kräks dagligen.. :( vad kan det vara?

Vi har en rätt gammal katt här hemma. Runt 14 år typ.. Han är rätt pigg och nöjd för sin ålder. Visst, han sover mer än våran yngre katt..
    Han har innan kräks någon ggn i månaden.. hårbollar typ.. inget ovanligt med det!
    Men den senaste veckan så har han börjat kräkas dagligen 1-2 ggr.. ibland kommer det mest vätskeliknande, ibland lite mat.. inga större mängder mat alltså. Han äter inte så mycket och har aldrig gjort.. Han äter små mängder flera ggr om dagen. Torrfoder.. han har inte haft några problem med någon mat innan så jag vet inte om det har med maten att göra..

Kan det vara så att han mår dåligt invändigt? typ magen eller i något annat organ.. han e ju rätt gammal som sagt..  

• Svar på tråden Gammal katt som kräks dagligen.. :( vad kan det vara?
  • bitte67

Min första tanke är att det kanske är njurarna som börjar bli risiga på honom. Min katt kräktes också ganska ofta och kissade på olika ställen i huset innan jag tog han till veterinären. Han var drygt 14 år då han dog. Kolla med en veterinär.

• miss nöjd

skulle gissa på cancer i magsäck eller dyl...

• LuMa

Far och kolla upp katten du.
    Vår vet. rekomenderar att man gör en sk. seniorkoll en gång per år när katten börjar komma upp i den åldern (vår är 15 år), då tar dom blodprov och kollar upp katten.
    Helt klart värt det fast det kostar en del, med lite tur så hinner man plocka upp nåt om det dyker upp och antingen hjälpa katten med medicin eller bespara den massa lidande. 

• Sassa A

Ska även tillägga att katten inte börjat magra av.. han blir snarare rundare.. vi har inte tänkt så mycket på det.. han rör ju inte på sig så mycket längre liksom.

läste lite om cancer o då va symtomen ofta kräkningar och avmagring..  

• skorpionen80

Ta div blodprov och se vad det visar! Passa även på att prata om maten med veterinären, kanske bör du byta mat också. Men börja med en sk seniorkoll och kolla lever, njurar etc.

• LuMa
    Sassa A skrev 2011-08-30 19:03:42 följande:
    Vad kan en sådan kontroll kosta?
    Jag bor inte i Sverige men här kostade den ca 80€, dvs runt 800 sek..
    Det lär ju knappast hjälpa dej. Tungan ute 
    Du får passa på att fråga när du ringer dit. 
  • Jasmine86

Jag har två katter, bröder på 4 år och de gör exakt så i omgångar, ibland den ena och sen den andra. Det går i perioder, ibland kräks de inget på jättelänge och sen är det flera ggr om dagen i typ en vecka, 5 dagar. Man märker ganska tydligt om en katt mår dåligt. Det är ju fullt normalt för katter att kräkas. Kan vara nån liten hårboll som ligger och irriterar.

• Suzy QX

Hade en katt som gjorde så förr. Hon kunde bli känslig mot maten och spy. Men om man en period gav mildare mat i form av kokt fisk eller räkor så slutade hon och efter ett tag kunde man problemfritt övergå till den vanliga maten igen. Då hade magen fått lugna sig.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Gammal katt som kräks dagligen.. :( vad kan det vara?