• coloredsnow

Arbetsbefriad?

Vad innebär det, att man är avstängd från jobbet med lön?
    Kan man begära det själv, att bli arbetsbefriad?

Jag har försökt googla men hittar inget.

• Svar på tråden Arbetsbefriad?
  • Nelia68

Arbetsbefriad kan man bli om man blir uppsagd. Du kan då vara arbetsbefriad under uppsägningstiden, dvs du får din lön men behöver inte vara på arbetet de månader du har uppsägningstid.

• jassikan

Brukar kallas för permitering. Det finns olika varianter av permittering. All permitering innebär inte full lön.

Man kan inte kräva permittering med lön. Men vill du sluta kan du höra om du kan få gå tidigare.

• coloredsnow

Aha, är det så det är.
    Jag trodde att det var sånt som skedde om man blir misstänkt för brott på jobbet men att man inte är dömd än.

Är det bara i samband med uppsägning? Så man kan inte begära det istället för tjänstledig om man tycker att jobbet är en riskfylld belastning eller så?

• BuoBä

Är man misstänkt för något brottsligt som har med jobbet att göra blir man snarare avstängd, eventuellt utan lön. Vad menar du med att jobbet är en riskfylld belastning? Att det bara är så för dig just nu, eller att arbetsplatsen generellt är farlig?

• coloredsnow

Det har inget med mej att göra alls utan det handlar om en bekants kollega. Denna ska tydligen ha begärt själv att bli arbetsbefriad ett tag och jag tycker det låter jättekonstigt.

Med belastning menade jag att jobbet kanske är farligt eller psykiskt tungt eller så. Kollegans arbete är inget av det utan det var mest en tanke.

• BuoBä

Då låter det snarare som att personen fått tjänstledigt. Alternativt, om arbetsgivaren ändå hade tänkt att permittera (tex pga säsongsbetonat arbete) så kan ju den här personen ha anmält sig frivilligt. Men vanligtvis kan man inte be om att bli arbetsbefriad bara sådär.

• jassikan

Man kan inte begära permittering (missade ett t förra gången *oops*).
    Man kan inte heller kräva tjänstledigt. Det är upp till arbetsgivaren om det inte handlar om studier, start av eget företag (vissa krav och restriktioner finns dock) eller finns avtal som medger andra typer av tjänstledighet.

Är arbetet farligt pga av brott mot arbetsskyddet, alltså något riktigt allvarligt så kan det säkert förekomma någon slags permittering. Men då krävs det förmodligen en dom mot företaget, alternativt någon slags åtgärd från facket, och det gäller då alla som jobbar med samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats.

Det låter som att personen bett om och fått tjänstledigt.
    Tjänstledighet ger ingen lön.

• coloredsnow

Tack för era svar!

Personen själv hävdar bestämt att hon är arbetsbefriad men det måste vara semester eller möjligen tjänstledighet.
    Jag trodde ett svagt ögonblick att man själv kunde begära att bli permitterad och få stanna hemma med lön.

Svar på tråden Arbetsbefriad?