• Anonym

Hur ser blod i avföringen ut?

Ja till frågan. 

• Svar på tråden Hur ser blod i avföringen ut?
  • Anonym (RS)

Det beror på var blodet kommer ifrån; hur långt upp det kommer ifrån. Kan vara svart eller rött. Varför undrar du?

• Anonym

Nä, för ibland upplever jag att färgen kan avvika lite åt det rostbruna hållet.. 
    Eller tycks se som rostfärgade små "smulor" när jag torkat mig.

Haha, lite väl ingående kanske.
    En läkare sa att det är homogent svart eller så är det oftast rött utanpå bajset om det kommer färskt..  

• Anonym (RS)
    Anonym skrev 2011-08-30 20:09:23 följande:
    Nä, för ibland upplever jag att färgen kan avvika lite åt det rostbruna hållet.. 

En läkare sa att det är homogent svart eller så är det oftast rött utanpå bajset om det kommer färskt..  
    Om det är färskt blod så känner du det på doften, luktar verkligen APA om bajset då! Det kan inte vara så att du ätit något speciellt? Eller att maten passerat snabbt genom matsmältningssystemet? Mitt bajs varierar enormt i färg och koncistens - men det är inget fel på det
  • Anonym
    Anonym (RS) skrev 2011-08-30 20:10:40 följande:
    Om det är färskt blod så känner du det på doften, luktar verkligen APA om bajset då! Det kan inte vara så att du ätit något speciellt? Eller att maten passerat snabbt genom matsmältningssystemet? Mitt bajs varierar enormt i färg och koncistens - men det är inget fel på det
    Okej, nä, det luktar ju iofs inte.. 
    Det kanske kan vara det, är så nojjig bara..
    Grejen är att jag ser inte att prickarna är klarröda, mer varmbruna..

• Anonym (RS)
    Anonym skrev 2011-08-30 20:14:12 följande:
    Okej, nä, det luktar ju iofs inte.. 
    Det kanske kan vara det, är så nojjig bara..
    Grejen är att jag ser inte att prickarna är klarröda, mer varmbruna..

Är du orolig, vänd dig till din vårdcentral. Förmodligen är det något du ätit, men kolla upp det om du känner oro!
  • Anonym
    Anonym (RS) skrev 2011-08-30 20:16:18 följande:
    Är du orolig, vänd dig till din vårdcentral. Förmodligen är det något du ätit, men kolla upp det om du känner oro!
    Tack!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-30 20:09:23 följande:

Ja, kommer blodet högt uppifrån så blir det mycket mörkt, i princip svart.

Längre nerifrån blir det rött och ligger mycket riktigt oftast utanpå bajset.

Men är du orolig så sök för det. Det finns enkla test som man kan använda för att detektera blod i avföringen.
Svar på tråden Hur ser blod i avföringen ut?