• gullican

Vardagsmackor, vad äter ni?

Ja, jag älskar mackor. Behöver inte var festliga mackor utan vanliga vardagsmackor. Nu undrar jag vad ni äter för mackor mest? Ja, om ni nu äter mackor förstås.

Vilket bröd föredrar ni?

Vad har ni oftast för pålägg och vad är de godaste mackorna ni vet?

Ja, mackor är ett viktigt ämne för mig Här är några av mina favoriter:

Saltkött med ett tunt lager majonnäs och skivad gurka 
    Dansk ost (kallad fisost av dottern) 
    Brieost (ibland med en aning björnbärssylt på)
    Leverpastej, tunt lager majonnäs och skivad tomat 
    Rökt grovkornig korv med ättiksgurka
    räksallad
    rökt oxinnalår

Kom igen, vad har ni på era mackor?          

• Svar på tråden Vardagsmackor, vad äter ni?
  • hannis

Knäckebröd med cheddarost eller knäckebröd med leverpastej och smörgåsgurka.

• Kissekatten

Här är en till mackälskare! Skulle kunna leva på det. :) 
    Godaste brödet är pågenlimpa tycker jag! Men inte så nyttigt tyvärr. Tycker om Pågens "Energi" också. Och Kneipp. Helst ganska mjuka limpmackor... Och så självklart rostat bröd!

På vanliga mackor brukar jag äta:
    Ost och skinka
    Ost och medwurst/salami
    Ost och leverpastej
    Ost och smörgåsgurka
    Leverpastej och majonnäs 
    Leverpastej och smörgåsgurka
    Philadelphiaost och gurka
    Philadelphiaost och skinka/medwurst

På rostat bröd är min stora favorit kaviar!! 

Enkelt och gott :D 

Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Nina Marie

Knäckebröd (Wasa Sport) med leverpastej är en favorit

Varma alltså nyrostade Pågen Rasker med massa margarin och jordgubbsmarmelad är också omtyckd

Rågkusar  (nyrostade/varma) med herrgårdsost och rökt kalkon

Ja, det är nog mina favoriter just nu iaf :)

Måste säga att  jag bara ÄLSKAR mackor,  vilken tid som helst på dagen men HATAR all bröd som är sötad hehe

• lövet2

Min största favorit är Rågrut med Bregott, messmör och ost. Tyvärr har jag lite ömtåliga tänder, så jag är rekommenderad att låta bli hårdbrödet. Men limpa är nästan lika gott ...

• Lajkie

Åååh rågrut med bregott.. Jag vart så sugen nu. Det är min absoluta favorit! Gärna skinkost oxå.

• Konvaljen

Äter i princip alltid hembakat surdegsbröd. Oftast bara ost på eller kraftigt rökt skinka. Brödet är så gott i sig.

• annzah

Jag har blivit helt besatt av räkost och skinkost. Fjällbrynts varianter. Mmm! Gärna på frökusar, havrekusar eller Gott Gräddat.

• gullican
    annzah skrev 2011-08-31 15:21:13 följande:
    Jag har blivit helt besatt av räkost och skinkost. Fjällbrynts varianter. Mmm! Gärna på frökusar, havrekusar eller Gott Gräddat.
    Ibland blir man besatt av någonting och ska ha det på allt. Jag gillar baconosten. I övrigt har jag aldrig gillat mjukost men den är magisk. På en nyrostad varm macka är den som bäst
  • nettan 70
    gullican skrev 2011-08-31 15:25:21 följande:
    Ibland blir man besatt av någonting och ska ha det på allt. Jag gillar baconosten. I övrigt har jag aldrig gillat mjukost men den är magisk. På en nyrostad varm macka är den som bäst

Den är helt underbar gärna med skivad gurka på
  • Kimona

Jag äter mest knäckebröd nu, annars fralla (eller Kryddbullar - finns på Netto).

På knäckebröd har jag gärna:

Färskost
    Stark hårdost med gurkskivor
    Skinka med gurkskivor
    Keso och grillkrydda
    Blåmögelost
    Mosad fetaost med lite honung
    Pepparrotsvisp och rostbiff eller skinka
    Leverpastej och skivad gurka
    Cognacsmedwurst

På frallor/kryddbullar har jag gärna lite grönsaker och någon god röra

• Satisfaction

Kall kokt potatis i skivor med salt, peppar och ev. hackad lök. Jäklar vad gott!!!!
    Passar på både knäcke och mjukt bröd. 

• mandala

Min standardmacka/smörgås varje dag är en grov skiva av tex danskt rågbröd med naturell färskost, ½ avokado, ett par skivor tomat och rödlök + lite cayenne på toppen. Beroendeframkallande (Men äter bara en om dagen).

Ser ut så här http://mammamandala.wordpress.com/2010/11/22/dagarna-borjar-atminstone-bra/ eller så här http://mammamandala.wordpress.com/2010/09/03/frukosten-ar-det-mal-jag-langtar-efter-mest-nu-i-gi-tider/ 

Min matblogg med familjemat, gi mm hittar du på: mammamandala.wordpress.com
Svar på tråden Vardagsmackor, vad äter ni?