• Anonym (Morr)

Kommunal anställd, vad gäller??

Är så jäkla argt, besviken och trött på min chef och jag undrar om hen verkligen kan bete sig på detta sättet. Vissa saker hon gör borde fan vara olagligt!!?

1. Jag har arbetet kommunalt i 6år fast anställd i 5år och hela tiden på samma arbetsplats (arbetar i kök). Där jag trivts mycket bra och också fått mycket beröm ifrån övrig personal för mitt arbete. Förra sommarsen skulle min arbetsplats stängas för ombygnad och jag skulle bli tillfälligt förflyttat tills ombyggnaden var klar.
    Gick en vidrae utbildning under tiden jag arbetade som sedan skulle leda till utveckling och att jag sedan skulle komma tillbaka till arbetsplatsen som huvudansvarig efter ombyggnaden. Mitt i detta blev jag iaf gravid och har nu varit föräldraledig sedan årsskiftet. När jag idag talade med min chef och frågade hur hon tänkte nu när min arbetsplats snart ska öppna igen- Så svarade hon mig att hon inte alls var klar med personal biten där ännu. Men att sätta mig där inte alls var aktuellt i nuläget. Blev helt paff, ledsen och matt- La på luren och grät. Känns som om hon spottat mig rakt i ansikten. Känner mig diskriminerad pga av att jag fått barn...
    Men ändå inte förvånad då det inte precis är första gången hon bryter löften!! Jag vet att vi ej har anställningstrygghet på själva arbetsplatsen utan bara i enheten. Men kan man verkligen flytta folk hur som helst? Ett muntligt avtal är väl också ett avtal?

2. Vi talade även om att jag skulle vilja börja jobba 1-2dag/vecka såsmåningom. Jag har ju en heltids-fastanställning. Och har ej skrivit på några papper eller änns pratat om hur länge jag ska vara föräldraledig. Då säger hon att det ända jag kan erbjuda är måndagar den och den tiden.. Kna hon bestämma hur som helst hur jag ska jobba? Jag har ju en fast anställning och borde iprincip kunna gå in och börja jobba 100% från imorgon egntligen el?

3. Vis sista löneförhöjningen blev jag återigen väldigt besviken på min chef.. Jag har ju som sagt jobbat länge i företaget och dessutom vidarutbildat mig för att kunna klättra både i karriären och i lönestgen,trodde jag!.. Jag vet att en tjej i vår enhet (dotter till vårt fackombud) som har jobbat kortare tid och ej har utbildning fick högre lönehöjning än mig. När jag ifrågasatte detta- fick jag aldrig några direkta svar. Men är inte alls nöjd utan det känns som korruption!

4. Hon har också haft sin son anställd och han har vid flera tillfällen gått före andra vikarier som arbetat längre och som har bättre utbildning. Rätt?

Åhh listan kan bli lång... Finns så mycket mer hon har gjort, som att anställa dömda pedofiler att arbteta kring barn, snacka skit om andra medarbetare, har aldrig lönesamtal, man får tjata och be om utvecklingssamtal. Tomma löften mm. mm.

Ska vända mig till facket imorgon och se vad dom säger..
    Men kanske någon annan där ute som vet mer eller varit i liknande situation??
    MORR!!!

• Svar på tråden Kommunal anställd, vad gäller??
  • Anonym (123)

1. Har du en anställning i kommunen så kan du bli placerad någon annanstans. Din chef har inte gjort fel. 2. Du får i samråd med din chef komma överens om tider. Du ska meddela din chef två månader innan återgång i arbete. 3. Individuell lönesättning råder. Är du missnöjd med din lön - förhandla. 4. Det finns en del regler/lagar som måste följas, men arbetsgivaren är tämligen fri att själv bestämma vilka han/hon vill ha som anställda.

• Anonym (Morr)

Okej och du vet att detta är fakta el gissar du bara?
    Är inte muntligt avtal också ett giltligt avtal? Har ju vittnet på vad som sagts och lovats..

• Anonym (Morr)

Om man själv söer annat jobb i kommunen har man då förtur då man redan har en anställning? Är Plugga ett giltligt skäl för tjänstledigt?

• Åsa

Det här handlar ju inte om lagar utan om avtal så Kommunal-facket är väl de som kan hjälpa dig bäst med vad som gäller för dig. Befattningstrygghet har du som du själv vet om inte och lönesättningen är fri och inte mycket att göra något åt. Att du blir besviken över arbetsgivarens beteende förstår jag men det är inte självklart mot reglerna.

Det jag reagerar över är er diskussion om tider. När du återgår i tjänst har du  rätt till samma tjänstgöringsgrad som du hade före föräldraledigheten. Rätt att gå ner till 80% har du med små barn hemma, om du vill ha någon annan tjänstgöringsgrad än 100 eller 80% av din ordinarie anställningstid måste ni avtala om detta.

Om arbetsgivaren vill ändra dina tider väsentligt (ex från kontors- till schemalagd tid) ska detta förhandlas; det är inget du rakt av behöver godkänna. Om arbetsgivaren vill minska din arbetstid är detta i princip en uppsägning från tidigare jobb och erbjudande om ny anställning med lägre tjänstgöringsgrad, och är detta inget du önskar får du förstås säga nej. I sådana fall får arbetsgivaren ta det den formella vägen och om de kan påvisa att inget arbete längre finns på dina gamla arbetstider och du inte accepterar nya får de säga upp dig pga arbetsbrist om de kan visa att sådan finns med tidigare villkor. Först måste förstås omplaceringsplikt och turordningsregler tas hänsyn till.
     Muntligt avtal gäller men det kan vara svårt att bevisa exakt vad som sagts.

Ring Kommunal, som sagt.

• Åsa
    Anonym (Morr) skrev 2011-08-31 12:17:43 följande:
    Om man själv söer annat jobb i kommunen har man då förtur då man redan har en anställning? Är Plugga ett giltligt skäl för tjänstledigt?
    Om du har förtur beror på kommunens regler. Här har man det inte men det finns kommuner som har det så.

Du har rätt till tjänstledighet för studier men arbetsgivaren har rätt att skjuta upp studieledigheten i ett halvår, dvs vill du vara ledig med kort varsel måste det ske efter överenskommelse.
  • Anonym (123)
    Anonym (Morr) skrev 2011-08-31 12:00:32 följande:
    Okej och du vet att detta är fakta el gissar du bara?
    Är inte muntligt avtal också ett giltligt avtal? Har ju vittnet på vad som sagts och lovats..
    Jag vet - tro, det gör man i kyrkan Om du inte tror mig, Googla fram HÖK-avtalet alt. ring facket.

Ja, du har rätt i att muntliga avtal är bindande, men de kan vara svåra att bevisa. Det blir dock lite lättare med vittnen. Vore jag du skulle jag tänka på att välja mina strider - hur viktigt är det för dig att komma tillbaka till exakt samma arbetsplats?

Du har laglig rätt till tjänstledigt för studier (Googla fram lagen).
  • Anonym (123)
    Åsa skrev 2011-08-31 12:28:41 följande:
    Det här handlar ju inte om lagar utan om avtal så Kommunal-facket är väl de som kan hjälpa dig bäst med vad som gäller för dig. Befattningstrygghet har du som du själv vet om inte och lönesättningen är fri och inte mycket att göra något åt. Att du blir besviken över arbetsgivarens beteende förstår jag men det är inte självklart mot reglerna.

Det jag reagerar över är er diskussion om tider. När du återgår i tjänst har du  rätt till samma tjänstgöringsgrad som du hade före föräldraledigheten. Rätt att gå ner till 80% har du med små barn hemma, om du vill ha någon annan tjänstgöringsgrad än 100 eller 80% av din ordinarie anställningstid måste ni avtala om detta.

Om arbetsgivaren vill ändra dina tider väsentligt (ex från kontors- till schemalagd tid) ska detta förhandlas; det är inget du rakt av behöver godkänna. Om arbetsgivaren vill minska din arbetstid är detta i princip en uppsägning från tidigare jobb och erbjudande om ny anställning med lägre tjänstgöringsgrad, och är detta inget du önskar får du förstås säga nej. I sådana fall får arbetsgivaren ta det den formella vägen och om de kan påvisa att inget arbete längre finns på dina gamla arbetstider och du inte accepterar nya får de säga upp dig pga arbetsbrist om de kan visa att sådan finns med tidigare villkor. Först måste förstås omplaceringsplikt och turordningsregler tas hänsyn till.
     Muntligt avtal gäller men det kan vara svårt att bevisa exakt vad som sagts.

Ring Kommunal, som sagt.
    Nu är jag lite petig, men det är 75% som gäller.
Svar på tråden Kommunal anställd, vad gäller??