• Velour

Om kvinnans orgasm

Brukar ibland läsa i sexforumet och ser många gånger en del kvinnor som uttrycker att de måste få orgasm, annars är det kört på ett och annat sätt. Tyvärr är ju vi kvinnor ganska komplext skapade i underlivet och inte alla får orgasm. Många som dock får orgasm får det heller inte varje gång. Men den gruppen finns, den där kvinnorna får orgasm varje gång. Personligen skulle jag önska att alla kvinnor fick orgasm varenda gång de hade samlag (i alla fall de som har samlag med män), dessutom utan ansträngning. 

Men nu till det jag undrar, har orgasmfrågan kommit att handla om jämställdhet? Hur ställer ni er till det? 

• Svar på tråden Om kvinnans orgasm
  • RebornEve

jag kommer varje gång vi har sex om jag vill och bestämmer mig för det.
    jag får inte orgasm, utan jag ger mig själv orgasm.  självklart innebär det lite jobb( i form av smekningar på klitan), men det är det ju lätt värt =)

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • Disan

Ibland bryr jag mig hur mkt som helst, ibland inte alls. Jag kan absolut komma varje gång, men som sagt, ibland är jag inte på humör... Ibland kommer inte min kille heller, inget konstigt med det. Jag tycker inte att det har med jämställdhet att göra.

• LarsS

Det kan väl ändå inte ha med underlivet att göra? Orgasmen skapas i huvudet som sen ger en kroppslig reaktion, och vice versa... men det är ändå i det mentala det sker?

• Disan
    LarsS skrev 2011-08-31 08:27:21 följande:

Det kan väl ändå inte ha med underlivet att göra? Orgasmen skapas i huvudet som sen ger en kroppslig reaktion, och vice versa... men det är ändå i det mentala det sker?

Nja, håller inte med dig fullt ut. Hjärnan kan ju vara med på noterna men att kroppen strejkar. Har du någon gång hört en tjej säga att det kommer inte att gå för att det blir för skönt? Det är ett bra exempel på när kroppen inte riktigt gör som hjärnan säger. Det blir så skönt att man håller på att "dö" men sedan ramlar man liksom aldrig över kanten även om man försöker.
  • Velour

Okej, nog bara jag som märkt av en viss stämning i vissa inlägg när det gäller orgasmer

• LarsS
    Disan skrev 2011-08-31 11:41:00 följande:
    Nja, håller inte med dig fullt ut. Hjärnan kan ju vara med på noterna men att kroppen strejkar. Har du någon gång hört en tjej säga att det kommer inte att gå för att det blir för skönt? Det är ett bra exempel på när kroppen inte riktigt gör som hjärnan säger. Det blir så skönt att man håller på att "dö" men sedan ramlar man liksom aldrig över kanten även om man försöker.
    Vad nu? Du och jag som alltid är överrens .... inte alltid kanske.

Kan det vara så att din hjärna håller på att fundera på annat, fast du inte är helt medveten om det? Sex är ju inte så mycket att tänka utan mest att leva, leva sig in i. (Hmm, svårt att sätta i ord .... men någon annan kanske kan bättre?)

Killar är ju bara inställda på en sak, så där är det enklare.... tänker de inte på sex så tänker de på sex.
  • Anonym (jämställdhet)

Är vi kvinnor komplext skapade i underlivet? förstår inte riktigt. Kvinnor har ju precis samma förutsättningar att nå orgasm som killar.

Jag tycker det har med jämställdhet att göra. Jag ska ha ungefär lika orgasmer som min kille får och vice versa. Jag ska få äta mig mätt varje dag och inte bara min kille (brukar jämföra orgasmer med det...hehe).

• LarsS
    Anonym (jämställdhet) skrev 2011-08-31 12:52:00 följande:
    Är vi kvinnor komplext skapade i underlivet? förstår inte riktigt. Kvinnor har ju precis samma förutsättningar att nå orgasm som killar.

Jag tycker det har med jämställdhet att göra. Jag ska ha ungefär lika orgasmer som min kille får och vice versa. Jag ska få äta mig mätt varje dag och inte bara min kille (brukar jämföra orgasmer med det...hehe).
    Citat från några expert i TV mars 2011

"Ny undersökning: 71 procent av männen får orgasm varje gång de har sex - men bara 28 procent av kvinnorna. Sexrådgivare Katerina Janouch och Åsa Lundegård, chefredaktör Amelia, om varför det inte blivit mer jämlikt i sängen."

Inge rolig läsning ....   
  • Anonym (jämställdhet)
    LarsS skrev 2011-08-31 14:36:54 följande:
    Citat från några expert i TV mars 2011

"Ny undersökning: 71 procent av männen får orgasm varje gång de har sex - men bara 28 procent av kvinnorna. Sexrådgivare Katerina Janouch och Åsa Lundegård, chefredaktör Amelia, om varför det inte blivit mer jämlikt i sängen."

Inge rolig läsning ....   

Jo jag har läst den undersökningen. Det är förfärligt. 

Det handlar om jämlikhet och inte om att kvinnor skulle ha svårare att få orgasm eller att vi är mer komplext skapta i underlivet (vad nu menas med det?).   
  • Velour
    Anonym (jämställdhet) skrev 2011-08-31 12:52:00 följande:

Nej, alla kvinnor kan inte få orgasm vid samlag, inte ens om de smeker klitoris samtidigt.

Så jag var inte helt fel ute ändå, det finns vissa kvinnor som ser orgasmen som en jämställdhetsfråga. Hur kommer det sig? Om du inte får orgasm, ser du det som personligt misslyckande, att det är din killes fel eller något annat?
Svar på tråden Om kvinnans orgasm