Orolig blivande pappa (oplanerad graviditet)
Måste bara skriva av mig lite.
Vi blev oplanerat gravida i maj. BF i februari. Går in i vecka 18 imorgon och nu finns det ingen återvändo - abort är inte längre ett alternativ. För mig har abort inte känts som ett alternativ någon gång då vi redan gjort det en gång och jag inte mådde speciellt bra efteråt. Men jag har ändå varit beredd på att göra det för min sambos skull.
Vi har diskuterat hur vi skall göra från och till hela sommaren men ingen vill göra något mot den andres vilja. Jag vill inte tvinga honom till något och han vill inte att jag skall göra abort om jag inte vill det. Jag sa att han får ringa och kolla vart jag kan göra abort osv (då jag inte vill gå till samma ställe som sist) men det ville han absolut inte för då skulle det kännas som han tvingade mig. Så dagarna tickade på och för ett tag sedan insåg vi väl båda två att vi kommer behålla det här barnet. Jag vill egentligen vara superduperglad för jag vill ju ha barn nån dag och varför inte nu? (Vi är 31 & 32 år)
Sambon däremot får ångest och blir rädd när han tänker på det nu. Och jag mår dåligt för jag känner direkt av när han ligger och grubblar på detta. Igår kväll fick jag lust att säga att han faktiskt får dra om han vill för jag mår bara pyton av att känna hans ångest. Samtidigt som jag inser att han måste få känna hur han vill.
Han har själv sagt att det säkert kommer bli jätte bra (och jag är helt övertygad om att han kommer bli den bästa av pappor, han är den snällaste och goaste killen jag träffat) men han är ändå osäker på om han verkligen kan vara pappa. Dessutom ser han all sin frihet flyga ut genom fönstret och aldrig komma tillbaka.
Sen är han nervös för hur han skall berätta för sina föräldrar. Vi har inte berättat för några ännu eftersom vi velat fram och tillbaka. Men efter rutinultraljudet i nästa vecka måste/tänker vi berätta.
Någon som har något tips på hur man kan lätta hans oro? Eller skall man låta honom ha 20-24 veckor till av ångest från och till och sen se hur det blir?
Ett förtydligande bara: Det är kanske 1 gång i veckan han ligger och grubblar på det här. Övrig tid är han sitt vanliga goa & glada jag.
Väldigt tacksam för lite tips!