Inlägg från: Falangist |Visa alla inlägg
  • Falangist

God doesn´t make mistakes

Hmm...
    Naturligtvis har alla barn samma värde men att Gud inte skulle göra misstag?

Jag är själv ateist, så jag har ofta rätt svårt för att blanda in Gud i allt möjligt som sker på jorden. Tror alltså inte ett ögonblick att barn med DS kommer till jorden på grund av en Guds planering. Däremot hoppas jag verkligen att de är lika välkomna in i sina familjer som andra barn!  

Men om vi leker med tanken på att Gud verkligen finns - gör han isåfall inte misstag mer eller mindre konstant? Massiv svält på Afrikas horn, barnprostitution i Thailand, översvämningskatastrofer, pedofili, mord; listan kan göras lång.

Om Gud finns och är allsmäktig, (vilket han ju måste vara för att aldrig göra misstag), borde han ju rimligen klarat att designa människan till att inte kunna våldta barn eller mörda och därtill klarat att skapa en människa som inte ödelägger den natur som kunde föda henne? Hans kreation av människan är uppenbart bristfällig - och då syftar jag sannerligen inte på personer med DS! - med andra ord begår han fruktansvärda misstag, om vi utgår ifrån att han existerar.

Rimligare, tycker jag, är att tänka sig att han inte finns. Då är tillkomsten av barn med DS mest en genetisk slump. Att de tillkom av en slump gör väl inte att de är mindre underbara, att de ger mindre gjädje eller är mindre älskade?        

Svar på tråden God doesn´t make mistakes