Inlägg från: Kattdamen |Visa alla inlägg
  • Kattdamen

God doesn´t make mistakes

Det gäller väl även de "nomala"

• Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 11:37:25 följande:
    Husis

Tack..

Jag är så ödmjuk över faktum att jag är en av dom få utvalda..

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle.  puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

Kram!
    Fast, det är fel. Att göra abort är inte att kränka någon.

Man kan inte resonera på det viset. Allt som andra människor gör har inte inte folk med att göra. Om jag skulle göra abort med ett foster med downs syndrom så har det inget med personer med downs syndrom att göra. Det har enbart med mig och hur jag ska agera som förälder till ett barn.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 12:11:02 följande:
    Kattdamen..

Alla gör sina egna val. Det måste man respektera.

Det är dom selektiva proven som erbjuds som är kränkande för dom födda.. (ofödda var nog att ta i lite väl=))

Kram
    Nej, de är inte kränkande. De handlar inte ett dugg med de redan föda att göra.

Alla får ett val, ingen tvingas göra testen, och ingen tvingas abortera. Du kan likaväl se det som att testen görs för att förbereda föräldrarna på att få ett barn med vissa behov.

Du behöver inte ta illa upp för allt i världen.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 12:22:11 följande:
    Kattdamen...

Jo, faktiskt så tycker jag det. Att ifrågasättas som den person man är genom selektiva prov. Är kränkande. Det är en mänsklig rättighet att inte behöva ifrågasättas.

Jag pratar inte om människans egna val. Utan om samhällets erbjudanden till dom..

Jag tar absolut inte illa upp. Jag välkomnar alltid diskussioner av detta slag..

Kram
    Nej, de som redan är födda blir inte ifrågasatta av det.

Sen är det inte en mänsklig rättighet att inte bli ifrågasatt. Man kommer alltid bli ifrågasatt, oavsett vilka val man gör i livet.

Att gravida kvinnor erbjuds fosterdiagnostik är inte kränkande för personer som redan är födda.
  • Kattdamen

Ah, så då kan jag säga att jag är kränkt av att ni skaffar barn med downs syndrom?

Det är ingen kränkning, för att det ska vara en kränkning måste man var ute för att förödmjuka och såra. Det är inte sjukvården. De är enbart ute för att hjälpa till, och kunna ge upplysningar till de blivande föräldrarna. Sjukvården ger föräldrarna möjlighet att se om deras blivande barn har downs syndrom. Vad föräldrarna gör med den informationen är upp till dem.

• Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:29:12 följande:
    Kattdamen

Ja, det finns många sätt att se det på.

Dom här testerna har säkert kommit till av att någon var fördomsfull, rädd och okunnig... Sen spelar samhället på människors rädsla och okunskap. Alla vill väl ha "friska barn" Men Downs är ingen sjukdom.. Det är bara så hon är.. En extra liten kromosom som inte gör någon förnär.. Det är ingen katastrof att få ett barn med downs syndrom, Men samhället ger uttryck för det genom att tester finns för att eliminera dessa människor..

Kram
    De flesta människor vill ha friska barn som inte har funktionshinder. Livet blir stökigare med funktionshinder, så enkelt är det. Man kanske inte själv orkar det.

Det gör inte dig om andra väljer annorlunda än vad du har gjort. Det har inget med din dotter att göra.

Jag inser att du är väldigt känslig för detta, har du funderat terapi?
  • Kattdamen
    Husis skrev 2011-08-31 13:37:41 följande:
    Man kan bli mycket kränkt av saker som någon säger eller gör, utan att de har en aning om det.

Om du bli kränkt av att någon föder ett barn med DS, tycker jag låter konstigt, men det kan bara du avgöra. På vilket sätt skulle du känna dig kränkt av det? 
    Det är inte en kränkning, för att det ska vara en kränkning så måste det vara menat att förödmjuka eller såra från personen som begår handlingen.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:38:31 följande:
    Kattdamen...

Oups då!!Men du.. vi kanske skulle gå tillsammans =)

tänk sen vad som sk normala ungarna ställer till med i samhället. Seriöst..se dig omkring.. Man måste ha väldigt mycket ork för att lotsa dom in i vuxenlivet... Risken för missbruk, Kriminalitet.. osv osv.. finns ju  Har fyra sk normala grabbar. En är ute i vuxenlivet.. tre är hemma..

Den som tar minst kraft är ju Hanna. Den som ger mest lugn är ju Hanna. Hon hamnar aldrig i dom riskzonerna..
    Även en person med downs kan ju göra sådant. De kan begå övergrepp, bli missbrukare och liknande.

Personer med downs är varken bättre eller sämre. Det är inte att kränka någon att få fosterdiagnostik och göra abort. Det kommer säkert finnas annat de kommer kunna se i framtiden, jag skulle inte tycka det var en kränkning om det gick att se om barnet skulle få adhd eller autism, och få möjlighet att göra abort. Det är bara bra för föräldrarna.
  • Kattdamen
    Husis skrev 2011-08-31 13:42:37 följande:
    Det är fel!
    Jag kan uppleva kränkande behandling  utan att den som utfört den har en aning om att den kränker mig.
    Nej, det är inte fel.

Om du känner dig illa behandlad av någon som inte är medveten om det så är du inte utsatt för kränkande behandling. Om du skulle försöka dig på att anmäla något sådant så skulle det inte leda någon vart, då det inte är olagligt. Man kan inte vara alla människor till lags, det är säkert massor som känner sig illa behandlade av dig dagligen.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:51:26 följande:
    Visst kan dom begå i princip vad som helst. Men det är nog en mycket, mycket liten del som gör någonting dumt.

Ska vi ha ett elitsamhälle tycker du? Att det enbart föds elitbarn..

Jag personligen skulle tycka det vore katastof om alla vore typ sammalika. Fruktansvärt tråkigt. Ett intetsägande samhälle.
    Även "nomala" barn är väl en liten del som gör dumheter.

Det betyder inte att det enbart föds elitbarn. Det kommer troligtvis alltid finnas olika personligheter. Att slippa funktionshinder är bara bra.

Vad har du för funktionshinder?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes