Inlägg från: Mariella81 |Visa alla inlägg
  • Mariella81

God doesn´t make mistakes

Så sant! Nu är jag inte troende kan ändå ta till mig texten för min son med Downs syndrom är verkligen inget misstag. Tror snarare att det var meningen att just han skulle komma till just oss. Gillar särskilt textraden "They say something went wrong but I think something went right" :)

Vilken fin dotter du har!

• Mariella81
    Husis skrev 2011-08-31 11:25:46 följande:
    Jag är troende.

Och jag tror att Gud väljer ut vilka familjer dessa speciella  barn ska få komma till!
    Det är en väldigt fin tanke :)
  • Mariella81

Det finns egentligen mycket jag skulle vilja säga i den här frågan men jag har inte möjlighet att skriva ner allt detta just nu... Vill dock säga att det blev en rätt tråkig ton från flera håll i den här tråden som egentligen bara var tänkt för att förmedla en sångs budskap. Debatt är bra men man kanske bör tänka både en och två gånger innan man går på så hårt, särskilt när tråden ligger där den gör.

• Mariella81

Vi har yttrandefrihet, tack och lov, men det behöver inte aaltid innebära att man bör säga vad som helst im vilket sammanhang som helst. Ex. inlägg 159.

• Mariella81
    Pallas skrev 2011-08-31 17:38:35 följande:
    Ja, det vore intressant, för det är ju det den här etiska och moraliska diskussionen handlar om - vilken sorts fosterdiagnostik är rimlig att tillåta och vilka åtgärder ska få följa på screeningen?
    Det är väl där nånstans kärnan för denna fråga ligger. Allteftersom tekniken blir mer effektiv ökar ju våra möjligheter att diagnosticera allt möjligt. Var drar vi gränsen? Astma kan säkert vara förjävligt att leva med och jobbigt för föräldrarna som får ett barn med denna sjukdom. Ska vi ge möjlighet att välja bort detta också? Frågan är som sagt var nånstans vi drar gränsen för vad som går att leva med och vad som inte går att leva med.
  • Mariella81

Alltså den här tråden får mig att bli uppriktigt ledsen. Jag tänker inte uttala mig kring abortfrågan men jag reagerar verkligen på vilket sätt en del av er här argumenterar på. Här sitter vissa och ifrågasätter huruvida livet är värt att leva eller inte om man har ds. Nån uttalar sig om att människor med ds är äckliga och att man inte kan se dem som människor och ytterligare någon jämför dem med husdjur. Va??? Fatta att vi är många föräldrar här som har barn med ds. Är det så hemskt konstigt att man tar såna här debatter personligt när det är så här låg nivå på det hela. Det är faktiskt mitt och många andras barn ni uttalar er om så tänk lite på hur ni uttrycker er.

• Mariella81
    Kattdamen skrev 2011-09-01 15:55:53 följande:
    Hur kommer det sig att så många verkar se på personer med downs som de är små hundvalpar?
    Troligtvis för att människor har ett behov av att placera människor i fack. Man har träffat en människa med downs som är glad och snäll och då drar man genast slutsatsen att alla är likadana. Det är väl samma fenomen som skapar de flesta fördomar. Personer med downs syndrom är ju individer som alla andra.
  • Mariella81
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:03:41 följande:
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
    En rätt viktig poäng här tycker jag. Man kan diskutera en fråga på ett generellt plan men samtidigt finns det individer som är direkt berörda av vad diskussionen handlar om, oavsett om det handlar om att vara förälder till ett barn med ds eller att vara den som valt att göra abort på grund av ds. Det är därför jag menar att det är viktigt att tänka på vad man säger, vilket såklart gäller åt båda håll.
  • Mariella81
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 17:17:52 följande:
    På ett allmänt plan måste man ändå kunna uttrycka sin avsky för tex dödande utan att friskriva sig gentemot någon eventuellt sårad mördare.
    Jo, men nu tycker inte jag att en mördare är att likställa med en förälder till ett barn med funktionshinder eller någon som valt att abortera ett foster. Man bör likväl tänka på vad man säger i de flesta sammanhang, lite självcencur innan man vräker ur sig att barn med downs är som husdjur är väl inte fel, för att ta ett exempel.
  • Mariella81
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 17:24:27 följande:
    Det har du rätt i, det vanliga brukar väl vara att ens husdjur är som ens barn.
    Haha, jo det är väl det vanliga. Åtminstone till man väl får barn...
Svar på tråden God doesn´t make mistakes