Inlägg från: Lenora |Visa alla inlägg
  • Lenora

God doesn´t make mistakes

Pinje skrev 2011-08-31 14:20:07 följande:
    Är ni medvetna om att denna tråd ligger under barn/funktionshinder? Det är inte under debatt!

Puss, du går extremt hårt fram med snack om "nazistisk rasförädling" och "jävligt osmakligt", mycket otrevlig läsning i denna tråd som ursprungligen handlade om en sång.
    Håller med om att jämförelsen med nazistisk rasförädling är lite osmakligt, även om det inte var Puss som dragit de parallellerna utan TS. 

Annars var både sången och bilderna på den härliga tjejen fina! 
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:16:00 följande:
    jag är för fri abort jag med. Det här handlar inte om det. Utan om den selektiva fosterdiagnostiken.

Det här handlar inte om vad man får på köpet.. "tja.. sen får du reda på som extra bonus om ditt barn har DS"

Dom säger inte hos barnmorskan ett skit om andra "defekter" som bör undersökas.. Dom säger rakt ut att man är i den lämpliga åldern till att få tester för DS.
    Vilka andra "defekter" kan man upptäcka med andra test än de som redan görs som standard?
  • Lenora
    Pallas skrev 2011-08-31 18:22:31 följande:
    Jag fick screena för cystisk fibros i USA. Tror inte det görs i Sverige?
    Jag bor i England men blev inte erbjuden att screena för det, fast nu har vi inga fall i släkten så det bör väl vara ganska säkert? Kanske man blir testad ifall man har det i släkten, ingen aning. 

Jag skulle annars gärna vilja veta så mycket som möjligt och skulle gärna se att fler tester erbjuds (om de finns).
  • Lenora

Min poäng var annars att det är svårt att peka ut att just DS särbehandlas om vi inte har en mängd andra "defekter" som kan undersökas men som man struntar i.

• Lenora
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:34:59 följande:
    Givetvis förstår jag de. Tar inte Hannas hjärtfel så lätt.. Det är det svåraste jag har varit med om.. Det tyngsta.. som ger eko fortfarande efter tio år...

Det föds ca 130 - 135 barn med DS i Sverige varje år.
    ca 40-50% har ett hjärtfel av varierande grad..

Det skulle vara intressant att jämföra med dom sk normala.
    I den gruppen föds det ca 1000 barn med hjärtfel i varierande grad..
    Jag har inte siffran för hur många barn det föds i Sverige varje år..
    Men känner någon sig manad för att räkna ut % -satsen.. för dom sk normala ,,så gärna för mig...
    Om jag räknat rätt blir det runt 1%.
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:45:21 följande:
    Hur många barn föds det i Sverige per år??
    Runt 100 000.
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 18:51:44 följande:
    Ja, när det är på den nivån så händer det ju att jag gör det. Jag har hela tiden sagt tydligt att jag inte vill blanda in.. Men några håller sig envist kvar.. Påför mig åsikter som jag inte har yttrat...
    Dom anklagar mig för det ena än det andra på individplan i inlägg efter inlägg... fast jag säger att jag inte vill kritisera någons personliga val.

Det är viktigt att diskutera om fosterdiagnostiken utmanar värdet av människan. Därför har jag gett exempel på hur jag ser det.. Därav ord som kränkning och olika värde.
    Där har du faktiskt en poäng och det är viktigt att ha i åtanke, även om jag själv ser fosterdiagnosiken som väldigt viktig och fördelarna överväger de eventuella nackdelar som kan komma med det. Att diskutera det hela hjälper oss i alla fall att fortsätta att använda forskningen på ett bra sätt.

Även om ditt inlägg i din blogg var både provocerande och kanske lite osmaklig så har du åtminstone lyckats att engagera många människor i ämnet, vilket är positivt. 
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:58:05 följande:
    Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort. Det är en bra början ju =)

Skrev tidigare...

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

Har det något samband.. En ev ekonomisk vinst och att det finns specifika prov i Sverige för just DS??
    Oj, det är en hisnande summa. Kostar det samhället så pass mycket? Hur mycket kostar det i det svenska samhället per år?

Inte för att jag tycker att man bör skära ner på den hjälp familjer med DS får alls men det är ändå intressant. 
  • Lenora
    Bonanza skrev 2011-08-31 20:30:31 följande:
    TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?

Rent biologiskt har hon stora möjligheter att bli med barn. Rent praktiskt vet jag inte hur det ska lösas.

Det är en ganska intressant fråga till TS, om din dotter om 15 år vill ha barn med sin pojkvän, hur skulle du ställa dig till det?
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:10:06 följande:
    Javisst.. en enorm summa. Kanske går det att ta reda på något sätt vad det Svenska samhället kostar.

Så man undrar ju givetvis om kostnaden spelar roll för att just Screening för DS finns.
    Många funktionshinder kostar samhället en hel del, och det måste det få göra, jag skulle tro att om det fanns enkla och inte allt för kostsamma tester för andra problem skulle vi bli erbjudna många fler test. Som det är nu används oftast bara vissa test om det finns en ökad risk för en sjukdom/komplikation.
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:09:56 följande:
    Men.. suck!

Citerar mig själv

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.

Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.

Varför det är ok att abortera friska foster? frågar du..
    Jag tycker att kvinnan måste ha ett fritt val här. Det här handlar om oönskade graviditeter.
    den selektiva aborten är att kvinnan vill ha barn men har vissa krav på barnet som inte blir uppfyllda.
    Jag förstår hur du tänker även om jag har en liten annan ståndpunkt och faktiskt skulle överväga abort vid grava fosterskador.

Jag är också för fri abort. Är det inte bättre att kvinnor får veta om de vill och göra ett eget val utifrån deras situation, dvs att det inte är något fel med att välja att låta ett barn med funktionshinder födas (och samhället stöttar och hjälper) och inget fel över att välja att använda sig av den fria aborten. Båda valen borde mötas utan att någon fnyser eller rynkar på näsan.

Jag kan inte förstå varför folk gör abort ibland och det gör ont att tänka att ett människoliv släckts. Men det fria valet är viktigare och att inte censurera den kunskap som vi kan få innan vi gör vårt val.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes