Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-do.../

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../
    Om Gud ligger bakom trisomi 21, antar jag att han är ansvarig för trisomi 13 också?!
    (känsliga personer varnas, mycket otäcka bilder på missbildningar orsakade av trisomier)

http://www.google.se/imgres?q=trisomi+13&hl=sv&sa=X&biw=800&bih=469&tbm=isch&tbnid=_BHGmH5GzIaJSM:&imgrefurl=http://dokterrosfanty.blogspot.com/2009/07/sindroma-patau-trisomi-13.html&docid=K6NyX6cGY-icEM&w=600&h=707&ei=jYleTqD2FtDusgaw0vXRDw&zoom=1&iact=hc&vpx=552&vpy=132&dur=59&hovh=244&hovw=207&tx=91&ty=156&page=6&tbnh=145&tbnw=123&start=34&ndsp=8&ved=1t:429,r:7,s:34

Antingen gör Gud misstag eller så är han En. Sadistisk. Jävel. (eller så har Gud inget med missbildningar att göra oavsett om den sitter på den 13:e eller den 21:a kromosomen)
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2011-08-31 21:26:45 följande:
    Om Gud ligger bakom trisomi 21, antar jag att han är ansvarig för trisomi 13 också?!
    (känsliga personer varnas, mycket otäcka bilder på missbildningar orsakade av trisomier)

www.google.se/imgres?q=trisomi+13&hl=sv&sa=X&...:&imgrefurl=dokterrosfanty.blogspot.com/200 9/07/sindroma-patau-trisomi-13.html&docid=K6NyX6cG Y-icEM&w=600&h=707&ei=jYleTqD2FtDusgaw0vXRDw&zoom= 1&iact=hc&vpx=552&vpy=132&dur=59&hovh=244&hovw=207 &tx=91&ty=156&page=6&tbnh=145&tbnw=123&start=34&nd sp=8&ved=1t:429,r:7,s:34

Antingen gör Gud misstag eller så är han En. Sadistisk. Jävel. (eller så har Gud inget med missbildningar att göra oavsett om den sitter på den 13:e eller den 21:a kromosomen)
    http://dokterrosfanty.blogspot.com/2009/07/sindroma-patau-trisomi-13.html
  • Selfish Geene
    mammatill5 skrev 2011-08-31 21:32:15 följande:
    Jag har svarat på detta.tidigare

Först. Det är titeln på sången som är i rubriken.

Jag tror inte på Gud. Är mera Agnostiker.

Andemeningen är vacker.. tänkvärd..
    Att barn är älskvärda oavsett vilka defekter de bär på är såklart både sant och bra.
    Att "gud inte gör misstag" är bara korkat 
  • Selfish Geene
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 21:39:39 följande:
    Ja, Hanna är alltid glad. Nåt konstigt med det? 
    ja, det är mycket konstigt
  • Selfish Geene
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 21:49:19 följande:
    Varför? 
    Därför att människor normalt har ett mer utvecklat känsloregister
  • Selfish Geene
    mammatill5 skrev 2011-09-02 06:48:24 följande:
    Jag lider med dom föräldrar som måste ha dom här tankarna. Det är inte lätt alla gånger att orka och då måste man ta svåra beslut att selektera för att möjligheten till det finns.

VI kvinnor har fått möjlighet till att göra svåra och hjärtknipande val iom fosterdiagnostiken. Vissa tester och selektiva aborter till följd är nödvändiga. Valen vi gör kan vara ganska traumatiska och kan lämna svåra spår av ångest och skuldkänslor inom oss.

Många tror tyvärr att man har garderat sig när man har gjort tex ett positivt FVP.i den bemärkelsen att fostret är friskt. Det finns en uppsjö av jobbiga funktionshinder kvar att vara "rädda" för.. Men dom går inte att bevisa med fosterdiagnostik. Ett exempel är ju dom neuropsykiatriska funktionshinden som kan var oerhört förlamande och handikappande för barnet. dom kan kräva enorma resurser av föräldern och samhället. Enligt undersökningar så finns ett par i varje klass med ett Neuropsykiatriskt funktionshinder och mörkertalet är stort. dom som inte har fångats upp löper stor risk att hamna i svårigheter i unga år exempelvis missbruk, kriminalitet.. dom kan få stora svårigheter med relationer i överlag..Psykiskt instabilitet.. m m .

Det finns andra psykiska funktionshinder en svår sjukdom är ju tex schitzofreni som kan debutera i 15 års åldern. Det finns ca 30 0000 i Sverige med den diagnosen.

Det finns förlossningsskador av varierande slag och svårighet.. Det finns odefinierade utvecklingsstörningar.. där man inte tillhör någon "grupp" utan den är i princip specifik för personen. Där det inte riktigt finns några mallar för hur man ska gå till väga för att habilitera.

Dom här kan man inte gardera sig emot.. Inte kvalitetssäkra fostret.

DS är förhållandevis ett enkelt funktionshinder. Det går att få otroligt mycket hjälp. Stor kunskap finns och bra livskvalite.

Man trodde sig gå säker när man tog bort ett DS foster. Självbedrägeri anser jag. Men man har fått den möjligheten, tyvärr  att göra tester.. Tester som bla ger en värdesänkning åt redan existerande människor. Snacket om lika värde för alla människor är bara bull shit!

Vad kommer i framtiden i form av möjligheter att kvalitetssäkra foster? Utvecklingen går framåt och kanske står vi snart där vart vi inte vill egentligen vara. Ett folk som återgår till ett rasbiologiskt tänkande. Selektiv avel av våra barn.

Det finns det och det... och lite till
    Tycker du att man borde sluta screena för DS för att det inte går att gardera sig mot alla skador?

Är inte det samma sak som att avstå poliovaccin för att det inte går att vaccinera mot HIV?

Tycker du att själv människor med trisomi13 är mindre värda än människor med trisomi21?
  • Selfish Geene
    Embla skrev 2012-04-11 10:43:10 följande:
    På samma sätt som att könsselektiva aborter visar att det finns ett kön (i de flesta fall pojkar) som har ett högre värde. Sedan kan man ju diskutera föräldrars rätt att värdera på detta sätt, men jag anser att när fostret aborteras pga det har en icke önskvärd egenskap så betyder det att människor med den egenskapen värderas mindre.
    Värderingen ligger i skälet till aborten, inte aborten i sig.

När någon väljer att abortera ett foster av flickkön pga en sjukdom som är bunden till just könet så har det inget med flickors resp.pojkars värde att göra.

Känner du samma sak inför abort av tex dödligt sjuka foster? Betyder det att dödligt sjuka människor är "mindre värda" än friska? 
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-12 08:31:59 följande:
    Vid abort av foster som inte skulle kunna överleva alls så kommer ju döden inom kort i vilket fall som helst så det är en annan sak.
    är det? 
    Varför då? 
  • Selfish Geene
    Embla skrev 2012-04-12 11:50:13 följande:
    Nej, det inser jag. När någon väljer att göra abort p.g.a. "fel" kön, då värderar man det ena könet högre. På samma sätt när det blir abort p.g.a. Downs, då värderar man människor med Downs lägre.
    Jag har själv legat där på britsen på rutinultraljudet och fått höra av läkaren att barnet med stor sannolikhet har en trisomi som inte är förenlig med liv.
    när man väljer bort ett visst kön värderar man könet lägre, när man väljer bort en sjukdom eller ett syndrom värderar man sjukdomen eller syndromet lägre (än frånvaro av sjukdom/syndrom)

• Selfish Geene
    Embla skrev 2012-04-12 20:18:52 följande:
    Att skilja på sak och person anser jag vara viktigt. I den här debatten anser jag dock att det inte är aktuellt eftersom ens kromosomer är i allra högsta grad en del av vem du är.

Både könet och ett syndrom sammankopplat med den man är. Båda sakerna ligger så att säga i generna. En person med en livmoder, slida och äggstockar är en flicka. En person med en extra kromosom på det 21:a paret har Downs Syndrom.
    Ditt kön,dina kromosomer och dina genetiska deffekter, såväl dödliga som ofarliga är delar av dig, omdu väljer att se negativa attribut som något annat än en del av helheten som utgör din person är det snarast enfilosofisk fråga.

Anser du att foster med trisomi 13 som aborteras har ett lägre värde än foster med trisomi 21?
    Eller anser du att även de som väntar ett barn med trisomi 13 ska avstå abort med argumentet "människors lika värde"? 
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-12 20:35:29 följande:
    ???????????

Bara ett konstaterande:
    om en abort görs för att fostret inte skulle överleva ändå så är ju döden
    ganska oundviklig. Antingen kommer den ju genom aborten eller genom
    att fostret inte kan överleva   .

Det skiljer sig från aborter pga DS.  
    är inte döden alltid oundviklig?

Om fostret med DS inte ska aborteras med hänvisning till dess människovärde så menar du att ett dödssjukt barn har ett lägre människovärde eftersom det är acceptabelt att abortera det?!

• Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-12 23:12:51 följande:
    Nu menade jag den snara döden.

Nej,jag bara påpekade en skillnad mellan fallen.  
    så du är för aktiv dödshjälp?  
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-13 07:52:10 följande:
    Jag påpekade bara att det är en skillnad mellan en abort där fostret inte kan leva till förlossningen/alternativt att döden kommer i samma veva men efter förlossningen å ena sidan och å andra sidan en abort där liv till vuxen ålder vore möjligt. Det ÄR faktiskt skillnad.
    var drar du gränsen?

Är det mer ok att abortera om barnet lever tills hen är 5 än om barnet förväntas leva till 18 eller 80? 

Är det alltid ok att döda den som ändå snart skulle dö i alla fall, eller är det ett undantag som bara gäller ofödda? 
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-13 21:47:59 följande:
    Jag har inte tänkt färdigt kring de frågor du ställer och ger inga definitiva svar på de frågorna. Jag säger bara att det är skillnad rent faktiskt. Jag tror det skulle plåga mig mer i mitt inre med abort på någon som kunde leva upp i vuxen ålder än en som inte överlever födseln.
    ditt resonemang är inkonsekvent, fundera igenom ditt ställningstagande och återkom 
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-16 08:34:02 följande:
    VAD är inkonsekvent? EXAKT VAD? Jag skrev endast fakta o jag tror du missförstår mig,
    du anser att alla människor har samma rätt till sitt liv och att ofödda ska ha samma rättigheter som födda barn, samtidigt som du förespråkar dödandet av dödligt sjuka foster men inte dödandet av dödligt sjuka 5-åringar (inkonsekvent)

Är det "fakta" att det inte är samma sak att abortera ett friskt foster som att abortera ett foster sombärpå en dödlig sjukdom?
    Jag tycker att det låter som en åsikt..

• Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-17 08:21:53 följande:
    Jag har inte skrivit att jag förespråkade något alls. Det enda jag skrev var att jag personligen skulle plågas mer i hjärtat om jag var inblandad i en abort på någon som kunde leva upp i vuxen ålder.

I fallet med det dödligt sjuka fostret så blir resultatet det samma vare sig man gör abort eller inte,nämmligen döden och anledingen till att jag inte vill göraabort i första fallet är ju att omman inte görabortså kan man undvika en snar död vilket man inte kan vadgälelrdet dödligt sjuka fostret.

MEN OBSERVERA: Jag säger inte att jag uppmanar någon att göra abort.Jag säger bara hur det skulle kännas i mitt hjärta.

Har jag uttryckt mig TYDLIGT NOG?       
    om du inte anser att alla människor, födda som ofödda ska åtnjuta samma rättigheter så får du rätta mig.

Men om du anser att ofödda foster ska ha samma rättigheter som födda barn, samtidigt som du inte tycker att det är ok att avliva döende foster men inte döende barn, då är du inkonsekvent!

Men jag kanske har missförstått dig? Tycker du inte att (ofödda) foster ska ha rätt till samma behandling som (födda) människor?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes