Inlägg från: HälläBällä |Visa alla inlägg
  • HälläBällä

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-08-31 13:51:26 följande:
    Visst kan dom begå i princip vad som helst. Men det är nog en mycket, mycket liten del som gör någonting dumt.

Ska vi ha ett elitsamhälle tycker du? Att det enbart föds elitbarn..

Jag personligen skulle tycka det vore katastof om alla vore typ sammalika. Fruktansvärt tråkigt. Ett intetsägande samhälle.
    Samhället skulle inte bestå av människor som är "sammalika" om alla som genomgick fosterdiagnostik aborterade de foster som visade tecken på DS. Det finns en mängd funktionsnedsättningar, medfödda och förvärvade, som vi aldrig kommer åt. Och det finns människor som inte väljer abort, samtidigt som det finns människor som skulle valt abort men som inte genomgår fosterdiagnostik. Jag tror verkligen inte att det elitistiska samhälle du pratar om kan existera.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:14:28 följande:
    Det beror på faktiskt. Är det allvarlig så givetvis...
    Men DS kanske är allvarligt för mig?
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:30:00 följande:
    Ja, det finns rädsla.. och då är det allvarligt. Kunskap hjälper för att minska rädslan...
    Jag har kunskap, jag arbetar inom Habiliteringen. Det var ett exempel för att visa att den gränsen du har för vad som är allvarligt, inte gäller för alla. Därför blir det väldigt konstigt när du, helt subjektivt, tycker att det är "OK" med abort om det handlar om "allvarliga" sjukdomar/funktionsnedsättningar.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:38:40 följande:
    Allvarliga ja, när det inte finns någon livskvalité .. när livet blir mycket kort och enbart fyllt med smärta. Ja, då är det befogat.
    Vad menas med kort liv? Personer med DS lever i genomsnitt mycket kortare tid än oss andra (finns uppgifter om 30-35 år som genomsnitt) Återigen, det är helt subjektivt vad som ses som allvarligt, vad som ses som livskvalite mm.
  • HälläBällä
    Pallas skrev 2011-08-31 14:49:06 följande:
    Om man kan screena för bipolär sjukdom i moderlivet, vore det då rätt med abort? De allra flesta jag träffat med bipolär sjukdom lider eller har lidit oerhört i hela sitt liv. Jag själv är en av dem. När jag väl fick rätt medicin, efter nästan 30 års levande helvete, då hade jag nästan gett upp. Jag stod inte ut längre. Hade hjälpen inte kommit just då hade jag inte suttit här. 

Endast 30% av alla med min sjukdom kan arbeta. Resten är dömda till ett liv med ekonomiska svårigheter i många fall. 
    Det tycker jag är en mycket relevant fråga om möjligheten till livskvalitet är en aspekt av det hela.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:00:54 följande:
    Ja, vem ska avgöra.. fostrets tillstånd kanske.. som jag har sagt.. Mycket kort liv med svår smärta och lidande.. Ingen framtid.. Döden är oundviklig ganska snabbt efter förlossningen...

Folk har olika skäl att abortera.. Men du kan inte be om test för ögonfärg.. och få abort.
    Tycker du inte att det är skillnad att abortera ett foster pga av ögonfärg eller DS?
  • HälläBällä
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till?

Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?
    Jag är lycklig över att (större delen av) mänskligheten kommit längre än att se sjukdomar och funktionsnedsättningar på det sättet du gör.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:05:20 följande:
    Vad säger du.. Har bägge fostren lika värde???
    Nej foster har inget mänsligt  värde i mina ögon, därför är jag för abort. Eller vad menar du?
  • HälläBällä
    Zargenta skrev 2011-08-31 17:08:46 följande:
    Medfödda eller utvecklade funktionsnedsättningar ser jag olika på. Sen ser du hur du vill på det och det är helt okej för mig :)

Jag kommer själv utveckla en sjukdom som leder till att jag får funktionsnedsättningar och sen dö, en mycket mindre värdig död och plågas svårt under många år, tror du att jag är glad för det?
    Det framgick inte riktigt i din beskrivning av ättestupan. Det spelar väl heller ingen roll om det är medfött eller förvärvat?

Nej det tror jag inte?
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:08:40 följande:
    Japp, jag vet!!

I o m att tester finns så finns det en värdeskillnad i samhällets ögon.. i mitt tycke.
    Varför måste barnmorskan erbjuda tester till kvinnor i en viss ålder om det inte är en värderingsfråga??
    Varför värderar du foster/bebisar med allvarliga sjukdomar/funktionsnedsättningar lägre än de med DS? Du tycker ju att det är OK att abortera dessa?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes