Inlägg från: Aoife |Visa alla inlägg
  • Aoife

God doesn´t make mistakes

Bamhi skrev 2011-09-01 07:04:01 följande:
    Jag håller med dig TS. Knepigt att många inte kan se skillnaden mellan att göra abort för att man inte kan eller vill ha barn just då, och att göra abort för att man inte vill ha just det barnet.

Det förvånar mig att Sverige som har en stor ambition och bra lagstiftning för att de med funktonsnedsättning ska leva ett bra liv samtidigt tillåter gravida att "kvaliltetssäkra" innehållet i magen. Om fostret inte är som den gravida vill så får hon ta bort det. Jag förstår de som vill förbereda sig, och som vill ta reda på det mesta om barnet innan det kommer ut. Men detta kan man då erbjuda efter vecka18- 20 så att abort inte är aktuellt.
    Jag tycker att man bör göra skillnad mellan foster och födda individer.
    Att erbjuda någon ett fostervattenprov eller ett KUB test betyder ju inte att individer födda med t.ex DS inte ska ha rätt till bra levnadsvillkor.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Aoife
    Seka skrev 2011-09-01 09:14:52 följande:
    Det här med rashygien låter jag bli att kommentera för det känns så verklighetsfrånvänt.

Att enskilda föräldrar har en samhällsekonomisk agenda , kan någon på allvar tro det? "Nu måste jag göra kub så inte mitt barn blir en börda för samhället!" Kom igen. Jag vet inte om det är det ts påstår heller för jag orkar verkligen inte läsa hela tråden med allt tjafs.

Att politiker kan ha det ser jag emellertid som ganska klart. Samhällets resurser är knappa och här är ett sätt att spara, de är ju ett faktum om man ser till rena siffror. Eventuella förluster med en sådan politik skulle ligga på andra områden, som kanske inte låter sig mätas så lätt.
    Jag tycker att det är bra att debatten förs men jag tycker inte att det i dagsläget handlar om någon form av "rashygien".
    Det vore en annan sak om KUB och fostervattensprov vore obligatoriskt och om det enda alternativ som fanns var abort eller att allt stöd till barn och vuxna med funktionshinder försvann.
    Då hade det kunna handla om "rashygien"
    Idag ser det inte ut på det viset.
  • Aoife
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:30:55 följande:
    Men vissa tankar är ju ändå de samma även om det inte är statsdirrigerat.
    Nej vet du jag tycker ärligt talat inte att det är på samma nivå.
    Det handlar istället om möjligheten att skapa de bästa förutsättningarna för de barn som föds.
    Det är inget tvång att göra fostervattenprov eller KUB och det är absolut inget tvång att göra en abort.
    Det är tvärtom bra tycker jag personligen att möjligheten finns och det innebär inte att antalet aborter måste öka utan istället så handlar det om information. Jag har så svårt för svart-vitt tänk och att det endera är jubel eller blääh.
    Var och en måste utgå från sina egna förutsättningar och det som är den enes buh kan vara den andres jubel.
  • Aoife
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:34:12 följande:
    Jag tror inte någon här har skrivit att du ska tvingas i lag. Däremot
    vill jag tala för Downs-drabbades människovärde.
    Människovärdet är precis detsamma för en individ med DS som det är för mig och dig.
  • Aoife
    Boll skrev 2011-09-01 13:31:16 följande:
    Jag undrar verkligen om någon skulle vilja att jag tvingades föda ett barn med DS trots att jag inte ville. Jag är inte stolt över det, men när jag ser barn med DS mår jag illa, jag blir äcklad. Samma med vuxna. Jag kan inte se dem som människor, jag kan inte respektera dem, jag skulle inte älska barnet och jag, som själv har ett funktionshinder, skulle inte klara av att ta hand om barnet särskilt bra.

Är det inte en bra sak att jag då kan göra fostervattensprov och ta bort ett barn med DS om jag skulle bära på ett sådant? Tror ni verkligen att ett barn med DS skulle bli lyckligt med mig som mamma? En mamma som inte älskar det, som tycker att barnet är äckligt och som inte kan ge det vad det behöver. Är det att tänka på barnens bästa?
    Det här inlägget får mig att kräkas lite i munnen alltså..
  • Aoife
    Boll skrev 2011-09-01 13:46:14 följande:
    Jag är inte en hemsk människa. Jag har begränsningar och svårigheter, jag har själv ett funktionshinder som gör vissa saker svåra. Bland annat empati, att förstå och ta hand om andra med kraftiga avvikelser från mig själv. Jag är fantastiskt bra med normala barn och med barn som har vissa avvikelser, däremot är jag inte bra med alla människor och heller inte med alla barn. Mitt funktionshinder gör det omöjligt för mig att ta hand om ett barn med DS. Så du tycker inte att jag ska få barn? På vilket sätt är det inte rasbiologiskt? Ska människor som jag inte få finnas? Vi ska inte få föröka oss? Jag är alltså värd mindre än någon med DS? Hur går det ihop?

Jag säger nämligen inte att människor med DS inte förtjänar att leva eller att de har mindre värde än jag. Jag säger att jag inte skulle bli en bra mamma till ett barn med DS.
    Det jag reagerade starkt på var att du skrev att du inte kunde se dom som människor. Det är en riktigt skrämmande åsikt.
  • Aoife
    Boll skrev 2011-09-01 14:05:46 följande:
    Det är inget problem eftersom jag inte behöver ta hand om något barn med DS.
    Problemet så som jag ser det är inte att du inte är förälder till ett barn med DS utan att du anser att människor med t.ex DS inte är att betrakta som människor. Det är en riktigt oroväckande åsikt och människosyn.
  • Aoife
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 19:26:42 följande:
    Exakt.

Andra föräldrars personliga val av abort kan aldrig vara ett hot mot levande barn. Vare sig utvecklingsstörda eller "normalstörda". Det är ingen som tvingar någon att abortera ett barn med DS. Inte i det moderna samhälle vi lever i.
    Här håller jag med dig. Det handlar om personliga val utifrån personliga förutsättningar.
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:07:52 följande:
    Just nu vill jag lämna den aspekten på fosterdiagnostik. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå in och kritisera någons högs personliga val. Det gör jag av respekt.  Det går att föra en diskussion( Fast kanske inte här på FL)  om detta.

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:44:23 följande:
    Vilken sort är ok? i vilket syfte?
    Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.
    Jag förstår inte riktigt resonemanget. Du är för fri abort bara man inte gör abort om fostret har DS?
    Fri abort handlar ju om att man har rätten att göra abort oavsett vilka orsaker som anges.
    Varför skulle det vara mindre hemskt, rätt, fel att göra abort p.g.a. fel tidpunkt, fel man osv men inte p.g.a. DS eller andra typer av fosterskador?
  • Aoife
    Balahir skrev 2011-09-01 20:44:27 följande:
    TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?
    Vad är det för fråga?
    Det gäller väl i så fall alla föräldrar oavsett.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes