Mad as snow skrev 2011-09-01 10:50:43 följande:
Man kan debattera rökning ur ett samhällsperspektiv där tillgängligheten för cigaretter och möjligheten att röka avgör hur pass utbrett fenomenet blir, utan att attackera enskilda rökare. Människor har ansvar för sina enskilda val, men i vårt samhälle har vi en sorts kollektiv överenskommelse om att vissa saker bör regleras av myndigheter och i lagtexter eftersom de annars riskerar att förvandlas till ett samhällsproblem. Frågan i det här fallet berör väl om detta fenomen bör vara en sådan sak. Diskussionen gällande fosterdiagnostiken handlar ur mitt perspektiv om just detta och hur pass tillgängligt och normaliserat det ska vara att använda sig av det. Det kan exempelvis handla om den slentrianmässiga frågan på MVC kring när (och inte ifall) man vill testa sitt foster för kromosomförändringar (vilket åtminstone jag fick). Det kan handla om att ha ögonen på historien och analysera huruvida de här teknikerna bäddar för andra tekniker, som ringar in andra avvikelser och slutligen ännu fler. Det är en problematiserande diskussion som jag anser vara livsviktig i ett samhälle där tekniken går framåt med stormsteg och jag ser det inte som förolämpande mot någon enskild individ att just problematisera det hela.
Jag personligen är ingalunda motståndare till fosterdiagnostik. Jag verkar vara nödgad att göra detta klart av någon anledning. Jag är inte motståndare till vare sig förekomsten av det eller de enskilda individer som använder sig av det. Vad jag är motståndare till är den attityd som TS har bemötts av här och de ganska oskickliga vridningarna av hennes argument. Om man tycker att det är åt helvete fel att dra paralleller mellan fosterdiagnostiken som fenomen och rasideologier så har jag inga problem med det. Vad jag har problem med är när man ställer en människa till svars - i synnerligen hårda ordalag - för saker hon intygar att hon varken sagt eller tycker. Detta oavsett vad man än själv tolkar hennes budskap som.
Där tat du upp en väldigt intressant fråga! Vilken typ av fosterdiagnostik skall erbjudas och till vem? I dagsläget skiljer det oerhört mycket mellan olika landsting. Vilken information som ges kring fosterdiagnostiken är också intressant och skulle också behöva nationella riktlinjer.
Min åsikt är att alla ska erbjudas KUB/NUPP och FVP. (Samt givetvis de ultraljud som redan görs rutinmässigt). Men för att det fria valet ska funka måste informationen bli mycket bättre än den är idag. Hur många är det som innan de gör KUB förstår att de inte får några svar, bara en sannolikhetssiffra? Och hur många är det inte som inte förstår konsekvensen av att göra KUB/NUPP utan bara vill ha ett tidigt UL? Och som inte alls har tänkt på vad de ska göra vid ett dåligt besked?