Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

God doesn´t make mistakes

Som många andra redan påpekat, så är det ju en enorm skillnad mellan ett _samhälles_ bortväljande av dessa barn, och att de enskilda föräldraparen gör det. Det första hoppas och tror jag aldrig kommer att bli verklighet i Sverige.

Men även om man skulle vara rädd för ett slippery slope, så tror jag inte på att _tvinga_ de mammor att föda som inte vill, nu. Utan då får man ta politisk strid när det börjar bli tal om obligatorisk fosterdiagnostik + abort - vilket jag som sagt ser som helt osannolikt i Sverige. Det finns alldeles för många goda krafter som skulle protestera.

Men som sagt - jag tror inte på tvångsfödslar heller, lika lite som på tvångsaborter. Beslutet att föda ett handikappat barn om det går att undvika är djupt personligt och individuellt. Du måste väl också förstå, att människor som anser sig orka med ett friskt barn, inte nödvändigtvis anser sig orka med ett handikappat barn..?

I tidningarna, när det är reportage om Downs-barn, så brukar det alltid vara gullegulliga medelklassfamiljer med förhållandet, ekonomin och livet övrigt i ordning (I alla fall _utåt_ sett...). Men i verkligheten drabbas ju även mammor som lever i dåliga förhållanden, som själva har psykiska eller fysiska problem eller är sjukliga, eller ha dålig ekonomi, eller ett mycket ansträngande arbete, eller barn sedan förr som har funktionshinder, diagnoser, eller bara är allmänt störiga och jobbiga... Att föda ett Downs-barn in i den miljön skulle inte vara rätt mot _någon_... Det skulle ju köra hela familjen i sank, tänker jag.

• Brünnhilde
    puss skrev 2011-09-01 12:36:42 följande:
    kar kompisar som har ds-barn. kul att byta bajsblöjor på en våldsam utflippad tioåring liksom. då är det så lagom gulligt. har aldrig sett nåt repotage om det.
    Nä - precis! Jag har f.ö. en väninna som jobbar på ett korttidsboende, som får göra just det med fullvuxna, stora, tunga ungdomar med DS... Och hon är inte glad, kan jag säga..!

Intressant också förresten, att så många lämnar bort sina barn till fosterhem eller korttidshem. Korttidshemmen blir f.ö. ofta långtidshem, eftersom föräldrarna försvinner på semester utan att hämta ut barnet och gör sig oanträffbara i flera veckor, och sådana knasiga grejer, har min väninna berättat... Om det vore _så_ idylliskt för alla att ha ett handikappat barn, så skulle ju inga föräldrar göra så.
  • Brünnhilde
    Boll skrev 2011-09-01 12:37:09 följande:
    Ja, men hävdar du då att abort är okay, men inte om barnet har DS? Vad är det för dubbelmoral? Jag är för fri abort och tycker att man ska få abortera oavsett anledning (förutom könsspecifikt, eftersom det är otroligt samhällsonyttigt i längden om fler av det ena könet föds). Är barn med DS mer värda än andra barn? Varför ska jag få abortera ett friskt barn men inte ett med DS?
    I så fall tycker jag precis tvärtom: att abort på grund av (svårare) handikapp (dit man nog får räkna Downs) kan vara OK. Men att det är alldeles förfärligt att fullt friska barn ska förlora livet för att de kommer "i fel fas i karriären", eller för att mamman "inte festat färdigt ännu"... Men jag vill inte ha ett generellt förbud där heller, eftersom det skulle bli fler familjetragedier och mer kriminalitet och sociala problem, om man tvingade ovilliga och alltför unga ensamma mammor att föda.
  • Brünnhilde
    puss skrev 2011-09-01 12:46:26 följande:
    inte alls såna "excellent pets", alltså.
    Nu tycker jag kanske inte att man ska kalla några barn för "pets"... Men visst är det en myt detta, att alla barn som har DS är så positiva och glada och kramiga jämt. De kan sura och bråka de också...
  • Brünnhilde
    puss skrev 2011-09-01 12:50:52 följande:
    "excellent pets" är ett bregwpp som förekomit tidigare i tråden.

och att du tycker att man inte ska kalla barn för pets var ju intressant och annorlunda.
    Pets betyder ju små husdjur... typ marsvin och hamstar!
  • Brünnhilde
    Krumpy skrev 2011-09-01 12:47:12 följande:
    Visst är det så. Att romantisera kring att ha ett handikappat barn, är givetvis att ha en
    starkt färgad åsikt.

Då är det mycket ärligare om de föräldrarna säger "Ja, det är mycket tyngre med vårt
    handikappade barn, än våra icke handikappade barn. Men vi älskar alla lika mycket!"
    Allt annat är djupt självbedrägeri.
  • Brünnhilde
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:49:17 följande:
    Gå till min blogg.. Där har du mig som lever ensam med fyra barn.. Två har funktionshinder.
    Jag är inte drabbad. jag är en av dom som du beskriver i inlägget...

Jag är ensamstående med 4 barn hemma.
    Ekonomiskt fattig.. Arbetslös.
    Jag har en krosskada i ryggen. Det ger vissa begränsningar och konstant värk.

Vi har varit ensamma sen jag separerade från en missbrukande man/pappa med mistingen i magen för typ 9 år sedan
    Hanna föddes med DS och vi är den absolut rätta familjen för henne..
    Hon kör definitivt inte oss i sank..
    Och det är jättefint! MEN - de flesta i din situation - med alla dom nackdelarna - skulle inte orka. Din ork - ditt val. Andras ork - deras val.
  • Brünnhilde
    Lavish skrev 2011-09-01 13:02:22 följande:
    Det är en berättigad fråga. Jag kan tänka mig funktionshinder/fel man kan födas med som faktiskt gör det svårt att se att livet skulle vara värt att leva. (T.ex kronisk, väldigt stark smärta) För mig personligen känns inte DS sådant dock, men min personliga åsikt är inte så mycket värd här.

Men nu är det ju så finurligt att det finns gott om folk med DS som är tillräckligt begåvade för att på rak arm kunna svara på den frågan. Jag kan ju inte tala för dem, men jag kan gissa att majoriteten skulle svara "jo det är det". Och då är ju faktiskt frågan utagerad, för vem kan ha större auktoritet att svara än en av de berörda?
    Fast de som överhuvudtaget förstår en sådan fråga, och kan svara på den, är inte de värst drabbade. Downs har ju många olika grader, från dom som aldrig ens kan äta eller sköta sina toalettbesök själva, tills dom som har bara lite låg intelligens och kan sköta någon form av arbete. De minst handikappade kan ju inte svara för de mera handikappade, menar jag...
  • Brünnhilde
    Jakkolina skrev 2011-09-01 13:08:26 följande:
    Kan du svara på mitt inlägg,ska min kusin föda ett till autistiskt barn till världen om hon kan välja...fast hon med facit i han vet att hennes redan två sjuka barn mår vedervärdigt i sitt tillstånd...bara för att man ska det,för att livet är värdigt oavsett hur ovärdigt det än är för den enskilde?
    Nu blev jag nyfiken - autism går väl inte att testa för på fosterstadiet..? Eller gör det det nu..?
  • Brünnhilde
    Jakkolina skrev 2011-09-01 13:21:05 följande:
    Nej det gör det inte,men rdom har också kromosomskador som man kan se!
    Sjukdomen grundar sig i ett fel hos mamman,en mutation på en gen som ger sjuka pojkar och friska flickor,något som hennes dotter har ärvt.
    Okej - tänkte väl!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes