God doesn´t make mistakes
Som många andra redan påpekat, så är det ju en enorm skillnad mellan ett _samhälles_ bortväljande av dessa barn, och att de enskilda föräldraparen gör det. Det första hoppas och tror jag aldrig kommer att bli verklighet i Sverige.
Men även om man skulle vara rädd för ett slippery slope, så tror jag inte på att _tvinga_ de mammor att föda som inte vill, nu. Utan då får man ta politisk strid när det börjar bli tal om obligatorisk fosterdiagnostik + abort - vilket jag som sagt ser som helt osannolikt i Sverige. Det finns alldeles för många goda krafter som skulle protestera.
Men som sagt - jag tror inte på tvångsfödslar heller, lika lite som på tvångsaborter. Beslutet att föda ett handikappat barn om det går att undvika är djupt personligt och individuellt. Du måste väl också förstå, att människor som anser sig orka med ett friskt barn, inte nödvändigtvis anser sig orka med ett handikappat barn..?
I tidningarna, när det är reportage om Downs-barn, så brukar det alltid vara gullegulliga medelklassfamiljer med förhållandet, ekonomin och livet övrigt i ordning (I alla fall _utåt_ sett...). Men i verkligheten drabbas ju även mammor som lever i dåliga förhållanden, som själva har psykiska eller fysiska problem eller är sjukliga, eller ha dålig ekonomi, eller ett mycket ansträngande arbete, eller barn sedan förr som har funktionshinder, diagnoser, eller bara är allmänt störiga och jobbiga... Att föda ett Downs-barn in i den miljön skulle inte vara rätt mot _någon_... Det skulle ju köra hela familjen i sank, tänker jag.