Inlägg från: Petra b |Visa alla inlägg
  • Petra b

God doesn´t make mistakes

Gjorde ett quadruppeltest (en variant av KUB om jag förstod det rätt). Hade det visat på en hög risk för trisomier hade jag gått vidare med ett fostervattensprov. 

Jag var inte speciellt orolig för att mitt barn skulle ha DS, och jag skulle förmodligen inte valt en abort om det visade sig att så var fallet. Varför? Individer med DS kan leva värdiga, långa och lyckliga liv.

Jag var däremot orolig för alla andra trisomier, där chansen är så katastrofalt liten att barnet överhuvudtaget överlever födseln, och nästan garanterat inte överlever sin ettårsdag. Om det hade visat sig att mitt barn hade trisomi 18 eller 13, så hade jag gjort en abort. Inte för min egen skull, utan för barnets. 

Fosterdiagnstiken är väldigt inriktad på just Morbus Downs, och jag begriper inte varför. För egen del så var det inte Trisomi 21 jag ville "utesluta", utan någon av de andra, värre, varianterna.  

• Petra b

En sak jag alltid funderar över när debatten om DS kommer upp...

Det finns många föräldrar som menar att de gör fostret en tjänst genom att abortera det. Därför att de inte orkar eller vill ta hand om ett funktionshindrat barn, för att barnet skulle bli oälskat och oönskat. Håller verkligen det argumentet?

När man väljer att sätta barn till världen måste man ju förbereda sig på att barnet KAN födas med funktionshinder/sjukdom eller drabbas av det i tidiga år, något annat är blåögt. 

Det finns mängder av funktionshinder och sjukdomar som är lika mycket eller mer begränsande än Morbus Downs, vad är det som gör att man vill och orkar med dessa barn då, enbart för att man inte hade möjlighet att välja bort dem? 

• Petra b
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:35:43 följande:
    Jag är en sådan förälder och jag tar mitt beslut utifrån den information jag kan få. Hade jag kunnat screena fler funktionshinder hade jag använt mig av det. Sedan kan det hända tillräckligt mycket svårt på vägen ändå.
    Men i nuläget täcker ju inte fosterdiagnostiken alla sjukdomar och funktionshinder? Om ett barn med Downs aborteras för att det skulle vara oönskat och oälskat, skulle då ett barn med ett annat funktionshinder vara lika oälskat?

Eller, summerat, går det bara att älska och vilja ha friska barn? 
  • Petra b
    puss skrev 2011-09-01 14:42:00 följande:
    eller så aborteras det av andra skäl.
    Jag lägger mig inte i själva abortfrågan, alla har rätt till att göra som de vill med sina kroppar och sina liv. 

...men det absolut vanligaste argumentet för att abortera DS-foster är ju trots allt det jag nämnde innan, och jag har alltid tyckt att det klingar en aning falskt.  
Svar på tråden God doesn´t make mistakes