Inlägg från: Trolletroll |Visa alla inlägg
  • Trolletroll

God doesn´t make mistakes

Till T.S. 
    Vilken underbar flicka du har!
    Mina barn har gått på samma dagis som en flicka med downs och jag har jobbat på ett gruppboende och ett dagcenter för personer med Downs. Dessa människor är fantastiska och vi har mycket att lära oss av dessa.
    Var inne och kikade lite på din sida och måste få säga att jag skulle inte göra testet... Men om jag vet att ett foster hade en "defekt" som gör att livet blir beroende av andra skulle jag också fundera på att "ta bort" det. Men Dina ord om att man då kränker de som redan är födda fick mig att tänka om lite..
    Men förklara för Din flicka hur synd det är om dessa personer som går miste om en så fin och mysig flicka som det skulle kunna bli? Det är ju inte den färdiga människan som tas bort utan ett foster. Det är en helt annan nivå.

Jag tycker Du verkar så klok och har en underbar humanistisk syn på livet. Men alla har inte de erfarenheter du har ju. 

Svår debatt....

Kram till Dig och din fina tjej! 

• Trolletroll
    puss skrev 2011-09-02 10:03:55 följande:
    "dessa människor"?
    "vi har mycket att lära"? vilka "vi" och vilka "dessa"?
    att generalisera så är att sprida fördomar.
    Ja, du har rätt. Läs. Människor med Downs syndrom och/eller andra utvecklingshandikapp har mycket att lära oss. 
    Det JAG har lärt mig är att tänka lite annorlunda, enklare och ärligare. De jag jobbade med var ärliga och rakt fram på ett mycket trevligt och enkelt sätt. Det kan jag önska att fler fick "lära sig". 

Hoppas detta är bättre uttryckt. Glad 
  • Trolletroll
    Myzan skrev 2011-09-02 10:08:01 följande:
    Men strunt i hur det skrivs. Läs kontentan istället. Ibland hittar man inte rätt ord eller vet exakt hur man ska skriva så sluta peka finger. Jag har ett barn med en diagnos och jag vet hur svårt det är för andra människor att ibland veta hur dom ska uttrycka sig. Huvusaken är att kontentan är rätt!
    Tack =) 
  • Trolletroll
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:08:43 följande:
    alla som generaliserar är idioter?
    =) 

Bra skrivet...  
  • Trolletroll
    Sarah f skrev 2011-09-02 10:18:38 följande:
    När det gäller attityder så är det ju just hur man beskriver som är avgörande, speciellt i en skriven diskussion. Omedvetna formuleringar avslöjar ju ofta en tanke som aldrig blir uttalad.
    Skriver man att DSbegåvade, de är glada och kramgoda och mysiga så har man klumpat i hop dem och inte på något sätt respekterat deras enskilda värde. 
    Det var absolut inte meningen att ta bort deras individuella värde genom att skriva så...generaliserande...  Hoppas det jag skrev till Puss Där jag skrev om mina meningar är bättre.. 

Ber om ursäkt.. Jag har absolut ingen attityd . Vill inte ha en iaf.  
Svar på tråden God doesn´t make mistakes