Zargenta skrev 2011-09-02 12:56:42 följande:
Men vem är det som avgör vad som är värdigt liv och inte? Jag tycker kanske inte det är värdigt liv att behöva se folk som kissar och bajsar på sig, snorar och dregglar okontrollerat och inte de heller? (Bebisar växer upp och ifrån sånt beteende oftast eller hur?) Men om de inte kan kommunicera fram det själva och vi ska föra deras talan, är det då våra värderingar vi lägger fram? Kan de ens förstå begreppet värdigt?
Sen den här socioekonomiska diskussionen är inte något jag är ute efter, jag är ute efter rätten att få bestämma själv vad jag vill föda och inte, mina förutsättningar och vad jag vill kunna ge mitt barn för förutsättningar :)
Jag antar att det är upp till var och en att avgöra om dens liv är värdigt? Att du tycker det är äckligt med snor och dreggel betyder ju inte att någon som snorar och dregglar upplever sitt liv som ovärdigt.
Tror du bebisar upplever sitt dregglande som ovärdigt och endast tröstar sig med tanken på att de kommer växa i från det? Nej de har ett annat perspektiv.
Det är mycket få människor som är så handikappade att de inte kan förmedla om de är glada eller missnöjda. Har aldrig träffat någon, iallafall. Kommunicera kan man göra på många sätt. Även en helt nyfödd bebis kan kommunicera. Man behöver i princip vara hjärndöd för att inte klara av det.