Inlägg från: miljarden |Visa alla inlägg
  • miljarden

God doesn´t make mistakes

Zargenta skrev 2011-09-02 12:18:19 följande:
    Du verkar chockad över att jag tycker att vi skulle kunna lägga tiden och pengarna som går åt assistansverksamhet på att fixa jobb och boende till alla som behöver tex? Jag säger inte att handikappade eller personer med funktionsnedsättningar inte är människor med värde!
    Vänd på det lika gärna: Varför ska vi lägga pengar och resurser på folk som inte kan ordna jobb och bostad själva, när vi kan lägga dem på att hjälpa folk till ett bra och värdigt liv?
  • miljarden
    Zargenta skrev 2011-09-02 12:26:46 följande:
    Att det finns andra områden i samhället som skulle behöva få hjälp av arbetskraft men pengarna finns inte till detta... Oavsett så har jag inte något önskemål om att skjuta av folk med funktionshinder eller utvecklingsstörningar och handikapp, utan jag vill ha kvar rätten och möjligheten att för egen del och för andras del, kunna få veta vad jag ger mitt barn för förutsättningar i livet!
    Jag förstår vad du menar, men samtidigt hoppas jag att du inser vad som provocerar med detta. Tänk dig själv att tillhöra en grupp som de allra flesta väljer bort genom att abortera? Folk med ds är inte bara somliga otursdrabbade föräldrars barn, utan de är ju individer med ett eget människovärde och sin egen rätt till liv.
    Det är ju inte fråga om att bara föräldrarna blir stötta för att du och andra inte drömmer om ett liv med deras älsklingar, utan det handlar om att en grupp med människor hamnar i ett väldigt utsatt läge när de flesta väljer bort att föda barn med deras syndrom. Fördomarna om gruppen får styra deras situation.
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 12:50:12 följande:
    Vad menar du är värderingen i det fallet? Att en människa som väljer abort värderar ett foster med DS lägre än ett friskt foster?

Realiteten för de flesta med DS är att de inte kan få ett arbete, utan får sysselsättning i en skyddad verksamhet, att de har stora kognitiva begränsningar (eller att de är goa, enkla och glada! som några i tråden skrivit..) som gör att de är beroende av samhällsstöd resten av livet. Att välja att föda ett barn med dessa förutsättningar till världen handlar inte bara om värderingar, det kan också handla om omsorg för sig själv, sin bestående familj och för det ofödda fostret framtida liv. Och som många nämnt tidigare, ja risken finns att barnet får en skada/sjukdom/annat trots detta men det hindrar inte föräldrar att göra vad de kan för att ge sig själva, sin familj och sitt barn ett optimalt, friskt liv.
    Fast det du talar om som realiteten beträffande är ju inte den enda nödvändiga verkligheten beträffande sysselsättning för folk med funktionsnedsättningar. Lika väl kunde man från samhällets sida bli bättre på att hjälpa folk med funktionsnedsättningar att få en vettig sysselsättning. I USA är man t ex mycket bättre på det.
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 12:56:05 följande:
    Och vad är fördomarna om "gruppen"?
    Bara det här säger en del: mongo och cp är vanliga skällsord. Att ha en psykisk funktionsnedsättning är ett socialt stigma, inte bara för individen utan för hela familjen. Få har koll på vad människor med funktionsnedsättningar klarar av, eller hur god livskvalitet de kan ha. Folk tror att de i första hand orsakar lidande för sin familj. Jag tycker att det är ett märkligt perspektiv på en annan människas liv. Finns skitjobbiga människor även utan funktionsnedsättningar. Det betyder inte att de inte gör livet bättre och lyckligare för sina nära.
  • miljarden
    Zargenta skrev 2011-09-02 12:56:42 följande:
    Men vem är det som avgör vad som är värdigt liv och inte? Jag tycker kanske inte det är värdigt liv att behöva se folk som kissar och bajsar på sig, snorar och dregglar okontrollerat och inte de heller? (Bebisar växer upp och ifrån sånt beteende oftast eller hur?) Men om de inte kan kommunicera fram det själva och vi ska föra deras talan, är det då våra värderingar vi lägger fram? Kan de ens förstå begreppet värdigt?

Sen den här socioekonomiska diskussionen är inte något jag är ute efter, jag är ute efter rätten att få bestämma själv vad jag vill föda och inte, mina förutsättningar och vad jag vill kunna ge mitt barn för förutsättningar :)
    Jag antar att det är upp till var och en att avgöra om dens liv är värdigt? Att du tycker det är äckligt med snor och dreggel betyder ju inte att någon som snorar och dregglar upplever sitt liv som ovärdigt.
    Tror du bebisar upplever sitt dregglande som ovärdigt och endast tröstar sig med tanken på att de kommer växa i från det? Nej de har ett annat perspektiv.
    Det är mycket få människor som är så handikappade att de inte kan förmedla om de är glada eller missnöjda. Har aldrig träffat någon, iallafall. Kommunicera kan man göra på många sätt. Även en helt nyfödd bebis kan kommunicera. Man behöver i princip vara hjärndöd för att inte klara av det. 
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:03:14 följande:
    Och det är skitbra att arbetsmarknaden fungerar bättre för vissa personer med funktionshinder i USA, det tycker jag definitivt. Däremot är det äckligt hur företagen använder detta som Good-will för att framstå som Moder Teresa själv. Det är nedlåtande.
    Det håller jag med om!
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:08:49 följande:
    Tror du att det bara är fördomar som får människor att välja abort av ett foster med ex DS? Eller finns det någon "befogad" anledning?
    Jag anser inte att jag har rätt att avgöra vad som är en befogad anledning till abort av något foster. Jag har också svårt att uttala mig om orsakerna till att folk aborterar foster med ds. Känner ingen som har gjort det.
    Personligen skulle jag nog ha försökt undvika att få två eller fler barn med funktionsnedsättningar.

Men människor med psykiska funktionsnedsättningar är så bortschasade ur den vanliga populationens värld att få känner någon med dessa. På avstånd ser man bara vad de inte kan och är, men man missar vad de kan och är. Det leder till fördomar. Alla som känner någon med en funktionsnedsättning som leder till att personen dregglar vet att dregglet är av minsta betydelse, t ex.

Men att alla som väljer att abortera foster med ds skulle göra det på grund av fördomar tror jag inte.
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:45:00 följande:
    I den sista meningen syftade jag inte på att du miljarden var barnslig som tog upp det, det var nog lite oklart.
    Jag tycker det är helt på sin plats att ta upp dregel som exempel eftersom det har anförts som ett tecken på ett ovärdigt liv här i tråden.
  • miljarden
    Zargenta skrev 2011-09-02 13:33:00 följande:
    Men fortfarande, HUR kan de kommunicera fram själva huruvida de anser sitt liv vara av värdigt format eller inte? Ett spädbarn har inte sånt perspektiv men växer upp till att få det senare, ett utvecklingsstört barn gör inte det oftast eller hur? Att visa att de är glada eller arga för att de har ont, kiss i blöjan eller ser en katt på gatan, är inte ett giltigt skäl för mig som säger att de förstår innebörden av värdigt eller huruvida de själva anser sitt liv vara värdigt. Så hur ska VI kunna säga att de avgör själva om de inte KAN göra det?
    Räcker det inte med att man är glad och nöjd? Måste man även uttryckligen definiera sitt liv som värdigt för att ens existens ska vara berättigad?

Det är inte medfött att känna sig ovärdig för att man inte kan hålla efter sin avföring själv, eller för att man dreglar. Tror kanske inte att så många med så grava psykiska funktionsnedsättningar att de inte kan prata eller kontrollera sin avföring har det metaperspektivet på sitt liv.
  • miljarden
    HälläBällä skrev 2011-09-02 13:54:51 följande:
    Jag var otydlig. Jag syftade på Zargenta som skrev  "Jag tycker kanske inte det är värdigt liv att behöva se folk som kissar och bajsar på sig, snorar och dregglar okontrollerat och inte de heller?" Det var DET som kändes barnsligt.
    Jag läste slarvig. Missade ditt "inte" i förra inlägget. Tur att jag inte blev rasande och började bete mig som en idiot bara därför.
  • miljarden
    Zargenta skrev 2011-09-02 13:56:37 följande:
    Och just därför kan DE själva inte sätta stämpeln värdigt eller ovärdigt på deras liv heller utan där lägger vi ord i munnen på dem och säger att de lever ett värdigt liv!

Glad och nöjd, för att man inte förstår bättre eller glad och nöjd för att man verkligen anser att livet är toppen utifrån ett annat perspektiv än vad man egentligen kanske inte klarar av att förstå?
    Har man inte möjligheten att filosofera över sin existens på metanivå så har man per se inte ett värdigt liv?
    Förstår bättre än vad? Att du tycker att dregel gör ett liv ovärdigt betyder inte att det är så.
    Det finns ett "rätt" perspektiv utifrån vilket ett liv ska värderas?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes