Inlägg från: Nicke Nyfiken |Visa alla inlägg
  • Nicke Nyfiken

God doesn´t make mistakes

Jag har en lillasyster som är utvecklingstörd. Hon är adopterad från Indien och var där förtidigt född så troligtvis fick hon en hjärnskada vid födseln, hon har också en lättare CP skada. Jag vet hur det är att leva med någon som är utvecklingsstörd, dock rätt lindrigt då hon idag bor i egen lägenhet med resurshjälp någon gång i veckan. Jag har träffat många utvecklingsstörda genom åren då hon var med i FUB, gick i säskola osv.
    Jag valde att göra KUB och NUPP under båda mina graviditeter och hade valt att göra abort om vi hade fått reda på kromosomfel. Jag vet hur jobbigt det är att leva med en som är utvecklingstörd och då menar jag inte själva personen utan allt runt omkring. Jag och min man tog beslutet att vi inte ville göra det. Jag tycker det är bra att man har möjligeten för just NUPP och KUB som är riskfria för fostret och jag tycker det är bra att man har em valmöjliget att göra abort om man känner att det är det man verkligen vill göra.
    Dock tycker jag att man redan innan man ör testerna skall ha bestämt sig för vad man vill göra vid ett "dåligt" resultat och inte ta det som ett extra ultraljud.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes