God doesn´t make mistakes
Underbar tjej,men jag hade gjort abort ändå om mitt barn haft ds!
Underbar tjej,men jag hade gjort abort ändå om mitt barn haft ds!
Och vad tror du detta beror på?
Jag tror att det är vi i samhället som gjord många av dem med DS till dessa jobbiga personer.
Vi har gömt undan dem, vi har särbehandlat dem och satt dem i specialskola (särskola) utan undervisning och bara förvaring, skogspromenader och lite bakning.
Du kommer troligen snart märka att det kommer bli ändring på detta och det är att dagens barn med Downs syndrom får mer hjälp från start och detta på grund av att barnen tränas från de födds och många av barnen med Downs syndrom också börjar i vanlig klass och får förebilder från den "riktiga" värden och också draghjälp.
Särkolorna blir också bättre (inte alla men fler har blivit de) och lär barnen saker och inte bara förvarar dem.
När personer med Downs syndrom (och så klart andra diagnoser där personerna har utvecklingsstörning) sedan blir vuxna ska de ut och jobba och få en vardag med krav och mening. Inte bara vara på ett gruppboende hela tiden och åka på utflykter i grupp och gå på FUB dans en gång i veckan (eller månaden för där är allt nerdraget också).hAR MAN EN U
Hej
Jag vet flera med DS som går i vanlig klass i vanlig skola.
Så fast man har DS och utvecklingsstörning så behöver man inte vara på en särskola.
Gör man inte psykologtesterna på sitt barn med DS (eller andra utvecklingsstörningar) så kan barnet enligt skollagen inte gå i särskola.
Sedan följs tyvärr inte denna lag så bra men så står det och så är det.
Men vanlig klass och vanlig skola går vist barn med DS idag i.
Det behövs tester för att ett barn ska bli inskriven i särskola och det helt enligt skollagen.
Inget barn får börja i särskola utan en sådan utredning.
Självklar har de flesta barn med DS som går i vanlig skola hjälp av något slag.
Så du tycker att man i Norge gör fel med alla barn med DS och andra utvecklingsstörningar där det inte finns särskola utan där alla barn skrivs in i den vanliga skolan och gå i vanlig klass med extra hjälp.
Lika är det i Canada och många delstater i USA.
Och jag känner flera barn med DS i vanlig klass och där sitter inget av dem och tycker synd om sig själva utan de är en i gruppen och de är omtyckta.
Mitt barn går i särskoleklass men mitt i en vanlig skola och har sin fritidsverksamhet med de vanliga eleverna.
Mitt barn går i särskoleklass enbart för att den skola hon tillhörde inte hade den viljan att ta mot henne så därför sökte vi inte dit. Hade de velat satsa på mitt barn hade jag självklart tackat ja och låtit henne gå med sina kompisar från dagis och dem som bor runt oss plus hennes tvillingsyster.
Kan säga att denna skola bryter mot lagen att inte vilja ta mot henne plus FN:s barnkonvention.
Om du tror att de föräldrar som sätter sina barn med DS i vanlig skola ser rosenrosa på sina barn så har du väldigt fel. Är det något som är jobbigt och innebär många strider så är det när man sätter sitt barn med DS i vanlig skola.
Många särskolor har inga utbildade lärare och enligt den nya skollagen behöver inte heller de som jobbar på särskolan ha lärarutbildning utan endast förskolelärare med specialkurser.
Jag har turen att ha mitt barn i en särskola där det finns en utbildad lärare och inte bara förskolelärare.
Skulle du sätta ditt barn i en skola med outbildad personal?
Jag skulle inte göra detta i alla fall och det avser både det barnet med utvecklingsstörning och det barnet utan utvecklingsstörning.
I min värd är ordet mupp ett nervärderande och ett fult ord.
Men har man inte ett barn med utvecklingsstörning eller är nära anhörig eller jobbar med personer som har utvecklingsstörning (och verkligen gillar sitt jobb) så kan de vara svårt att förstå varför jag reagerade.
Men fortsätt du använd detta ord så håller jag tummarna att ditt barn i magen kommer ut utan skavanker och i framtiden slipper bli kallad detta ord av dig och andra.