Inlägg från: Balooo |Visa alla inlägg
  • Balooo

God doesn´t make mistakes

Underbar tjej,men jag hade gjort abort ändå om mitt barn haft ds!

• Balooo
    Travolta skrev 2011-09-02 23:45:59 följande:
    Så barn utan Ds är stora, onda och fula?
    Nje och alla barn med ds är inte goa o glada och söta heller!
    Vuxna med ds är mycket komplicerade,klarar motgångar mycket dåligt och är ledsna ofta,jag har jobbar med funktionshindrade i över tio år så jag har träffat en del!
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-02 23:59:26 följande:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/manniskan-har-r...
    Vad skulle bli sämre för att man kan undvika allvarliga funktionshinder i framtiden,dom kommer ju aldrig att försvinna helt ändå?

Känner sig den här flcikan Ida förnedrad för att jag inte vill föda ett barn med en kromosomskada så beror det på att hon inte kan förställa sig vad detta barn kan få gå igenom i värsta fall,operationer,smärta,utvecklingsstörning och ett liv på ett gruppboende i framtiden!

Varför skulle hon må dåligt för att någon väljer bort det,det är ju inget barn man väljer bort,utan ett foster som ännu inte har ett medvetande
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 01:01:39 följande:
    Jadu.. Hon kanske skulle ha svarat dig att " ja.. jag förstår så väl att du inte vill ha sådana som mig i ditt liv."
    Sen skulle hon står där med stärkt självkänsla.

Om man läser Idas sida så är det inte funktionshindret som gett henne problem.. Det är ju faktiskt dom sk normala som satt hindren för henne. Dom har enbart gått på hennes DS och likställt det med att hon inte är kapabel och inte vem hon är och hennes möjligheter.

Att bo på ett gruppboende är finfint ju.. Hon slipper aldrig vara ensam.. Tänk så mycket svår ensamhet och isolering det finns för dom sk normala. Vi skulle behöva gruppboenden till dom också.
    Utvecklingsstörningen behöver ju inte ge problem för individen. Det skulle isf vara annat som skapar dom problemen.. Fördomar.. rädsla.. avståndstagande.. felriktad hjälp.. m m
    Men så är det väl för alla,det beror mycket på omgivningen hur livet utvecklar sig och har man ds så är problemen större.

Tänk dig att du ska flytta hemifrån och du får inte välja själv vart,utan du får en plats av kommunen där det finns en ledig plats.
    Många av dina grannar är aggressiva,kan inte prata,många sitter i rullstol,alla har olika diagnoser och är i åldrar 20-92,sammanlagt ungefär 4-5 stycken,som du ska bo med.

Efetrsom du behöver hjälp med komma ut på aktiviteter så har du en personal med dig hela tiden,ofta också en av dom andra boende på samma gång.

Allrummet där alla äter har lås på kyl o frys så du kan inte ta något där om du vill.

Personalen har sina rutiner och du får hjälp med städ o tvätt 1 gång i veckan för övrigt finns ingen du kan prata med på boendet för ingen annan kan prata.

På sommaren kommer det in uttråkade sommarvikarer som aldrig sett en funktionshindrad och som bara är där för att tjäna pengar under sommarlovet.

Sådär har det sett ut på 3 av dom 5 boenden jag jobbat på genom åren och dom andra två har inte varit långt ifrån.
    Det är större o större personalbrist för varenda år som går och det är ett lågstatus jobb!

Det finns ju inte ett boende att fylla med bara ds så olika diagnoser får trängas ihop!

Kan du förstå att jag inte vill sätta ett barn till världen med en framtid som denna?
  • Balooo
    pussar o kramar skrev 2011-09-03 09:16:18 följande:

Och vad tror du detta beror på?

Jag tror att det är vi i samhället som gjord många av dem med DS till dessa jobbiga personer.
    Vi har gömt undan dem, vi har särbehandlat dem och satt dem i specialskola (särskola) utan undervisning och bara förvaring, skogspromenader och lite bakning.
    Du kommer troligen snart märka att det kommer bli ändring på detta och det är att dagens barn med Downs syndrom får mer hjälp från start och detta på grund av att barnen tränas från de födds och många av barnen med Downs syndrom också börjar i vanlig klass och får förebilder från den "riktiga" värden och också draghjälp.
    Särkolorna blir också bättre (inte alla men fler har blivit de) och lär barnen saker och inte bara förvarar dem.

När personer med Downs syndrom (och så klart andra diagnoser där personerna har utvecklingsstörning) sedan blir vuxna ska de ut och jobba och få en vardag med krav och mening. Inte bara vara på ett gruppboende hela tiden och åka på utflykter i grupp och gå på FUB dans en gång i veckan (eller månaden för där är allt nerdraget också).hAR MAN EN U

Om man har en utvecklingstörning så kan man inte gå i vanlig klass.
    Dom får undervisning redan idag men då på särskola oftast,i annat fall har dom en personlig assistent på skolan.
    Dom får massor av hjälp som barn,det är värre när dom blir störr.
    När man flyttar in på ett gruppboende så faller allt annat,man räknar med att boendet ska tillgodose allt.

Jobba har dom också i form av daglig verksamhet några gånger i veckan.
    Allt som du nämner finns redan!

Glöm inte att en vuxen med ds är ca 10 år äldre biologist i och med att kroppen åldras fortare,därav deras korta livslängd,dom blir trötta oftare och orkar inte hålla igång som normala människor.dom hör dåligt pga trånga hörselgångar,dom har värk i leder pga överrörlighet.
    Dom flesta bär på en stor övervikt som görr att dom inte orkar hoppa runt i skog o mark eller springa i stan och gör man det med dom så får man vara beredd på mycket pauser och att en utflykt kan ta en hel dag.
  • Balooo
    liag skrev 2011-09-03 11:37:35 följande:

Hej

Jag vet flera med DS som går i vanlig klass i vanlig skola.
    Så fast man har DS och utvecklingsstörning så behöver man inte vara på en särskola.
    Gör man inte psykologtesterna på sitt barn med DS (eller andra utvecklingsstörningar) så kan barnet enligt skollagen inte gå i särskola.
    Sedan följs tyvärr inte denna lag så bra men så står det och så är det.

Men vanlig klass och vanlig skola går vist barn med DS idag i.

Som du ser så skrev jag att i annat fall har dom en assistent....i en vanlig skola men med en assisten!

Det behövs oftast inga tester på barn med ds för 98% har en utvecklingstörning som visat sig långt innan skolstart!

Tror att man begår ett stort fel om man försöker hoppa över deras handikapp och genom en rosa gardin försöker förminska deras problem.

Tänk dig själv att sitta i en vanlig klass och alltid vara den som fattar sist och fattar minst,det är heller inget att sträva efter
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:05:47 följande:
    Samhället erbjuder tester... Alltså en rättighet befäst i lagar.

det ger en värdeminskning på redan existerande personer med DS.

Enkelt nu.. Om liknade lag fanns för rödhåriga.. Så är det en värdeminskning på rödhåriga personer. Dom duger inte med sitt röda hårsvall....därför får man välja bort genom selektiv fosterdiagnostik.

Observera nu att det var ett exempel bara...
    Inget bra exempel eftersom ds är ett handikapp som hindrar en person att leva ett ett självständigt liv  coh det betyder att man hela sitt liv är beroende av andra människor för sin ADL.
  • Balooo
    Sarah f skrev 2011-09-03 12:15:51 följande:
    Inte alls, man kanske verkligen önskar ett rödhårigt barn! Du är ute och seglar, vännen.
    Eller kan köpa hårfärg kanske))
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 11:56:06 följande:
    Lyssna istället.

Jag säger INTE det du säger.
    Men däremot säger jag att TESTERNA är en värdeminskning på redan existerande personer.
    Med risken för att bli brutalt solklar då!

Alla människor vill att deras barn ska vara friska,nu finns det ett test som gör att man kan välja bort ett foster som har ett allvarligt kromosomfel som hindrar dom från att växa upp och bli normala,leva tonårsliv,resa jorden runt,skaffa barn ,plugga till det dom vill bli mm mm.

Man kanske inte står ut med att ens barn ska bara beroende av andra hela livet,kanske ha hjärtfel,ledvärk och åldras i förtid.
    Man kanske redan har ett handikappat barn eller man kanske har en sjuk make eller maka.

Det är inte synd att det finns tester som visar ds,det är synd att det inte finns tester som visar autism och grav utvecklinsstörning i övrigt!

Som du resonerar så är det ju dumt att det finns forskning för säkrare förlossning,för det är ju förnedrande för alla som lever med sin förlossnings skada,det är ju som att säga att dom inte borde finnas.
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:22:57 följande:
    Gör jag det??  Det är dina ord isf inte mina.

Men okunskap finns i massor!!
    Men hur kan du kalla folk okunniga???

Det är väl kunskapen om hur det kan vara att få ett barn med ds som gör att folk testar sig,antingen vill man ta bort det eller så vill man vara förberedd.

Ett barn med ds är ett barn där något gått fel man älskar det barnet ändå,det gör man om man får ett barn med tre huvuden och fjorton armar också,men kan man undvika det så tror jag att dom flesta väljer det.

Vi har två barn i familjen(inte mina barn) som är funktionshindrade och utvecklingsstörda,ingen i vår familj tycker att det är en förnedring att inte alla vill ha barn med dessa diagnoser och hade varit glada om det funnits en test som visat hur det låg till.....men vi älskar dom precis som dom är,men vi vt också att dom har ett svårt liv som väntar!
  • Balooo
    liag skrev 2011-09-03 12:46:08 följande:

Det behövs tester för att ett barn ska bli inskriven i särskola och det helt enligt skollagen.
    Inget barn får börja i särskola utan en sådan utredning.

Självklar har de flesta barn med DS som går i vanlig skola hjälp av något slag.

Så du tycker att man i Norge gör fel med alla barn med DS och andra utvecklingsstörningar där det inte finns särskola utan där alla barn skrivs in i den vanliga skolan och gå i vanlig klass med extra hjälp.
    Lika är det i Canada och många delstater i USA.

Och jag känner flera barn med DS i vanlig klass och där sitter inget av dem och tycker synd om sig själva utan de är en i gruppen och de är omtyckta.

Mitt barn går i särskoleklass men mitt i en vanlig skola och har sin fritidsverksamhet med de vanliga eleverna.
    Mitt barn går i särskoleklass enbart för att den skola hon tillhörde inte hade den viljan att ta mot henne så därför sökte vi inte dit. Hade de velat satsa på mitt barn hade jag självklart tackat ja och låtit henne gå med sina kompisar från dagis och dem som bor runt oss plus hennes tvillingsyster.
    Kan säga att denna skola bryter mot lagen att inte vilja ta mot henne plus FN:s barnkonvention.

Om du tror att de föräldrar som sätter sina barn med DS i vanlig skola ser rosenrosa på sina barn så har du väldigt fel. Är det något som är jobbigt och innebär många strider så är det när man sätter sitt barn med DS i vanlig skola.

Många särskolor har inga utbildade lärare och enligt den nya skollagen behöver inte heller de som jobbar på särskolan ha lärarutbildning utan endast förskolelärare med specialkurser.

Jag har turen att ha mitt barn i en särskola där det finns en utbildad lärare och inte bara förskolelärare.

Skulle du sätta ditt barn i en skola med outbildad personal?

Jag skulle inte göra detta i alla fall och det avser både det barnet med utvecklingsstörning och det barnet utan utvecklingsstörning.

Men du kommer att få sätta ditt vuxna barn på gruppboende där det verkligen är stpr brist på utbildad personal.

Jag säger att det är fel att barnen går i vanlig skola om dom inte är begåvade nog att göra det,för dom känner att dom är annorunda och att dom behöver en särbehandling hela tiden och det är förödande för vem som helst!

Men när vi säger till dig att det är just sådant som du beskriver ovan man vill undvika genom tester,så säger du hela tiden att det är fördomar att det är mera problem med någon som har ds och att ser man problem så blir det problem.
    Din dotter är bara tio år och du ser redan hur det kommer att bli,det finns inte resurser till allt dom behöver,inte så att det kan bli riktigt bra i alla falla,det finns det inte för folk som behöver stöd eller råd alls.

Tror du att det skulle bli bättre om det fanns fler funktionshindrade?
  • Balooo
    liag skrev 2011-09-03 13:03:17 följande:
    10 år?? Mitt barn är inte 10 år.

Mitt barn ska inte bo i gruppboende om det inte är så att hon vill det själv när hon blir vuxen. 

Vad har jag skrivit om fördomar? Jag tror du blandar ihop mig med någon annan nu.   

Jag förlåt,det var till TS ))
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:45:47 följande:
    Det jag pratar om sen länge är redan existerande människor. Om värdeminskning.

Sen slinker det ner på annan nivå emellanåt.

Min start var att fosterdiagnostiken kränker redan existerande människor.
    Det var det jag vill diskutera om.. Men ni ställer frågor som gör att det flyter ut på annat.
    Just nu får du göra vad du vill.. jag lägger inte några tankar på det.
    Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:47:29 följande:
    Finns inget att klura på. Det är ju självklart det som är OK för mig =)

Där finns fosterdiagnostik i form av UL
    Har du gjort ultraljud eller nupp,kub test själv
  • Balooo
    liag skrev 2011-09-04 10:03:50 följande:

I min värd är ordet mupp ett nervärderande och ett fult ord.
    Men har man inte ett barn med utvecklingsstörning eller är nära anhörig eller jobbar med personer som har utvecklingsstörning (och verkligen gillar sitt jobb) så kan de vara svårt att förstå varför jag reagerade.
    Men fortsätt du använd detta ord så håller jag tummarna att ditt barn i magen kommer ut utan skavanker och i framtiden slipper bli kallad detta ord av dig och andra.

Förstår inte alls MUPP=Mindre utvecklad person....måste få fråga någon mer utvecklad vad det andra p:et kommer ifrån och vad det betyder!!

Fruktansvärt ord och jag har aldrig hört det förr!
  • Balooo
    Zargenta skrev 2011-09-04 10:20:07 följande:
    Mupparna, the Muppet show, näe skämt åsido, det var en benämning som kom till för längesedan och stavningen fick jag aldrig klar för mig heller då det saknas ett p som sagt.

Men att skriva en "mup" och beskriva då en mindre utvecklad person ser inte så fint ut, därav att man lägger till ett p. Tror jag.
    Jag är ju för screening som sagt,jag har arbetat med med både ds och andra utvecklingsstörningar hos vuxna i många långa år och ser vilka problem det blir.

Men visst är det underbara personer på sitt eget sätt och klart att dom är lyckliga i sin lilla värld,för den är ofta väldigt liten...dock skulle jag inte själv välja att sätta ett barn med den problematiken till världen om jag kan välja.

Men att kalla dom öknamn det är för mig helt främmande.
  • Balooo
    Zargenta skrev 2011-09-04 10:43:56 följande:
    Det var som sagt inte med mening att kalla dem öknamn, jag försökte bara "gruppa" ihop med ett samlingsord som för MIG är mer neutralt och harmlöst.
    Jag förstår,ingen fara!
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-04 11:22:05 följande:
    Min frågeställning är:

Kränks redan levande personer med DS när vi har tester som en rättighet befäst i lagen?

Det är väldigt svårt tydligen att hålla sig till den frågan.
    Det finns så mycket man skulle kunna ta upp utan att gå på det som kommer innan ett FVP.
    Jag struntar fullständig i om någon inte vill ha ett barn med DS.
    Kvinnans egna valmöjligheter enl dom tester som finns struntar jag också i denna diskussion.
    Jag struntar i allas för och emot argument för att ha ett barn med DS

Frågor typ den som Baloo frågade "Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
    Det och andra liknade frågor är en helt annan diskussion. Som jag mer än gärna tar någon gång.

Ni utgår från eran rätt att göra som ni vill..
    Jag utgår från helt annat. Jag utgår från dom med DS. Dom dom redan existerar.
    Jag utgår från dom tester befästa i lagen, som jag anser är ett ifrågasättande och en värdeminskning.
    TVÅ olika sidor av denna delikata fråga. Dom redan existerande och dom ofödda (kvinnans val)
    Lagen är i mitten av detta. En lag som har tagit ställning mot DS

Jag anser att jag har rätt till min frågeställning i min tråd eftersom jag tog upp just denna fråga.

Hela tiden flyter ni ut på helt annat som inte är relevant till frågeställningen.
    Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
    Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
    Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut.

Man tog bort personen och syndromet.

Jag utgår från det jag känner i hjärta och själ.

Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har.
    Människovärdet är knuten till själva existensen.

Jag tycker det är lönlöst för min del att fortstätta denna diskussion. Det blir samma frågor som ältas fram och tillbaka. Det blir lite väl tjatigt och inte konstruktivt alls. Men ni får gärna ha eran.

Jag har mina teorier varför den här frågan är så delikat.. så svårt för er att ens reflektera över. Varför ni hugger som kobror och är fullständig blinda för frågeställningen. Men tar det inte här utan i bloggen. Annars så blir jag sittandes här i ett par veckor med en drös av kvinnor, ja er, som går fullständig ballistic över det.

Jag dömer absolut ingen. Jag förstår och lider med kvinnor som gör mycket svåra och traumatiska val. Val som jag aldrig kanske skulle ha gjort men jag kan känna och föreställa den smärta dom genomlever.

Jag får tacka för mig för denna gång. Önskar er alla bara gott.

Sköt om er!

Sirpa

I Expressen idag www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-li...
    En diskussion: www.expressen.se/nyheter/1.2549475/fler-barn-...
    Du har fel,min fråga är lika relevent som alla andra frågor om screening.

Om man har två barn med ds och är gravid,är det då fel att göra en screening och ta bort ytterligare ett ds barn,är det en kränkning mot hennes andra två eller är det inte det.

Antingen är man för screening i alla fall eller så är man emot det,som sagt inte bara ds man ser på dessa screeningar!
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-04 11:22:05 följande:
    Min frågeställning är:

Kränks redan levande personer med DS när vi har tester som en rättighet befäst i lagen?

Det är väldigt svårt tydligen att hålla sig till den frågan.
    Det finns så mycket man skulle kunna ta upp utan att gå på det som kommer innan ett FVP.
    Jag struntar fullständig i om någon inte vill ha ett barn med DS.
    Kvinnans egna valmöjligheter enl dom tester som finns struntar jag också i denna diskussion.
    Jag struntar i allas för och emot argument för att ha ett barn med DS

Frågor typ den som Baloo frågade "Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
    Det och andra liknade frågor är en helt annan diskussion. Som jag mer än gärna tar någon gång.

Ni utgår från eran rätt att göra som ni vill..
    Jag utgår från helt annat. Jag utgår från dom med DS. Dom dom redan existerar.
    Jag utgår från dom tester befästa i lagen, som jag anser är ett ifrågasättande och en värdeminskning.
    TVÅ olika sidor av denna delikata fråga. Dom redan existerande och dom ofödda (kvinnans val)
    Lagen är i mitten av detta. En lag som har tagit ställning mot DS

Jag anser att jag har rätt till min frågeställning i min tråd eftersom jag tog upp just denna fråga.

Hela tiden flyter ni ut på helt annat som inte är relevant till frågeställningen.
    Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
    Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
    Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut.

Man tog bort personen och syndromet.

Jag utgår från det jag känner i hjärta och själ.

Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har.
    Människovärdet är knuten till själva existensen.

Jag tycker det är lönlöst för min del att fortstätta denna diskussion. Det blir samma frågor som ältas fram och tillbaka. Det blir lite väl tjatigt och inte konstruktivt alls. Men ni får gärna ha eran.

Jag har mina teorier varför den här frågan är så delikat.. så svårt för er att ens reflektera över. Varför ni hugger som kobror och är fullständig blinda för frågeställningen. Men tar det inte här utan i bloggen. Annars så blir jag sittandes här i ett par veckor med en drös av kvinnor, ja er, som går fullständig ballistic över det.

Jag dömer absolut ingen. Jag förstår och lider med kvinnor som gör mycket svåra och traumatiska val. Val som jag aldrig kanske skulle ha gjort men jag kan känna och föreställa den smärta dom genomlever.

Jag får tacka för mig för denna gång. Önskar er alla bara gott.

Sköt om er!

Sirpa

I Expressen idag www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-li...
    En diskussion: www.expressen.se/nyheter/1.2549475/fler-barn-...
    Min fråga till dig.

Kränks redan levande personer med svåra hjärnskador när vi väljer att ta bort foster med liknande skador??
Svar på tråden God doesn´t make mistakes