Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

God doesn´t make mistakes

Mad as snow - Jag har läst alla dina inlägg och önskar att det varit jag som skrivit dem, du uttrycker iaf det jag skulle vilja säga.
  • Milkina cerka
    Myzan skrev 2011-09-01 10:06:37 följande:
    Oj, gissa att jag sitter och gråter här nu. Har en son med ADHD och oavsett diagnos så ställs man inför svåra beslut och svåra situationer så en sån här sång går rakt in i hjärtat.
    Du är inte ensam om att gråta, jag som har en son som din, har s å ofta hört att han tar resurser för andra, han kostar så mycket - därifrån ä r  det inte långt till tanken att många antagligen skulle tycka att det  vore bättre för samhället o. världen om sådana som han inte fanns .
  • Milkina cerka
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 10:19:51 följande:
    Precis och vad i ALLSINDAR skall vi ha samhället till om det inte finns plats
    för människor med olika typer av handikapp?
    Tack.
    Sheldon skrev 2011-09-01 10:21:31 följande:
    Självklart! Men den frågan har ingenting med frågan om fosterdiagnostik att göra. 
    Det hänger ju ihop, våra barn som har särskilda behov ses av en del som en belastning = det hade varit bättre om alla "fel" kunde diagnosticeras för att sedan aborteras.
    puss skrev 2011-09-01 10:21:56 följande:
    men säger folk så? till dig?
    Inte rent ut, men jag är inte dummare än att jag förstår antydningarna.
    Sum quod sum skrev 2011-09-01 10:28:04 följande:
    Det är tragiskt och man säger inte så. Allt är inte ekonomi. men jag har hört samma och jag är "enbart" dyslektiker. Ta inte åt er det är sorgliga människor som uttrycker sig så. Allt som avviker där det kostar är inte önskvärt.

Jag själv gjorde KUB mest för att jag ville veta vad jag ev skulle ha framför mig, man vill kunna förbereda om så skulle vara fallet. Förresten så vet vi alla att de testerna är inte helt tillförlitliga och det kan finnas en mängd andra sjukdomar som kan uppkomma eller syndrom.
    Ledsen för din skull, man ska tydligen aldrig sluta bli förvånad.

Har aldrig gjort några test som KUB eller fvp, dels pga missfallsrisken(har haft svårt för att bli gravid) o. dels för att det skulle kännts fel
  • Milkina cerka
    Sheldon skrev 2011-09-01 10:25:44 följande:
    Jag ser fosterdiagnostik som ett individuellt val. Skulle samhället/sjukvården försöka övertala människor att göra fosterdiagnostik och/eller göra abort vid avvikelser skulle det givetvis vara förkastligt. Inte ens i det fallet skulle det dock vara rasbiologi eller etnisk rensning.
    Du tror inte att det finns de som känner sig tvungna både till att ta proverna och senare välja abort om det skulle visa sig vara ngt "fel"?
  • Milkina cerka
    Sum quod sum skrev 2011-09-01 10:45:09 följande:
    Man har ju ett eget val oavsett vad läkare säger. Jag valde att göra det utan att ha åldern inne enbart för att vissa vill veta hur man ska ställa sig till ev situationer och hur man ska lösa det.
    Om man känner sig tvingad så gör man nog det i andra situationer med med sk auktoriteter. Då handlar det nog inte enbart om läkarna och vården utan om personen i sig själv.

Det är möjligt att du har rätt ja, men det viktiga i mina ögon är resultatet, att barn väljs bort. Det är en sak om svårigheterna med att bemöta auktoriteter går ut över en enskild vuxen individ och när det som i detta fallet går ut över ett oskyldigt barn som tyvärr saknar rättigheter. Förlåt min utsvävning i OT, men nödvändsig för att förklara.
    Sheldon skrev 2011-09-01 10:45:51 följande:
    Tja, det var både en och två läkare som ville övertala mig till att inte göra fostervattensprov så det jag sett av sjukvården är det motsatta. Men visst, man bör alltid tänka efter noga själv, ta reda på relevant information och fatta ett beslut därefter. Jag har inte sagt att det är ett lätt val- men det är mitt val. Ingen annans. Oavsett vilken "sida" man står på i debatten. Och så länge jag inte försöker pådyvla andra mitt val så kan jag inte heller anklagas för att vilja "rensa ut" DS eller andra avvikelser.
    Förstår din tanke, men när proven är tagna o. aborten gjord är det ju ett faktum att barnet "rensats ut".
  • Milkina cerka
    Sheldon skrev 2011-09-01 11:16:13 följande:
    Fast det är en stor skillnad att ta ett beslut på individnivå. För att det ska ske en systematisk utrensning (vilket väl är det som diskuteras) måste beslutet komma på samhällsnivå. Vilket jag redan klargjort att jag är starkt emot. Jag ser det inte heller som att jag väljer bort ett barn, jag väljer ett friskt barn framför ett "sjukt" foster, i den mån det är tekniskt möjligt. Jag ser inte att någon annan har rätt att ifrågasätta det beslutet (och än mindre kalla det nazistiskt) likväl som jag inte ifrågasätter de som väljer att inte göra fosterdiagnostik. 

(Och jo, jag vet att DS inte räknas som sjukdom- men jag vill föra ett tydligt resonemang) 
    Jo, jag läste att du menade från samhällets sida och tyckte det var skönt att se.
    Men samtidigt riskerar dessa erbjudanden att av en del tas som påtryckningar(från just samhället) att välja bort barn som inte passar i mallen .
  • Milkina cerka
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 11:41:52 följande:
    Och det är DETTA man ska rikta in sig på att motverka. Inte tekniken i sig. Enligt min åsikt då.
    Javisst, men det blir lätt tekniken det inriktas på ändå.
  • Milkina cerka
    Maline skrev 2011-09-01 12:13:40 följande:
    Rosin...
    Tror du inte att man som förälder till ett barn med DS, som är ett fuktionshinder som får klä skot för en hel del i debatten om funktionshindrade, reagerar på artiklar om fosterdiagnostik som åtföljs av uttalande som Tännsjö's? Jag vet att JAG reagerade. TS åsikter är vanliga inom ex DHR, folk känner sig helt enkelt oönskade i samhället.

Jag har inte DS utan CP en annan diagnos som är lika med "dum i huvudet". Bara några inlägg högre upp skrev en mamma "..hon ser CP ut men är helt klar i huvudet..". Well, jag är helt klar i huvudet och "ser inte ens CP ut". Jag är för fosterdiagnostik och för pre-implantorisk diagnostik. Men jag tror att det är vansinnigt viktigt att det förs en debatt om vilket samhälle vi har och hur vi vill att det ska utvecklas. Tännsjö är en utilitarist. Vill vi ha ett utilitaristiskt samhälle? Om så är fallet då borde vi fullfölja detta och erbjuda möjlighet abortera andra av föräldrarna oönskade egenskaper. Om inte är det vi vill uppnå med vårt samhälle kanske vi måste diskutera mer om vad erbjudandet av fosterdiagnostik innebär för de individer som föds med de funktionshinder man screenar för? Det är klart att budskapet från samhället blir dubbelt, eller kanske detta att man faktiskt inte är önskvärd?
    Du uttrycker det jag känner runt min son väldigt bra.
  • Milkina cerka
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:57:54 följande:
    Är livet inte värt att leva om man har Downs syndrom?
    Klart att det är, personen jag tänker på har DS, har körkort, jobb och bil, lever ett liv som Svensson gör mest..
    Vem kan påstå att den personens liv är mindre värt att leva än vilken annan människa som helsts?
  • Milkina cerka
    Mad as snow skrev 2011-09-01 17:40:24 följande:
    Här är bra exempel på hur debatten kring fosterdiagnostik och den Myrdalska rasideologin (man behöver inte hålla med åt något håll, men det är en viktig diskussion oavsett):

www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp3-97/MAPP3...

"Finns det en koppling mellan gårdagens sterilseringar och dagens fosterdiagnostik?

Som tidigare påpekats har den svenska steriliseringspolitiken varit väl känd och vid flera tillfällen tagits upp av media utan att få den uppmärksamhet som den fått under sommaren -97. Broberg-Tydén menar att den tidigare journalistiken framställt steriliseringarna enbart som ett utslag av nazism och rasism och därigenom skjutit över målet. Politiker och läkare har inte känt sig träffade.

De viktiga frågona har därigenom kommit i skymundan. Hur kombinerade välfärdsstaten jämlikhetssträvandena med en elitistsk människosyn också då denna inte var rasistisk? Vilka likheter finns det mellan maktens och vetenskapens rätt att avgöra vad som är värdefullt liv och dagens fosterdiagnostik och humangenetik?

Christian Munthe, Fil.dr. i praktisk filosofi, har studerat fosterdiagnostikens eventuella kopplingar till den tidigare steriliseringspolitiken och är nu i färd med att granska den s k preimplantatoriska diagnostiken. Han visar att fosterdiagnostiken när den infördes på 70-talet motiverades med samma argument som sterilseringspolitiken. Han menar också att kravet, som dyker upp då och då, på att fosterdiagnostiken bör begränsas till vissa sjukdomar/skador kan göra att vissa grupper t ex utvecklingsstörda utpekas som mindre värda.

På flera håll i landet pågår forskningsprojekt på temat ELSA (etiska, legala och sociala aspekter av modern genteknik) som kan bidra till förståelsen om vilka värderingar som styr- och bör styra - såväl dagens som framtidens möjligheter att välja och välja bort människor och egenskaper"

Personligen är jag alltså fortfarande inte emot fosterdiagnostik. 

Ett bra inl. till och den kursiverade delen strax under mitten i inl. sade i stort sett allt jag känner behöver sägas(sorgligt nog).
Svar på tråden God doesn´t make mistakes