Inlägg från: A von B |Visa alla inlägg
  • A von B

God doesn´t make mistakes

Ari Gold skrev 2011-09-06 11:58:43 följande:

TS renonemang är givetvis färgat av att hon själv har ett barn med DS.

Det har däremot inte jag. Jag anser att fri abort bör innebära att man har juridisk rätt att göra abort av vilken anledning man vill, även av anledningar jag personligen känner är djupt oetiska.

Däremot är det fel av staten att sortera just nedsatt intelligensnivå i ett särskilt fack där man tillåter abort i mer omfattande grad samt gör extra tester just för detta. Det skickar en signal till föräldrar att detta är något särskilt oönskat och påverkar troligtvis deras beslut om abort. Alla aspekter av barnet som är möjliga -eller framledes blir möjlia - att mäta (kön, fysiska förutsättningar, begvåningsmässiga förutsättningar, anlag för dyslexi, autism, adhd, , blindhet, dövhet osvosv, fördhöjd risk till sjukdomar, beroenden, psykisk sjukdom osv) borde testas och redovisas på samma vilkor.
    Nejdå. Samhället gör vad som ligger i samhällets intresse. Det är samhället som betalar för stöd och försörjning av individer som inte fungerar. Alltså är det intressant för samhället att få bort dessa individer innan de hunnit bli individer. Tvång går ju inte för då får man andra problem av större karaktär men att screena den som vill och sen låta föräldrarna bestämma själva ger det resultat samhället vill ha. I stort sett. Egentligen inte konstigare än kostråd under graviditeten för att förhoppningsvis förhindra att mammor trycker i sig saker som kommer göra att deras barn blir dyra när de kommer ut.
  • A von B
    Ari Gold skrev 2011-09-06 18:30:16 följande:

Jag undrar varför du börjar meningen med "nejdå"?. Det du skriver bekräftar ju precis det jag skrivit ovan. Dvs att den "frivilliga" screeningen skickar en signal till föräldrar om att barn med utvecklingsstörning är något oönskat. något att se upp med.

Och ja, det är möjligt att det är medvetet och att det ligger ekonomiska intressen bakom. Men i så fall är det ju bara en tidsfåga innan det blir möjligt och tillräckligt billigt att testa för låg begåvning, adhd, autism, dyslexi/kalkyli, dövhet/blindhet, psykisk instabilitet och en möng andra saker som påverkar en människas lönsamhet. 

Det är ju inga nya tankar utan i princip det som rasbiologin kretsade kring, hur man får fram de perfekta människorna och bort de oönskade.   

Personligen tror jag dock att ramen för normaliteten är flytande och i omfattning ungefär konstant, dvs om vissa avvikande grupper försvinner kommer andra ta deras plats. Det är ju inte så att naturen har försett oss med en färdigbestämt antal diagnoser och avvikelser, utan normaliteten är något vi ständigt skapar och omskapar.

Just gränsen för vart normalbegåvning övergår till lindrig utvecklingsstörning är väl ett jättebra exempel på en sådan rörlig gräns. Jag tror alltid lika många procent av befolkningen kommer betraktas som utvecklingsstörda oavsett hur många man "rensar bort", gränsen förskjuts i takt med att kraven ökar. Och jag tror av samma anledning också att ungefär lika många människor kommer stå utanför arbetsmarknaden hur många funktionshinder man än rensar bort.

Nejdå att det skulle vara fel av staten att erbjuda screening.

Japp det är exakt den signalen man skickar till föräldrar. Ett barn med kromosomrubbning kommer bli jobbigt, tänk över ditt beslut medan du kan. 

Visst kan man tycka det är otäckt och kränkande och hela faderejsan men man får komma ihåg att inget sker med tvång. Barn som inte föds 100% friska blir inte diskriminerade. Ingen kräver att någon tar bort ett foster som inte är 100% friskt. Inga planer finns på att förbjuda de som löper större risk att föda "ofullkomliga" barn att skaffa barn. Allt är endast en frivillig hjälp att på eget bevåg utöva rasbiologi eller vad du nu vill kalla det som staten erbjuder eftersom staten har ett vinstintresse i det. Vill man inte så blir man inte straffad på något sätt. Och tänker du efter så är vår vardag full av rasbiologi. Vi kan tex påverka om vi vill att vår avkomma ska bli lång eller kort, blåögd eller brunögd, korkad eller smart genom att välja rätt partner. Det är helt frivilligt men leder ju till att vissa inte blir valda. Orättvist eller hur? .

Ja det kommer säkert att gå att testa för alla de där sjukdomarna men ju mer man testar för desto större risk är det att fostret faktiskt har något "fel" och då blir det plötsligt jobbigt många aborter och förmodligen en hel del människor som skaffar sina dyslektiska barn iallafall. Eftersom det är frivilligt. Men visst skulle man kunna screena för allt möjligt.

Det är inte människan bakom handikappet man vill slippa. Det är handikappet. 
  • A von B
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-07 11:13:58 följande:
    Det finns ingen samlad vilja i alla frågor. Vi alla utgör samhället .
    Jag önskar inte som ett självändamål att det skall födas många
    personer med olika handikapp MEN foster som redan finns
    och är drabbade vill jag om möjligt skall
    få leva.

ABORT = DÖDEN och döden begränsar deras möjligheter
    ännu mer än själva handikappet.

Naturligtvis önskar jagf sådana framsteg att olika handikapp
    allt mer kan besegras utan att ta bort indivierna i sig, utan
    att så att säga spola ut barnet med badvattnet för att använda
    ett ordspråk.
    Jaha du men då är det ju egentligen hela abortgrejen du är emot. Alltså även den som drabbar friska foster.

Såhär är det va, om man inte kan få människor att välja det man själv tycker på frivillig väg, utan man måste försöka tvinga dem, dra in deras förmåner, styra dem genom att utesluta information etc, då har man helt enkelt inte en bra idé som man argumenterar för på ett vinnande sätt. Och just den här abort/DS-frågan är en sån fråga. Folk VILL abortera downsfoster. Hemskt eller inte, deal with it. Uppenbarligen lyckas inte kampanjerna med att få folk att gilla DS-barn lika mycket som vanliga barn. Varför är det så? Varför vill föräldrar inte ha ett DS-barn lika gärna som ett vanligt barn? Kan det kanske ha med den ökade risken för skiljsmässa att göra? Eller den höga sannolikheten att de kommer få begrava sitt barn när han/hon dör i 40årsåldern? Eller något annat? Men rätt väg är inte att tvinga på människor sin ideologi genom att försämra deras mödravård.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes