Inlägg från: pussar o kramar |Visa alla inlägg
  • pussar o kramar

God doesn´t make mistakes

Ligger inte denna tråd lite fel.
    Här vill jag diskutera mitt barns handikapp och få råd och stöd och kunna stötta andra.
    Denna tråd borde ligga på etik eller någon annan stans här på FL.

• pussar o kramar
    Balooo skrev 2011-09-02 23:51:20 följande:
    Nje och alla barn med ds är inte goa o glada och söta heller!
    Vuxna med ds är mycket komplicerade,klarar motgångar mycket dåligt och är ledsna ofta,jag har jobbar med funktionshindrade i över tio år så jag har träffat en del!

Och vad tror du detta beror på?

Jag tror att det är vi i samhället som gjord många av dem med DS till dessa jobbiga personer.
    Vi har gömt undan dem, vi har särbehandlat dem och satt dem i specialskola (särskola) utan undervisning och bara förvaring, skogspromenader och lite bakning.
    Du kommer troligen snart märka att det kommer bli ändring på detta och det är att dagens barn med Downs syndrom får mer hjälp från start och detta på grund av att barnen tränas från de födds och många av barnen med Downs syndrom också börjar i vanlig klass och får förebilder från den "riktiga" värden och också draghjälp.
    Särkolorna blir också bättre (inte alla men fler har blivit de) och lär barnen saker och inte bara förvarar dem.

När personer med Downs syndrom (och så klart andra diagnoser där personerna har utvecklingsstörning) sedan blir vuxna ska de ut och jobba och få en vardag med krav och mening. Inte bara vara på ett gruppboende hela tiden och åka på utflykter i grupp och gå på FUB dans en gång i veckan (eller månaden för där är allt nerdraget också).

• pussar o kramar
    Balooo skrev 2011-09-03 10:53:23 följande:
    Om man har en utvecklingstörning så kan man inte gå i vanlig klass.
    Dom får undervisning redan idag men då på särskola oftast,i annat fall har dom en personlig assistent på skolan.
    Dom får massor av hjälp som barn,det är värre när dom blir störr.
    När man flyttar in på ett gruppboende så faller allt annat,man räknar med att boendet ska tillgodose allt.

Jobba har dom också i form av daglig verksamhet några gånger i veckan.
    Allt som du nämner finns redan!

Glöm inte att en vuxen med ds är ca 10 år äldre biologist i och med att kroppen åldras fortare,därav deras korta livslängd,dom blir trötta oftare och orkar inte hålla igång som normala människor.dom hör dåligt pga trånga hörselgångar,dom har värk i leder pga överrörlighet.
    Dom flesta bär på en stor övervikt som görr att dom inte orkar hoppa runt i skog o mark eller springa i stan och gör man det med dom så får man vara beredd på mycket pauser och att en utflykt kan ta en hel dag.

Jag vet det mesta om DS när jag är förälder till en som har det.
    Och jo fler och fler med just DS går i vanlig skola i vanlig klass (mitt barn är ett av dem).
    En del inskrivna i den vanliga skolan och en del inskrivna i särskola men går i vanlig klass.
    Jag vet och jag är där varje dag så jo jag vet.

Fler och fler med DS fluttar inte heller i gruppboende för deras föräldrar slåss med näbbar och klor för att slippa detta för sina barn och det finna andra alternativ som tur är för boende när de bli vuxna men tyvärr mest då i storstäderna.

Överrörlighet och övervikt är stora problem men idag sätts mycket hjälp in redan när personer med DS är små och som gör att man mildrar mycket och övervikt har med ämnesomsättningen och där sätts också mediciner in och också att barn med DS idag går på många aktiviteter och lär sig att röra sig.

• pussar o kramar
    Zargenta skrev 2011-09-04 10:43:56 följande:
    Det var som sagt inte med mening att kalla dem öknamn, jag försökte bara "gruppa" ihop med ett samlingsord som för MIG är mer neutralt och harmlöst.

Som mamma till ett barn med utvecklingsstörning så måste jag säga att användningen av ordet mupp är otroligt olyckligt och för mig väldigt nervärderande för de ca 38 tusen personer i Sverige som har en utvecklingsstörning. 

• pussar o kramar
    Jakkolina skrev 2011-09-05 07:14:34 följande:
    3 på 700 tar emot ett barn med ds och som sagt  det ska vara ett fritt val eftersom det ställer om hela livet på ett helt annat sätt än det gör att få barn annars!
    Var har du hittat den statistiken som säger att 3 på 700 tar mot ett barn med DS?
  • pussar o kramar
    Zargenta skrev 2011-09-05 08:52:58 följande:
    Svar nej, jag skäms inte. Om du bemödat dig med att läsa alla inlägg EFTER som jag skrivit utöver det som innehåller ordet muppar så kanske du förstår bättre.

Fast du vill inte förstå att ordet mupp är ett kränkande ord du fortsätter att tycka att det är ett gulligt ord.
    Tycker du CP och Mongo också är trevliga och gulliga ord att använda?

• pussar o kramar
    anne h skrev 2011-09-05 09:55:19 följande:
    Nej, jag tror inte det "faller ned mer pengar" någonsin, däremot kan man styra om en del av resurserna till forskning för att hitta nya vägar till hur man kan göra tillvaron drägligare för dem som faktiskt föds med en utvecklingsstörning.
    Du läste inte det jag skrev fullt ut? Eller förstod du inte hur jag menade?

Hur har du tänkt egentligen här, med tanke på hur få det faktiskt är i det stora hela som föds med DS jämfört med det totala antalet med utvecklingsstörning? Har du en aning om hur många med utv st det finns i landet? Hur många av dessa som har DS?
    Ungefär 38 000 barn, ungdomar och vuxna i Sverige har en utvecklingsstörning.
    Av dem är det ca 5000 som har Downs sundrom.
  • pussar o kramar
    Zargenta skrev 2011-09-05 15:39:03 följande:
    Poängen ligger inte i huruvida du betalar skatt i 50 år eller 30 år eller för den delen bara 10år, möjligheten att kunna bidra produktivt och förutsättningarna att kunna göra detta var huvudpoängen. Sen kommer man ALDRIG som låginkomsttagare kunna ersätta vad man kostat med skola, vård och all annan form av omsorg som man kostar staten och samhället under sin levnadstid, men försöka går ju!

Och svaret på det sista, nej han skulle inte få kosta i 30år om det är det enda han kan göra. Det borde avslutats i livmodern om det var något som gick att upptäcka redan då! (Har inte läst artikeln än)

Är det endast de barn/foster som har en diagnos som utvecklas till en utvecklingsstörning som du inte vill ska födas utan ska "avslutas i livmodern" (dina ord)?
    Eller avser det också diagnoser som till exempel svårare hjärtfel men som kan rättas till med OP, RMB (som då inte innebär utvecklingsstörning), kortväxthet och svårare muskelsjukdomar som innebär ett rullstolsliv (finns många fler men orkar inte skriva ner flera saker).

• pussar o kramar
    Sarah f skrev 2011-09-05 17:50:35 följande:
    Om det ligger inom ramen för gällande abortlagstiftning så är det inte någon annan än kvinnan som avgör det.

Håller med dig helt.

Inlägget jag ställde frågan till avsåg att utvecklingsstörda inte ska födas på grund av att de inte kan bidra produktivt till samhället.

• pussar o kramar
    Zargenta skrev 2011-09-06 22:03:27 följande:
    Varför ska alla ta allt så specifikt, vem har sagt att det måste vara ett kriterium? Dreglande och arseltorkande eller inte, vi pratar inte bara om DS, vi pratar inte bara om dessa problem. Assistanskrävande, resurskrävande, samhället som ska anpassa sig efter ett fåtal individer och betala för dessa, humant perspektiv, eget tyckande och tänkande, egoism eller inte. Det ska i slutändan fortfarande få vara ett VAL, ett FRITT val att göra fosterdiagnostik och fritt val att avsluta graviditeten eller inte, utan att få en moralpredikan från DS och andra syndrom-föräldrar.

Jag är för fosterdiagnostig och fri abort och rätten att föräldrar till sina foster ska besluta själva om de ska födas eller inte inom lagens gränser.
    Men jag har svårt för ditt sätt du skriver på och alla de ord och sätt du beskriver personer med utvecklingsstörning.

Din syn på utvecklingsstörda gör verkligen mig rädd för mitt barns framtid och jag hoppas det inte är så många som har de sättet att tänka på som du har.

Kan meddela att mitt barn går i vanlig klass en helt vanlig skola med en resurs som hjälper honom och också de övriga eleverna i klassen för han behöver inte hjälp hela tiden.

• pussar o kramar
    Roisin Dubh skrev 2011-09-07 12:55:32 följande:
    Nu blev jag också nyfiken. Skrattande

En annan sak jag blev nyfiken på efter allt snack om IQ är hur många vuxna personer med DS som är myndiga? Får man lov att rösta och sköta sin ekonomi osv själv när man har DS med lindrigare utvecklingsstörning?
    Alla i Sverige blir myndiga när det är 18 år, både dem med utvecklingsstörning och dem utan.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes