God doesn´t make mistakes
Ligger inte denna tråd lite fel.
Här vill jag diskutera mitt barns handikapp och få råd och stöd och kunna stötta andra.
Denna tråd borde ligga på etik eller någon annan stans här på FL.
Ligger inte denna tråd lite fel.
Här vill jag diskutera mitt barns handikapp och få råd och stöd och kunna stötta andra.
Denna tråd borde ligga på etik eller någon annan stans här på FL.
Tack FL som flyttade tråden.
Och vad tror du detta beror på?
Jag tror att det är vi i samhället som gjord många av dem med DS till dessa jobbiga personer.
Vi har gömt undan dem, vi har särbehandlat dem och satt dem i specialskola (särskola) utan undervisning och bara förvaring, skogspromenader och lite bakning.
Du kommer troligen snart märka att det kommer bli ändring på detta och det är att dagens barn med Downs syndrom får mer hjälp från start och detta på grund av att barnen tränas från de födds och många av barnen med Downs syndrom också börjar i vanlig klass och får förebilder från den "riktiga" värden och också draghjälp.
Särkolorna blir också bättre (inte alla men fler har blivit de) och lär barnen saker och inte bara förvarar dem.
När personer med Downs syndrom (och så klart andra diagnoser där personerna har utvecklingsstörning) sedan blir vuxna ska de ut och jobba och få en vardag med krav och mening. Inte bara vara på ett gruppboende hela tiden och åka på utflykter i grupp och gå på FUB dans en gång i veckan (eller månaden för där är allt nerdraget också).
Jag vet det mesta om DS när jag är förälder till en som har det.
Och jo fler och fler med just DS går i vanlig skola i vanlig klass (mitt barn är ett av dem).
En del inskrivna i den vanliga skolan och en del inskrivna i särskola men går i vanlig klass.
Jag vet och jag är där varje dag så jo jag vet.
Fler och fler med DS fluttar inte heller i gruppboende för deras föräldrar slåss med näbbar och klor för att slippa detta för sina barn och det finna andra alternativ som tur är för boende när de bli vuxna men tyvärr mest då i storstäderna.
Överrörlighet och övervikt är stora problem men idag sätts mycket hjälp in redan när personer med DS är små och som gör att man mildrar mycket och övervikt har med ämnesomsättningen och där sätts också mediciner in och också att barn med DS idag går på många aktiviteter och lär sig att röra sig.
Fast du vill inte förstå att ordet mupp är ett kränkande ord du fortsätter att tycka att det är ett gulligt ord.
Tycker du CP och Mongo också är trevliga och gulliga ord att använda?
Är det endast de barn/foster som har en diagnos som utvecklas till en utvecklingsstörning som du inte vill ska födas utan ska "avslutas i livmodern" (dina ord)?
Eller avser det också diagnoser som till exempel svårare hjärtfel men som kan rättas till med OP, RMB (som då inte innebär utvecklingsstörning), kortväxthet och svårare muskelsjukdomar som innebär ett rullstolsliv (finns många fler men orkar inte skriva ner flera saker).
Håller med dig helt.
Inlägget jag ställde frågan till avsåg att utvecklingsstörda inte ska födas på grund av att de inte kan bidra produktivt till samhället.
Jag är för fosterdiagnostig och fri abort och rätten att föräldrar till sina foster ska besluta själva om de ska födas eller inte inom lagens gränser.
Men jag har svårt för ditt sätt du skriver på och alla de ord och sätt du beskriver personer med utvecklingsstörning.
Din syn på utvecklingsstörda gör verkligen mig rädd för mitt barns framtid och jag hoppas det inte är så många som har de sättet att tänka på som du har.
Kan meddela att mitt barn går i vanlig klass en helt vanlig skola med en resurs som hjälper honom och också de övriga eleverna i klassen för han behöver inte hjälp hela tiden.