Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-do.../

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.
    Det är SÅ vackert!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    infragilis skrev 2011-09-04 16:41:59 följande:
    Det kan ju vara skönt att få veta i förväg, kan jag tänka. Så att man hinner förbereda sig, läsa på och kanske nätverka bland andra som fått barn med downs syndrom, eller vad det nu gäller. Då blir det i alla fall ingen chock i samband med förlossningen utan anknytningen kan börja direkt.
    Eller så tänker man som jag; jag vill glädja mig åt att vänta barn när jag är gravid, inte ägna tiden åt att oroa mig för en diagnos. Det är ju faktiskt mitt barn jag väntar, inte något syndrom!
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 19:42:00 följande:
    Därför är det bra att det är något frivilligt. Ingen tvingas till fosterdiagnostik. Men om man nu trots allt vill veta, oavsett om det beror på att man oroar sig eller är vansinnigt nyfiken på vad som komma skall, ska man inte ha den möjligheten då?
    Självklart ska man ha den valmöjligheten, anser jag.
    Sarah f skrev 2011-09-04 19:41:35 följande:
    Du är ju i din fulla rätt att göra det, inte sant? Andra vill göra på annat sätt, utan att det tar glädjen från dig.
     Så bra att jag får lov att göra det för dig.

• anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-04 21:34:11 följande:
    Då är det ji jättebra med fosterdiagnos,så kan den ena förbereda sig och den andra göra abort om dom vill
    som sagt; finns även de som inte behöver "förbereda" sig eller som skulle göra abort, de finns ju också de som tar emot barnet precis som det är oavsett om det är av modell 46- eller 47-kromosomare, flicka/pojke, osv..
    Man måste inte alltid veta allt i förväg. Man KAN inte veta allt i förväg. 
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-04 09:16:39 följande:
    Jag personligen vill faktiskt inte ha den mångfalden, jag tycker inte att det är häftigt och coolt eller bra att vi har människor som väljer att sätta "muppar" till världen som ska "berika" oss, snarare ser jag dem som egoistiska! Jag vill ha barnet, oavsett om det är sjukt eller inte, bara för att JAG vill ha barn.
    "muppar"??  Nu blev jag faktiskt arg och det händer inte ofta...!
    Skäms du inte!?!
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 21:27:23 följande:
    Anser du att fosterdiagnostik som Nupp-test och fvp kränker levande personer med downs syndrom?
    Det där är en mycket svår fråga och alla har nog olika åsikter vad gäller den..
    När man letar efter enbart DS, när hela forskningen som den i dag faktiskt ser ut enbart går ut på att personer med just DS ska sorteras bort, de ska inte födas, ja då är man alltför nära det.

Varför läggs det inte ens hälften så mkt kraft och resurser på att finna hjälp åt dem som faktiskt finns, de personer med DS som faktiskt lever?  Man VET ju faktiskt en hel del i dag om hur tex näringsintag påverkar hjärnans utveckling i tidig ålder, varför går de inte ut med den informationen till alla nyblivna föräldrar till barn med DS i stället? Det skulle ju innebära att den påverkan den extra kromosomen innebär skulle kunna reduceras. Men nej, istället ska de inte få födas alls, hur tänker då en person med DS när det läggs ned så otroligt stora resurser på att finna personer som hon/han, för att kunna döda dem innan de föds? Hur känner denna person med DS det när hon/han får veta att såna som h*n inte är välkomna i samhället, att det läggs ner så stor möda på att sortera bort dem som är som h*n? När alltfler landsting inför KUB/NUPP/osvför alla gravida, alla undersöks, det blir så "naturligt" att få ens tänker på att man faktiskt kan göra ett val, att man bör göra det?

Jag är inte i den sitsen, jag har inte DS så jag kan inte uttala mig om hur det känns, inte direkt, men om någon började leta efter foster som har föräldrar med allergier eller reumatism tex så skulle jag själv inte finna det särdeles roande, tvärtom skulle jag känna mig hotad. Men det är jag det. Andra tänker annorlunda.
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-05 07:18:01 följande:
    Tror du att det faller ner mera pengar om det föds mera med ds.
    Förstår ärligt talat inte varför vi ska sträva efter att fler med utvecklingstörning ska födas.
    Nej, jag tror inte det "faller ned mer pengar" någonsin, däremot kan man styra om en del av resurserna till forskning för att hitta nya vägar till hur man kan göra tillvaron drägligare för dem som faktiskt föds med en utvecklingsstörning.
    Du läste inte det jag skrev fullt ut? Eller förstod du inte hur jag menade?

Hur har du tänkt egentligen här, med tanke på hur få det faktiskt är i det stora hela som föds med DS jämfört med det totala antalet med utvecklingsstörning? Har du en aning om hur många med utv st det finns i landet? Hur många av dessa som har DS?
  • anne h
    Sarah f skrev 2011-09-05 09:15:32 följande:
    som så många gånger sagts i tråden; man letar inte enbart efter DS. Det är DIN upplevelse att det är klappjakt på foster med DS och inga andra.

Screeningen av foster kommer att fortsätta, instrumenten kommer att bli mer känsliga och fler avvikelser kommer att kunna avslöjas. vissa kanske man kommer att kunna åtgärda i livmodern, andra inte. 
    Tekninen går framåt, och så länge vi inte tvingas till enskilda  beslut så är det ett fantastiskt redskap.       
    KUB är utvecklat enkom för att finna DS.

Självklart går utvecklingen framåt, det kommer sorteras ut fler avvikelser ju längre de kommer, DS är bara en liten början som är relativt enkel att finna när man söker. Ju fler som aborterar desto större blir trycket på dem som inte gör tester, de kommer få "skylla sig själva" i mångas ögon.  Redan i dag får föräldrar som föder barn med DS frågan direkt efter förlossningen när det uppdagas att barnet har DS om de inte gjort FVP.
  • anne h
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 09:33:26 följande:
    Vad bra skrivet!

Kan bara hålla med, snart så kommer det säkert fler möjligheter att screena för fler "fel" hos väntade barn - och gör man då inte abort så ses det antagligen som konstigt. Så får föräldrarna betala extrakostnaderna som blir,  just för att de enl. samhället gjort ett felaktigt val när de valt att inte döda sitt barn .
    självklart ska de betala själva, de har ju inte kollat och gjort abort! (ironi ifall någon tror annat..)

Redan i dag får ju nyblivna mammor som just fött barn med DS redan på BB frågan om de inte gjort FVP..  
  • anne h
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 10:06:11 följande:
    Ja precis så är det jag tänker.

Se här vilka fantastiska föräldrar jag precis läste om förresten -
    www.expressen.se/nyheter/1.2550290/livet-blir...
    Jo, de föräldrarna kanske borde fundera på den moderna formen av "ättestupa" som någon skrev om i tråden..?  Han kostar ju en massa och denna funktionsnedsättning kommer ju inte "senare i livet" som vissa anser är ok men inte när det kommer tidigare..?
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till? 
     (hatar inte dig, det ska du inte tro, så mycket kraft tillåter jag inte att du ska få av mig )
Svar på tråden God doesn´t make mistakes