Inlägg från: Zargenta |Visa alla inlägg
  • Zargenta

God doesn´t make mistakes

Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till?

Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-08-31 16:55:44 följande:
    Din åsikt..

Om ditt barn ramlar och slår sig .. får en hjärnskada.. och inte längre är.. eller har chans att vara en produktiv samhällsmedborgare.. Vore du den första att knuffa denna utför ättestupan??
    Om mitt barn FÖDDES med en hjärnskada och inte har haft en chans att bli produktiv, är en sak, det är en belastning enbart, naturen är selektiv men människan ska envisas med att ha "samvete"

om mitt barn BLEV hjärnskadad, är detta inget som jag kunnat påverka, det är en olycka och tragiskt att det händer, men det leder till att någon får ett jobb, på så sätt kan det ses som produktivt bidragande, jobbtillfällen (vet att det låter konstigt eftersom jobbtillfället skulle kvarstå om det var medfött), nej ingen ättestupa då.
  • Zargenta
    HälläBällä skrev 2011-08-31 17:05:26 följande:
    Jag är lycklig över att (större delen av) mänskligheten kommit längre än att se sjukdomar och funktionsnedsättningar på det sättet du gör.
    Medfödda eller utvecklade funktionsnedsättningar ser jag olika på. Sen ser du hur du vill på det och det är helt okej för mig :)

Jag kommer själv utveckla en sjukdom som leder till att jag får funktionsnedsättningar och sen dö, en mycket mindre värdig död och plågas svårt under många år, tror du att jag är glad för det?
  • Zargenta
    HälläBällä skrev 2011-08-31 17:11:18 följande:
    Det framgick inte riktigt i din beskrivning av ättestupan. Det spelar väl heller ingen roll om det är medfött eller förvärvat?

Nej det tror jag inte?
    Jag tyckte det framgick i min beskrivning, även om det kanske var luddigt på något sätt, bort med all skit, handikapp som handikapp om det innebär att man bara är en ekonomisk belastning utan möjlighet till att kunna bidra produktivt i samhället, och diskussionen som sådan handlar ju om fosterdiagnostik och möjlighet att kunna låta bli att sätta sånt till världen...
  • Zargenta

Jag har inte gått hårt åt, jag har uttryckt min åsikt utan att döma hur andra väljer att göra, hur andra tänker, hur andra valt att leva :)

• Zargenta
    MalinEddie skrev 2011-08-31 17:38:27 följande:
     Är din sjukdom ärftlig? Hur tänker du i så fall kring din egen graviditet?
    Den är ärftlig och som "tur" är, utvecklas sjukdomen sent (medelåldern/50+) och däremellan lever jag ett högst normalt liv där jag kan vara arbetande och fullt funktionsduglig ur alla perspektiv. Mitt barn har ärvt samma gen som orsakar sjukdomen och jag hoppas att forskningen fortlöper och utvecklas så att det går att stoppa förloppet!
    Pallas skrev 2011-08-31 17:24:43 följande:
    Du kallar människor för "såna" och tycker inte att de har något existensberättigande. Det är klart att det är en värdering. Vad trodde du?
    Jag pratar om fosterdiagnostikens mirakel, möjligheten att kunna välja bort "såna" som kanske inte har existensberättigande i mångas ögon, inte bara mina. Att kunna välja= nyckelordet. Att någon DSförespråkare ska säga att det är kränkande att fosterdiagnostik finns, att såna tester ens finns, är ett hån för de som kanske vill sätta stopp för onödigt lidande för de barn som annars skulle födas bara för att dö en långsam död fylld med smärta och lidande även för föräldrar. Dvs, jag förespråkar fri abort, möjlighet att testa för diverse sjukdomar och syndrom som egentligen inte skulle överlevt utan medicinska framsteg där barnet kommer behöva hjälp med i stort sett ALLT resten av livet. Det är en form av modern ättestupa på sitt sätt.
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:54:27 följande:
    DS är ingen sjukdom.. Man dör inte i downs Syndrom.
    Hur kommer det sig att personer med DS dör tidigare? Hur många överlever till 60?
  • Zargenta
    Pallas skrev 2011-08-31 17:24:43 följande:
    Du kallar människor för "såna" och tycker inte att de har något existensberättigande. Det är klart att det är en värdering. Vad trodde du?
    Btw så har jag inte sagt "såna" utan SÅNT, dvs klumpat ihop sjukdomar, handikapp, syndrom, inte ett ord om individerna själva.
  • Zargenta
    Pallas skrev 2011-08-31 18:11:19 följande:
    Då missförstod jag dig, ursäkta. Tror jag är med lite bättre på ditt resonemag efter ditt utvecklande av det.
    Skönt att höra, för som sagt, mänskligt att fela ;) Jag säger inte att jag har rätt i allt jag tycker och tänker, men det är min åsikt och jag står för den!
  • Zargenta

Jag förstår bara inte varför det ska anses som FEL att inte vilja sätta ett förståndshandikappat, funktionshindrat barn till världen som inte är anpassad för att leva livet som det var "tänkt". Att det ska anses vara kopplat till nazism för att man vill ta bort det som faktiskt ÄR fel? I naturen där vi egentligen var tänkta att leva och "frodas" hade dessa barn inte fått leva, de hade blivit till och fötts fram men sen stötts ut och dött av flocken, varför inte eliminera det steget och låta folk få möjligheten att testa för olika diagnoser och slippa föda ett barn med problem?

Kan någon förklara för mig varför jag skulle vilja ha ett barn med DS eller andra funktionshinder eller handikapp?

Svar på tråden God doesn´t make mistakes