Inlägg från: liag |Visa alla inlägg
  • liag

God doesn´t make mistakes

puss skrev 2011-08-31 14:30:45 följande:
    ja, det är gulligt!!

Har ofta undrat varför du är så aggressiv i dina inlägg här på FL och då ofta när det avser det som har med DS att göra (läser inte så många andra trådar i och för sig här på FL så du kan ju skriva lika i andra trådar så klart).
    De flesta trådar där DS tas upp så är du med och skriver och då också med väldigt hårda och tråkiga inlägg.
    Jag undrar:

Tycker du illa om personer med DS?

Tycker du illa om föräldrar till barn/ungdomar/vuxna med DS.
    Eller är du endast bara ute efter att få folk upprörda med dina inlägg?    

• liag
    HälläBällä skrev 2011-08-31 14:44:46 följande:
    Vad menas med kort liv? Personer med DS lever i genomsnitt mycket kortare tid än oss andra (finns uppgifter om 30-35 år som genomsnitt) Återigen, det är helt subjektivt vad som ses som allvarligt, vad som ses som livskvalite mm.

Medellivslängden på personer med DS är idag ca 65 tror jag det var när jag läste om det sist.
  • liag
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 21:15:48 följande:
    Det finns många "vanliga människor" som aldrig kan bli polis, pilot eller veterinär av olika anledningar så det är väl egentligen rätt irrelevant?
    Det tragiska är tycker jag när man förutsätter att det bara är föräldrar med barn som har funktionshinder som riskerar att ställas till "svars" och tvingas besvara frågan varför födde du mig.

Mycket bra inlägg!
  • liag
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:09:32 följande:
    Depressioner kan vem som helst få, det finns hjälp för det. Ser fortfarande inget samband. Mitt barn kan göra nästan vad hon vill med sitt liv, men ett barn med ds är oerhört begränsat. Det blir aldrig vuxet, kan aldrig få samma möjligheter som andra. Å andra sidan, är man omedveten om sin omvärld så blir man också kanske lyckligare? Men, det driver inga samhällen, att ha en hage med kor i. Förstår du?

Du kommer nog bli ganska förvånad hur mycket en person kan som har DS och du kommer bli mer förvånad när du kommer träffa den som tränats efter olika metoder från 0 år.

Alla kommer självklart inte klara sig helt själva men med rätt stöd och också att samhället tror på dem så kommer de klara massor.
    Självklart finns det dem med DS som har följdsjukdomar som gör att de har gravare förståndshandikapp men flertalet av de som idag har DS kommer kunna mycket mer än de som föddes med DS för 20-25 år sedan och allt har med att de har bott hemma i sina familjer och levt vanliga liv.
    Flera barn med DS går inte längre i särskola utan startar i vanlig skola och många som går i särskola går i särskolor där det ställs krav på barnen för föräldrarna letar efter dessa skolor åt sina barn och funkar det inte så byter fler och fler föräldrar skola för att barnen så få den utbildning som de behöver för att bli så självständiga som det bara går.

Vill bara meddela att personer med DS är inte bättre sötare eller gladare än andra personer utan de är som sig själva och inte bättre eller sämre än alla andra.

Jag är för fri abort och jag är också för KUB och annan fosterdiagnostig men jag är också för information om funktionshindrena som söks efter.

• liag
    puss skrev 2011-09-02 07:31:18 följande:
    fö vet du ingenting om mig, mina barn eller min familj i övrigt. så knip ihop med dina attacker.

Ber om ursäkt att jag har gjort dig så arg. Kan inte vara så roligt så här tidig på morgonen.

Jo jag har sett dig i Ds trådar tidigare och det är därför jag undrade.
    Jag ska när jag får tid leta efter någon och återkomma. Önskar dig i alla fall en trevlig dag fast jag verkar har gjort dig väldigt upprörd.

Min fråga till dig var i alla fall inte skriven för att göra dig arg jag är bara nyfiken och nej jag har ingen aning om vem du är vilka dina barn är och din familj är och jag är inte heller ute efter att få reda på de.

Nu ska jag lämna barn till taxi och själv cykla till jobbet.

• liag
    Balooo skrev 2011-09-03 10:53:23 följande:
    Om man har en utvecklingstörning så kan man inte gå i vanlig klass.
    Dom får undervisning redan idag men då på särskola oftast,i annat fall har dom en personlig assistent på skolan.
    Dom får massor av hjälp som barn,det är värre när dom blir störr.

Hej

Jag vet flera med DS som går i vanlig klass i vanlig skola.
    Så fast man har DS och utvecklingsstörning så behöver man inte vara på en särskola.
    Gör man inte psykologtesterna på sitt barn med DS (eller andra utvecklingsstörningar) så kan barnet enligt skollagen inte gå i särskola.
    Sedan följs tyvärr inte denna lag så bra men så står det och så är det.

Men vanlig klass och vanlig skola går vist barn med DS idag i.

• liag
    Balooo skrev 2011-09-03 11:55:55 följande:
    Som du ser så skrev jag att i annat fall har dom en assistent....i en vanlig skola men med en assisten!

Det behövs oftast inga tester på barn med ds för 98% har en utvecklingstörning som visat sig långt innan skolstart!

Tror att man begår ett stort fel om man försöker hoppa över deras handikapp och genom en rosa gardin försöker förminska deras problem.

Tänk dig själv att sitta i en vanlig klass och alltid vara den som fattar sist och fattar minst,det är heller inget att sträva efter

Det behövs tester för att ett barn ska bli inskriven i särskola och det helt enligt skollagen.
    Inget barn får börja i särskola utan en sådan utredning.

Självklar har de flesta barn med DS som går i vanlig skola hjälp av något slag.

Så du tycker att man i Norge gör fel med alla barn med DS och andra utvecklingsstörningar där det inte finns särskola utan där alla barn skrivs in i den vanliga skolan och gå i vanlig klass med extra hjälp.
    Lika är det i Canada och många delstater i USA.

Och jag känner flera barn med DS i vanlig klass och där sitter inget av dem och tycker synd om sig själva utan de är en i gruppen och de är omtyckta.

Mitt barn går i särskoleklass men mitt i en vanlig skola och har sin fritidsverksamhet med de vanliga eleverna.
    Mitt barn går i särskoleklass enbart för att den skola hon tillhörde inte hade den viljan att ta mot henne så därför sökte vi inte dit. Hade de velat satsa på mitt barn hade jag självklart tackat ja och låtit henne gå med sina kompisar från dagis och dem som bor runt oss plus hennes tvillingsyster.
    Kan säga att denna skola bryter mot lagen att inte vilja ta mot henne plus FN:s barnkonvention.

Om du tror att de föräldrar som sätter sina barn med DS i vanlig skola ser rosenrosa på sina barn så har du väldigt fel. Är det något som är jobbigt och innebär många strider så är det när man sätter sitt barn med DS i vanlig skola.

Många särskolor har inga utbildade lärare och enligt den nya skollagen behöver inte heller de som jobbar på särskolan ha lärarutbildning utan endast förskolelärare med specialkurser.

Jag har turen att ha mitt barn i en särskola där det finns en utbildad lärare och inte bara förskolelärare.

Skulle du sätta ditt barn i en skola med outbildad personal?

Jag skulle inte göra detta i alla fall och det avser både det barnet med utvecklingsstörning och det barnet utan utvecklingsstörning.

• liag
    Balooo skrev 2011-09-03 12:56:23 följande:
    Men du kommer att få sätta ditt vuxna barn på gruppboende där det verkligen är stpr brist på utbildad personal.

Jag säger att det är fel att barnen går i vanlig skola om dom inte är begåvade nog att göra det,för dom känner att dom är annorunda och att dom behöver en särbehandling hela tiden och det är förödande för vem som helst!

Men när vi säger till dig att det är just sådant som du beskriver ovan man vill undvika genom tester,så säger du hela tiden att det är fördomar att det är mera problem med någon som har ds och att ser man problem så blir det problem.
    Din dotter är bara tio år och du ser redan hur det kommer att bli,det finns inte resurser till allt dom behöver,inte så att det kan bli riktigt bra i alla falla,det finns det inte för folk som behöver stöd eller råd alls.

Tror du att det skulle bli bättre om det fanns fler funktionshindrade?

10 år?? Mitt barn är inte 10 år.

Mitt barn ska inte bo i gruppboende om det inte är så att hon vill det själv när hon blir vuxen. 

Vad har jag skrivit om fördomar? Jag tror du blandar ihop mig med någon annan nu.   

• liag
    puss skrev 2011-09-03 13:16:58 följande:
    haru hittat vilka andra ds-trådar jag varit med i än då?

www.familjeliv.se/Forum-26-74/m59377795-34.html

www.familjeliv.se/Forum-26-74/m59635323-8.html

Hittade bara två stycken men man kan endast söka 6 månader bakåt.

Men jag kan säkert ha blandat ihop dig med någon annan för du är nog inte ensam om att skriva så som du gör och som jag hakar upp mig på.
    Jag tycker det är tråkigt att dina inlägg ofta är ganska hårda och jag personligen tycker det är tråkigt med sådana inlägg.
    Men det är troligen så som du är och något som du trivs med.

Ber om ursäkt åter igen att jag frågade dig och att jag kan ha tagit fel på person.   

Svar på tråden God doesn´t make mistakes