Balooo skrev 2011-09-03 11:55:55 följande:
Som du ser så skrev jag att i annat fall har dom en assistent....i en vanlig skola men med en assisten!
Det behövs oftast inga tester på barn med ds för 98% har en utvecklingstörning som visat sig långt innan skolstart!
Tror att man begår ett stort fel om man försöker hoppa över deras handikapp och genom en rosa gardin försöker förminska deras problem.
Tänk dig själv att sitta i en vanlig klass och alltid vara den som fattar sist och fattar minst,det är heller inget att sträva efter
Det behövs tester för att ett barn ska bli inskriven i särskola och det helt enligt skollagen.
Inget barn får börja i särskola utan en sådan utredning.
Självklar har de flesta barn med DS som går i vanlig skola hjälp av något slag.
Så du tycker att man i Norge gör fel med alla barn med DS och andra utvecklingsstörningar där det inte finns särskola utan där alla barn skrivs in i den vanliga skolan och gå i vanlig klass med extra hjälp.
Lika är det i Canada och många delstater i USA.
Och jag känner flera barn med DS i vanlig klass och där sitter inget av dem och tycker synd om sig själva utan de är en i gruppen och de är omtyckta.
Mitt barn går i särskoleklass men mitt i en vanlig skola och har sin fritidsverksamhet med de vanliga eleverna.
Mitt barn går i särskoleklass enbart för att den skola hon tillhörde inte hade den viljan att ta mot henne så därför sökte vi inte dit. Hade de velat satsa på mitt barn hade jag självklart tackat ja och låtit henne gå med sina kompisar från dagis och dem som bor runt oss plus hennes tvillingsyster.
Kan säga att denna skola bryter mot lagen att inte vilja ta mot henne plus FN:s barnkonvention.
Om du tror att de föräldrar som sätter sina barn med DS i vanlig skola ser rosenrosa på sina barn så har du väldigt fel. Är det något som är jobbigt och innebär många strider så är det när man sätter sitt barn med DS i vanlig skola.
Många särskolor har inga utbildade lärare och enligt den nya skollagen behöver inte heller de som jobbar på särskolan ha lärarutbildning utan endast förskolelärare med specialkurser.
Jag har turen att ha mitt barn i en särskola där det finns en utbildad lärare och inte bara förskolelärare.
Skulle du sätta ditt barn i en skola med outbildad personal?
Jag skulle inte göra detta i alla fall och det avser både det barnet med utvecklingsstörning och det barnet utan utvecklingsstörning.