Inlägg från: Grätchen |Visa alla inlägg
  • Grätchen

God doesn´t make mistakes

Modgun skrev 2011-09-02 05:44:51 följande:
    TS. varför är det ok att abortera friska foster då?
    Det undrar jag med.
  • Grätchen
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.  

Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får. 

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Det är väl struntsamma av vilken orsak en kvinna väljer  abort. Vi har fri abort till en viss vecka och detsamma gäller foster med DS.
    Antingen är man för fri abort eller ej!
  • Grätchen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 07:58:27 följande:
    Den möjligheten ska kvinnor få ha. Annars så blev det väldigt många oönskade graviditeter.
    Kvinnans rätt till sin egen kropp. Nu kommer många säkert tänka att jamen.. är inte fosterdiagnostiken det också..
    Man har gått då ett steg längre genom att forskningen har gett möjligheterna till Fosterdiagnostik och därmed den selektiva som följd. Den selektiva biten är jag emot.

Orsakerna är många till just sk vanlig abort.
    Hur skulle din framtida drömbild se ut då?
    Man får screena, men man får inte abortera barn med DS?  bBra de barn som har en sämre livskvalité/livslängd än Ds-barn?

Som lider mer än DS-barn?
  • Grätchen
    puss skrev 2011-09-02 08:05:57 följande:
    varför ska man screena då öht, om man vill ha barn så ska man ju vilja ha ALLA barn.
    Vi skippar VUL och RUL och allt vad det heter
  • Grätchen
    puss skrev 2011-09-02 08:10:14 följande:
    skippa ROT och RUT!
    eller nej förresen.
    Vi skippar allt
    Man får ta det som det kommer.
    Köp läget lixom.
  • Grätchen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:39:48 följande:
    Många foster med Downs aborteras.  Jag har andra värderingar
    och gläds åt människor som också har det som liksom jag
    inte väljer abort på foster med Downs eller icke med Downs.
    Du har inte ens möjligheten att välja bort ett foster med DS iom att din flickvän förmodligen inte  längre är fertil.
     Så det är lätt för dig att snacka.
  • Grätchen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:42:24 följande:
    Det handlar om attityden till foster med Downs.
    Eller till foster och abort överhuvudtaget.
  • Grätchen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:12:16 följande:
    Hon ÄR fertil fortfarande. Jag hade samma inställning tidigare i livet när
    graviditetschanser var större. Jag  har som yngre försökt få barn men det blev
    inte mer än ett streck på stickan och då hade jag samma inställning.
    Ok. Klart att hon kan vara fertil, dumt av mig.
    Är hon av samma åsikt som du? Försöker hon bli med barn?
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 00:43:47 följande:
    Men folk (inte alla, men väldigt många) som diskuterar här har sin åsikt fix och färdig, det spelar ingen roll vad man säger, de lyssnar oavsett inte då de har rätt, även om det är fel så HAR de rätt i sina ögon. Även gamla fördomar är "sanning" för dem.

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att de allra flesta personer med DS faktiskt lever bra liv, att de njuter av att få leva, att de faktiskt väldigt ofta klarar väldigt mycket helt själva. "bevisa det!" vrålas det genast. "Visa mig EN person som..."  osv

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att personer med utv st faktiskt också är personer med känslor och tankar, de ska sorteras bort, genast, de är inget värda, de kostar bara en massa skattepengar, sådana som de själva aldrig dragit in en krona av -eller har de? Vad säger att de inte arbetar/kommer förvärvsarbeta, senare i livet? 

Hur får man dessa att förstå att det faktiskt finns en annan verklighet än den som de lever i? Att det finns inte bara två sidor av det hela utan många!?? Är det ens lönt att försöka förklara för dem som inte vill förstå? 

Men å andra sidan; är det jag som har fel? Är det jag som har rosafärgade glasögon? Varför fattar jag inte att personer med DS inte klarar sig själv, inte ens kan torka sig själv??
    Det är väl ingen som förnekar det du säger?
    De barn med DS, utv störning etc som föds har samma värde som alla andra barn. Självklart.

Fosterscreening har inte med detta att göra. Det finns och det används. På foster och inte på barn.
    På inget sätt kränker det barn som lever och har DS.
    Antingen är man för fri abort eller ej.
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 00:47:59 följande:
    det vore väldigt intressant att få träffa några av er här IRL, få se er i ögonen när ni säger alla dessa saker.  Är ni lika aggressiva då? Lika säkra på era sanningar?
    Vad vill du få sagt med det?
      Du menar att jag ska förklara för ditt barn att jag är för fri abort oavsett orsak?
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 01:06:45 följande:
    Läs vad jag skriver.
    Jag sa att JAG skulle tycka det var intressant att träffa vissa IRL, inte att mina barn skulle göra det. 
    Jomenvisst. När vill du ses?
  • Grätchen

Anne, jag upplever det som att du och TS undermedvetet skuldbelägger de som inte delar er åsikt och erfarenhet.
    Det tycker jag är riktigt hemskt.

• Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 01:24:29 följande:
    det tycker jag är tråkigt att du känner så.
    Jag tycker att det hemskt, jag förstår att ni älskar era barn oavsett DS eller ej. Det gör nog de flesta föräldrar.
    Det jag reagerar på är att du och TS inte kan förstå att man får/kan/vill göra abort om fostret har DS.
    När jag läser era inlägg, har gjort det i flera år, så får jag ont i magen.

Om det är någon som är aggressiv så är det du och TS.
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 01:57:10 följande:
    VAR har jag någonsin sagt att du inte får göra abort? Visa mig det är du snäll.
    Jag har inte sagt att jag skulle göra abort

Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes