Selfish Geene skrev 2012-04-12 21:27:34 följande:
Ditt kön,dina kromosomer och dina genetiska deffekter, såväl dödliga som ofarliga är delar av dig, omdu väljer att se negativa attribut som något annat än en del av helheten som utgör din person är det snarast enfilosofisk fråga.
Ja, det håller jag med om. Man kan vrida och vända på frågan hur länge som helst, lätt är den verkligen inte.
Selfish Geene skrev 2012-04-12 21:27:34 följande:
Anser du att foster med trisomi 13 som aborteras har ett lägre värde än foster med trisomi 21?
Eller anser du att även de som väntar ett barn med trisomi 13 ska avstå abort med argumentet "människors lika värde"?
Nej, jag anser att alla människor, oavsett hur våra kromosomer ser ut, har ett värde som vi inte kan upphöra att ha. Skillnaden är att trisomi 13 är inte förenligt med liv, någonsin. Trisomi 21 kan vara allt från knappt märkbar till gravt handikappande, men de flesta människor med syndromet är livsdugliga.
Om föräldrar får beskedet att deras foster har trisomi 13, 18, anencefali eller andra sådana saker, är inte jag den som dömer dem för att de känner att de inte orkar genomgå en graviditet och förlossning för ett barn som är dödsdömt även om just jag valde att föda barnet. Dödsdom är dock något annat än funktionshinder. Det är naturligtvis en oerhört svår fråga, och jag vill förtydliga att jag av hjärtat förstår dem som aborterar ett foster med downs och att jag inte dömer dem. Samtidigt förstår jag föräldrarna till barn med downs och de som har det själva, hur de måste känna i denna debatt.
OT: Mitt barn som läkarna sade ha trisomi 13, är idag 3,5 år och har inte trisomi. Däremot föddes han med klumpfot och lite stela leder, men han är fullt normal förutom det.