Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Återkommer.. ska bara skicka ungar till skolan..

• mammatill5
    Bamhi skrev 2011-09-01 07:04:01 följande:
    Jag håller med dig TS. Knepigt att många inte kan se skillnaden mellan att göra abort för att man inte kan eller vill ha barn just då, och att göra abort för att man inte vill ha just det barnet.

Det förvånar mig att Sverige som har en stor ambition och bra lagstiftning för att de med funktonsnedsättning ska leva ett bra liv samtidigt tillåter gravida att "kvaliltetssäkra" innehållet i magen. Om fostret inte är som den gravida vill så får hon ta bort det. Jag förstår de som vill förbereda sig, och som vill ta reda på det mesta om barnet innan det kommer ut. Men detta kan man då erbjuda efter vecka18- 20 så att abort inte är aktuellt.
    Tack!! Äntligen någon som faktiskt förstår skillnaden!!

Kan bara hålla med dig i resten..
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 06:36:30 följande:
    Redan?
    Jo, det ingår givetvis frulle och så innan dörren slår igen..
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 07:47:58 följande:
    Alla aborter är "vanliga" aborter, såvida man inte menar de ovanligt sena som sker efter tillstånd av socialstyrelsen.

Visst kan abort vara selektiv och grunda sig på en diagnos fostret fått. T.ex. DS, ryggmärgsbråck, muskeldysmorfi, missbildningar (större som mindre). På vilket sätt skiljer sig just DS från alla andra diagnoser som påverkar livet med ett barn? För du kan väl inte förneka till att livet med ett funktionshinder skiljer sig från mängden?
    mammatill5 skrev 2011-09-01 06:21:22 följande:
    Att kvalitetskolla foster det är att ifrågasätta en grupps existens. Som dom med Downs syndrom.
    Det är inte lika värde.. hur ni än vrider och vänder på det.
    Jag får inte ihop dessa två inlägg. I det första kallar du "dom med Downs syndrom" för grupp. Och i samma inlägg skrev du om mångfald. Som om människor med DS skulle vara något slags eftersträvansvärd unikt folkslag som var utrotninghotat snarare än människor med ett syndrom.

I det andra svarar du givetvis på min fråga om hur du ser på detta syndrom. Man har syndromet, man är det inte. Precis som man kan ha ryggmärgsbråck eller andra missbildningar och sjukdomar som påverkar livet mer eller mindre. Funktionshinder påverkar livet. Därmed inte sagt att livet inte kan ha kvalitet och levas relativt normalt trots funktionshindret. Men det är ett funktionshinder och det finns människor som, om de kan, vill undvika att få barn med funktionshinder. De vill ha barn men de vill inte ha funktionshinder i familjen. Därmed väljer de abort. Det är inte ett beslut som tas för att utrota ett specifikt folkslag eller ens en grupp.

Föräldrarna har varken rashygien eller samhällsekonomi i åtanke när de tar sitt beslut. Det är ett personligt beslut över ett konstaterat faktum som påverkar deras och det väntade barnets framtid. Fostret har en diagnos som onekligen gör livet och framtiden annorlunda än vad man tänkt sig. Det är inte själva barnet de vänder sig mot utan det syndrom som barnet bär på. Ska de inte ha rättigheten att ta ställning till denna annorlunda prognos?
    Haka inte upp dig på ord.. När det blir sent så missar man ("") emellanåt när det ev skulle behövas. eller skriver det som känns enklast för er att förstå.. Jag tycker jag nog har gjort klart i tråden hur jag ser på det. Men i alla fall så är DS den strösta gruppen av funktionshindrade människor i vårat samhälle.

Citerar dig/"Föräldrarna har varken rashygien eller samhällsekonomi i åtanke när de tar sitt beslut." / Slut citat.

Intressant.. Hur vet du det??? Eller gissar du bara?

Sen fokuserar jag faktiskt mera på det som kommer innan, snäppet före föräldrarna.. Just den här kvalitetssäkrigen av foster, att den finns, som faktiskt är ett ifrågasättande ev en grupp människor som redan existerar.. Det är inte lika värde.. Alla ska värderas lika oavsett vad.. Står det så fint.

Ja enligt vissa så skulle den här gruppen av funktionshindrade gärna utrotas..Så ja, dom är nog en utrotningshotad "art"  =) eller ska jag säga en grupp av funktionshindrade människor med diagnosen Downs Syndrom..
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 08:20:51 följande:
    det är DIN åsikt.
    eller menar du att alla andra människor  tycker så? vem är det du talar för?
    Det är ett faktum som talar för sig själv.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-01 08:26:42 följande:
    Åh, du anser alltså att personer med funktionshinder inte ska skaffa barn? Vem är det nu som kör med nazimetoder?
    Ehhh?
  • mammatill5
    vampyria2 skrev 2011-09-01 08:37:38 följande:
    Jag kan tycka att det är fantastiskt att dessa barn får födas till föräldrar som vill ha dem och kan ge dem en bra framtid, just därför är det helt rätt att de som känner att de inte klarar av det/vill inte kan välja abort...alla barn bör få födas älskade och efterlängtade, att du TS sen tycker att detta var gudsgåva till dig får ju stå för dig och dina åsikter men du måste kunna förstå att andra inte känner samma sak.

Har själv barn med funktigonshinder och skulle lätt ändra på det om jag fick chansen, jag vill att mina ungar ska få chansen att leva ett vanligt liv och inte ett där de hela tiden måste kämpa hårt för att ta sig fram och få leva som alla andra. Jag skulle göra vad som helst för att mina ungar skulle få vakna upp i morgon och slippa sina funktionshinder.
    naturligtvis så vill jag ha mina barn nu när de är här men helt ärligt jag är inte så jäkla säker på att jag inte hade valt abort om jag hade fått reda på vilka funktionshinder de skulle drabbas av...nu är jag lyckligast i världen för att de finns så dra inga dumma åsikter i det jag skriver nu.
    Jag förstår faktiskt. Men det är ändå ett faktum att föräldrar ges möjlighet till att kvalitetssäkra sitt barn..

Är man säker på att barnet som sen kommer är av en "bra kvalité"

Ska man tillåta samma test för neuropsykiatriska funktionshinder?? (om det fanns)

Vem säger att DS personer inte lever ett bra liv trots sitt DS?? Tror faktiskt dom lever ibland ett mycket bättre liv än vi sk normala.
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 08:49:43 följande:
    ja, vrålar man nazist till folk det första man gör finns det ju verkligen förutsättningar för att vinna förståesle för sin sak.
    Ok.. en gång till. Jag sa att "Det här är rasförädling liknande som under Nazitiden"  Japp, jag gjorde den liknelsen för att jag fick vibbar åt det hållet när jag läste om det som sker i Danmark.

Kvalitetssäkra foster är ju en slags rasförädling.. Man tar bort någonting oönskat ur ett samhälle..

Nazityskkarna ville ju inte ha judar.. Handikappade, Homosexuella.. oliktänkande.. osv.. Dom skulle utrotas.
  • mammatill5
    vampyria2 skrev 2011-09-01 09:02:05 följande:
    Mina barn har just neuropsykiatriska funktionshinder och jag skulle absolut tycka att det var en bra ide om man kunde se det så tidigt som möjligt för att föräldar skulle kunna välja. Det är extremt tufft att leva med barn med dessa diagnoser, mina har trippeldiagnoser och ibalnd har jag kännt att jag inte orkar en enda sekund till och då är jag ändå en som är väldigt stark och klarar väldigt mycket. Jag tror att om någon annan skulle ha varit i mina skor som inte var lika stark så skulle det kunna sluta olyckligt, då hade jag föredragit att denne kunde välja bort ett barn med dessa funktionshinder....jag vet ärligt talat inte om vilket val jag själv hade gjort, älskar mina ungar och vill aldrig vara utan dem, vill jag påpeka igen
    Jag förstår. Men vad säger att alla får det urjobbigt? Det finns ju enorma skillnader i just svårighet. Ska man för säkerhets skull dra alla över en kam?

Det finns visst barn och vuxna som har det skitjobbigt med sitt funktionshinder.. Och tvärtom.
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-09-01 09:07:52 följande:
    Ok, vi kör vidare på din version 2.0 av ditt svar :)

Visst, barn tar mycket, mycket tid, oavsett Downs eller inte, det förstår jag med.

Jag tycker att du har en hel del goda poänger. Och det är intressant att få ett par
    stycken fördomar krossade, vilket jag tycker att jag har fått i den här tråden.

Ta det lugnt med nazistjämförelserna i framtiden bara, så kommer du att slippa
    en hög med påhopp. (Om du nu tycker det är ett problem, vilket du kanske inte alls gör).

Ha det bra.
    Tack!

Bra att fördomar krossas.. det är ett plus i ens liv =)

Jag har aldrig påstått att föräldrar som använder selektiv fosterdiagnostik är Nazianhängare.
    Men fosterdiagnostiken i sig ger vibbar åt det hållet.. Nazisterna vill ha " ett rent ariskt folk"
    Vibbar alltså..

Isf så skulle jag själv alltså vara Nazianhängare eftersom jag själv har kört med fosterdiagnostik. Ultraljud.. dels för att bestämma längden och dels för att se om det finns grava skador som gör att det inte är lönt att fortsätta med graviditeten.. Där döden är oundvikligt ganska snart efter förlossningen.. Där är det mest humant att avbryta-- Göra en selektiv Abort. Den fosterdiagnostiken bör vara kvar.. har alltid tyckt så.

Nej jag tycker inte påhoppen är speciellt jobbiga. Det har jag räknat med i denna diskussion. Det är svårt att för vissa att skilja på sak och person bara.

Ha det bra du med!!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes