God doesn´t make mistakes
Mad as snow skrev 2011-09-01 09:21:37 följande:
Jag har inte sett att TS har pekat ut enskilda föräldrar som nazistsympatisörer - vilket det framställs som i den här tråden. Hon ifrågasatte ditt inlägg där du skrev - om jag inte har missförstått - att föräldrar inte fattar sådana beslut baserat på ideologi (fast i andra ordalag). Hon frågade dig hur du vet det. Och ja, hur vet du det? Det finns säkert föräldrar som baserar sådana beslut på ideologiska föreställningar, precis som det finns föräldrar som inte gör det. Ni båda verkar uttrycka er rätt kategoriskt kring en väldigt stor grupp människor. Skillnaden i argumentationen är att TS just inte pekar ut enskilda individer, utan främst talar om ett samhällsfenomen som i förlängningen får samma resultat som under tvångssteriliseringens tid. Ja. För det är vad resultatet blir. Det betyder inte att alla enskilda individer som aborterar foster pga DS sympatiserar med den sortens åsikter. Och i den här debatten blir TS enskild utpekad där hennes genuina kärlek till sin dotter ifrågasätts med argumentet att hennes DS ger TS uppmärksamhet, att hon säkert inte ens har några barn och så vidare och så vidare.
För mig är det obegripligt att den här diskussionen om vad fosterdiagnostiken innebär - och vad den faktiskt liknar i förlängningen - verkar vara så chockerande nytt för så många i den här tråden. Det är en högst aktuell och viktig debatt.
Precis så. Du säger det så mycket bättre än jag.